Jednostavni za pripremu i jeftini instant tjestenina je dugo vremena u Kini bila milijunima ljudi glavno jelo.
Bilo da je brzi obrok za studente, u vlaku ili samo jelo gladnih radnika, u Kini i Hong Kongu, 2013. godine prodalo se više od 46,2 milijarde paketa.
No, do 2016., prema podacima Svjetske udruge proizvođača instant tjestenine, ta se prodaja smanjila na 38,5 milijardi paketa, što je pad od gotovo 17 posto.
S obzirom da je većina ostalih instant tjestenina ostala prilično stabilna tijekom posljednjih nekoliko godina, s izuzetkom Indije, gdje se 2015. godine drastično smanjila prodaja Maggi rezanaca, proizvođači su to shvatili kao važan signal.
Nekoliko je teorija da prodaja instant tjestenine može biti pokazatelj drastičnih promjena u Kini.
Novi obrazac ponašanja
Recept za pripremu je prilično jednostavan - kipuća voda, vrećica umaka, i paketići dehidriranog povrća i mesa.
Jedan od razloga mogao bi biti to što su kineski potrošači povećali svoja očekivanja kad je u pitanju hrana.
- Pad prodaje instant rezanaca pokazuje pomak u kineskim obrascima potrošnje. Potrošači su više zainteresirani za kvalitetu života nego da napune trbuh, rekao je Zhao Ping iz Vijeća za promociju međunarodne trgovine, za China Daily.
Drugi razlog bi mogao biti to što su u Kini radnici migranti. Daleko od kuće, često žive u skučenim uvjetima s ograničeni mogućnostima za kuhanje, a žele uštedjeti što više kako bi novac mogli poslati obiteljima. Do 2014. godine broj ruralnih Kineza koji su se preselili u gradove bio je u porastu. No, taj se trend dvije godine za redom mijenja i očekuje se da će podaci to pokazati i za 2017.
Prošle je godine u gradovima živjelo 1.700.000.000 manje radnika migranata nego u 2015. godini, što je prilično uvjerljivo moglo utjecati na prodaju tjestenine.
Putujući Kinom prije 20 godina ljudi su kratili vrijeme vožnje vlakom jedući instant tjesteninu, jer je putovanje ponekad trajalo po tri ili više dana. Ali u međuvremenu su se poboljšali i kineski vlakovi.
Avioni su 'in'
Putovanja su brža, a ponuda hrane na željezničkim postajama je postala bogatija što znači da je pala i prodaja tjestenine na tim punktovima.
A onda se dogodio i boom u zrakoplovnom prijevozu. Kineska srednja klasa počela je trošiti milijarde na letove u domaćem i međunarodnom prijevozu, pa avion sve više uzima putnike željeznici.
Prema upravi civilnog zrakoplovstva, 2016. godine realizirano je skoro pola milijarde domaćih i međunarodnih putovanja.
No, prema podacima IATA-e, u Kini je trećina svih domaćih letova prošle godine bila odgođena, možda bi zračne luke mogle postati mjesto povećane prodaje instant tjestenine.
Postoji još jedan razlog, a to je dostava. Naime, oko 730.000.000 ljudi ima pristup internetu i sve su brojnije aplikacije koje nude dostavu hrane. Iako su skuplja varijanta, daleko su ukusniji od instant tjestenine.
Japanci ne odustaju
Ipak, globalno gledajući, Kina je i dalje najveće tržište instant tjestenine i 2016. godine u ovoj se zemlji prodalo tri puta više porcija nego li u prvoj sljedećoj, a to je Indonezija.
U Kini se prodalo toliko pakiranja instant tjestenine koliko u Indoneziji, Japanu, Vijetnamu, Indiji, SAD-u, Južnoj Koreji i Filipinima, što znači da globalni proizvođači tjestenina vjerojatno neće tako lako odustati od kineskog tržišta.
Na primjer, japanski proizvođač Nissin Foods planira plasman na burzu u Hong Kongu i vjeruje da će zaraditi oko 145 milijuna dolara. Prava je rijetkost da se neka japanska tvrtka nalazi na burzi u Hong Kongu ali Nissin je u Kini peti najveći brand.
- Neki potrošači prestali su konzumirati instant tjesteninu, ali većina njih zapravo želi bolju kvalitetu hrane koju konzumiraju, rekao je izvršni direktor Kiyotaka Ando prošlog tjedna CNBC-u, piše BBC.