Možda i ne možete staviti cijenu na lojalnost, no čini se kako se ona prodaje po cijeni od 1000 dolara. Apple je ove godine postao kompanija koja vrijedi bilijun dolara, no postao je i kompanija koja koja vrijedi tisuću dolara, koliko naime stoji najbolja verzija iPhonea ili iPad pro.
Apple nikada nije radio jeftine strani, no ove jeseni postali su još skuplji. Tako su cijene njihovih proizvoda poskupjele za 20 posto. Cijena MacBook Aira skočila je sa 1000 na 1200 dolara, a Mac Mini je porastao od 500 na 800 dolara. Uspoređujući cijene Applea i drugih proizvoda na Washington Postu su se prisjetili kako lojalnost košta, i kako je održavanje lojalnosti Appleu postala jako skupa igra.
Cijene mnogih njihovih proizvoda rastu brže nego inflacija, čak i puno brže nego cijene lijekova. No ikako Apple nudi jeftinije everzije svojih najvažnijih proizvoda, posebno iPhonea, Amerikanci će se ipak odlučiti za te skuplje varijante.
Iako Apple ne naplaćuje svim korisnicima puno više, sigurno je kako izvlači puno više novca od onih koji često nadograđuju svoj telefon. Apple tako naglašava kako cijene rastu zbog uvođenja nove tehnologije kao što je prepoznavanje lica i investiranja u razvoj proizvoda koji traju duže. No neki kvartali zabilježili su neugodne cijene.
Ovog tjedna, usred izvještaja o tromoj prodaji, na svojoj web stranici upotrijebili su tehniku prodaje karakterističnu za prodaju rabljenih automobila a ne nekog luksuznog brenda. Ponudili su kupnju novog iPhonea uz zamjenu starog i popust od 300 dolara. Apple tako sada nudi niz svojih proizvoda po povoljnim cijenama.
Među tim silnim proizvodima ipak postoje neki koji svoju cijenu održavaju već godinama,kao što je u slučaju iMaca i iPada koji su od 2014. godine postali čak jeftiniji, iako su dodane i nove i skuplje verzije.
Krajem 2014. godine kada je izašao iPhone 6, prosječna cijena nekog iPhonea je bila 634 dolara, a ove godine bit će 898 dolara. Ako tom iznosu dodate usluge poput iClouda i AirPod slušalica, cijena će biti još i veća. Novi trendovi u tehnološkom svijetu reflektiraju se i u ovoj potrošačkoj tehnologiji. Većina Amerikanaca koji žele pametni mobitel, tablet ili laptop već imaju jedan i najčešće nisu zainteresirani zamijeniti ga nekim posve novim sistemom. Bez razvoja nekih većih zamjena i u trenucima usporavanja inovacija na ovom polju najčešće ćemo te uređaje zadržati po nekoliko godina.
Apple koji se nada da će naplatiti više svaki put kad kupujemo, zapravo mijenja način na koji dolazi do naših novaca. Pa bi onda možda i mi trebali izmijeniti način na koji razmišljamo o njihovoj vrijednosti.
Zašto Apple naplaćuje više?
Većina tehnoloških proizvoda su roba čija se cijena smanjuje tijekom vremena. A Apple je teško radio kako bi to izbjegao. MacBook Air je sa cijenom od 1000 dolara postao češći na američkim sveučilištima od nekog namještaja. Apple je značajke ovog laptopa neko vrijeme pustio i fokusirao se na skuplje modele. No sredinom listopada obnovili su ga s novim ekranom, procesorom i čitačem otisaka prstiju. Osvježili su ga, naravno, i sa povećanjem cijene od 20 posto.
Konkurencija na polju laptopa je oštra, i po nekim značajkama novi Air ne može se natjecati sa vodećim Windows 10 modelima poput Dell XPS 13. Po istoj cijeni kao i novi Air, Dell nudi brže procesore, više mjesta za čuvanje podataka, a i također teži manje. No specifikacije čini se jedva su važne.
Kako će to reći i bilo koji član Apple plemena, oni prodaju više od sexy hardvera. To je operativni sustav Apple koji radi sa svim tim drugim samo Apple uređajima, kao što su iMessage i iCloud. Korisnici tih proizvoda kupuju pristup svim tim mogućnostima i korisničkim uslugama.
Naravno postoje i stvari u kojima Apple nije više najbolji, kao što su kamere pametnih uređaja i glasovnih asistenata. Čak i ako neka od tih značajki nije dobra kao kod njihove konkurencije, ukupna vrijednost je veća od njihovih konkurenata. Ne ignorira Apple u potpunosti one koji paze na svoj budžet. Tako je iPhone sada dostupan po različitim cijenama , s obzirom kako čuva svoje starije modele i spušta njihove cijene. Tako se sada iPhone 7 može nabaviti po cijeni od 450 dolara, ili iPhone XS Max po cijeni od 1450 dolara.
Paradoks je u tome što mnogi korisnici Applea misle i žele imati najnoviji Apple proizvod jer su ih tako zapravo odgojile njihove reklame. Tako ove godine umjesto kupovanja jednogodišnjeg iPhone 8 s popustom ili iPhone XR-a, jeftinijeg kompromisa iPhone XS, mnogi kupci će preskočiti nadogradnju.
"Ljudi promatraju R kao proizvod koji je zapravo korak nazad. Kao da je manje pametan uređaj", rekao je Cliff Maldonado, iz BayStreeta.
Ima to smisla ako razmišljate o Apple u kao luksuznom proizvodu. I mislite si kad već trošite tako puno novca, zašto bi kupovali stvari iz prošle sezone?
Pitanje je koliko se te njihove cijene mogu rastegnuti.
"Apple postaje agresivan, možda i previše, u nametanju cijena svojih posljednjih proizvoda", kaže Rafi Mohammed, konzultant. Tako zapravo njihov odnos sa lojalnim kupcima dolazi u opasnost.
2014. godine Amerikanci su čekali 24 mjeseca kako bi nadogradili svoje telefone, sada čekaju gotovo 36 mjeseci. Ljudi će se držati svog iPhone 6S sve dok ne iscrpe zadnji atom njegove snage. No realnost je kako pametni uređaji, poput laptopa i tableta, nisu ništa dramatično postali bolji. Na pomolu je neka nova i zanimljiva tehnologija, no u protekle tri godine napredak na bolju brzine procesora ili ostalih mogućnosti nije se tako jako osjetio, što baš nije bilo tako na počecima razvoja pametnih uređaja.
"Mogao bi zamisliti da se to događa godinama", rekao je Ben Bajarin iz Creative Strategies.
Posebno dok dolaze nove nadogradnje softvera pa tako Appleov posljednji operativni sistem iOS 12 i dalje radi na modelu iPhone 5S iz 2013. godine. Iz perspektive kupaca možemo dobiti više iz telefona kojeg koristimo godinama, no može biti teško vidjeti vrijednost u zadržavanju stare tehnologije još jedne godine.
Apple ima još jedan trik kako bi nas potaknuo da potrošimo više u godinama između tih nadogradnji, i to zahvaljujući uslugama i dodacima. Imaju AppleCare+ ako razbijete ekran, iCloud za skladištenje slika za kojem više nema mjesta na vašem telefonu, Apple Music za zabavni sadržaj, a najvjerojatnije će još nešto toga doći 2019. godine. No nemojmo zaboraviti i na maske za mobitel, razne dodatke ili AirPods i Apple satove. Njihova logika je, puno sam potrošio na ovo, možda ću potrošiti još više kako bi izvukao najviše što mogu.
Apple je 16 posto svoje zarade od servisa zaradio u posljednjem kvartalu i najavio kako više neće objavljivati koliko telefona prodaju. Opcija koju mogu iskoristiti oni koji više ne mogu plaćati tu lojalnost, je jednostavna - mogu se priključiti novom plemenu. No teško je naći alternativu nizu problema koje Apple može riješiti, iako se Google trudi replicirati to iskustva sa Pixel pametnim uređajima i nekim kućnim zvučnicima.
No dosada nema puno dokaza kako su mnogi zainteresirani za promjenu.
"Milim da ljudi neće reći kako je ovo preskupo, pa će se prebaciti na Android. Tipični kupac želi samo garanciju. Žele znati da ono što su kupili radi i da će rijetko odstupiti od onoga na što su navikli", rekao je Bajarin.
Umjesto toga mogli bi se zapitati koliko njihovih proizvoda zapravo trebate. Samo zato što imate iPhone ne znači da vam je potreban i HomePod za 350 dolara kako bi mogli slušati glazbu. Zapravo je stav u tome da se na neki način izmjeni naša potreba za nadogradnjom.
Apple uređaji stvarno vrijede i traju puno duže i to i sa samo ne toliko skupim zamjenama za bateriju koje će Apple ponuditi do kraja godine.Možda je najbolje čekati, čekati neko vrijeme da se cijene spuste, i do tada koristiti ovaj kojeg imate. Pa možda čak i godinama. Tako rade gotovo svi korisnici Applea.