Bijeli roboti pokreću ogromne količine čelika po pokretnoj traci, a na kraju pogona metal dobiva prepoznatljiv oblik. Jedan dio postane vrata, drugi dio postaje šasija, a radnici u odijelima vare automobilske dijelove.
Proizvodnja automobila nikad nije izgledala glamuroznije, a sve se događa u Tangiru u Maroku. Neke radnice nose hidžabe, a ogromna većina govori arapski. Tvornica, u vlasništvu francuskog automobilskog diva Renaulta, nije ni postojala prije četiri godine. Danas je najveća tvornica automobila u Africi, a prošle godine su proizveli 229.000 automobila. Nekima je to primjer jedne druge revolucije u regiji, revolucije koja bi trebala donijeti više standarde života, povećati stabilnost i pretvoriti Maroko u moderni Detroit ili Wolfsburg.
Renault i Peugeot uložili su milijarde eura u Maroko što je rezultiralo povećanjem izvoza automobila na gotovo 5 milijardi eura. Samo nekoliko godina ranije, marokanski automobilski izvoz nije vrijedio gotovo ništa. Peter Hertenstein, doktorski kandidat na Sveučilištu Cambridge, smatra da će Maroko Francuskoj postati ono što je Meksiko američkoj autoindustriji; središte proizvodnje.
Nekoliko je razloga za takav rast. Na prvom mjestu je cijena radne snage; prosječni Marokanac košta daleko manje nego njegovi pandani u siromašnijim europskim državama. Marokanske vlaste uložile su milijarde dolara u infrastrukturu potrebnu stranim proizvođačima. Izgrađena je posebna željeznička pruga koja prevozi nove Renaulte od tvornice do ogromne luke na Mediteranu. Luka Tangier-Med će 2018. postati najzaposlenija luka na Sredozemlju kapaciteta 8 milijuna kontejnera godišnje te oko 7 milijuna putnika. Usporedbe radi, kontejnerski terminal u Brajdici, kao dio luke Rijeka, ima godišnji kapacitet oko 250.000 kontejnera godišnje.
Dobri odnosi Maroka i bivšeg kolonizatora Francuske nikad nisu bili pretjerano loši, kao što je to slučaj s Alžirom. Diplomacija nije nešto što je moguće kvantificirati, ali prijateljski odnosi pomažu pri odlučivanju oko mjesta novog ulaganja.
Vjerojatno od iste važnosti je i činjenica da je arapsko proljeće zaobišlo Maroko. Prije pet godina, dok su arapske države potresale revolucije koje su rušile vlade, Maroko je počeo ekonomski zaokret. Otvorili su posebne ekonomske zone i uveli razne porezne olakšice za strane ulagače. Rezultati su spektakularni, svake godine je količina stranih ulaganja rasla za 15%.
Jedno od pitanja koje najviše brine Marokance je održivost takvog rasta. Većina odlično plaćenih poslova autoindustrije, a to su razvojni pogoni, nalaze se u Detroitu ili Stuttgartu. Vlasti su već sada počele voditi računa i o tome. Žele povećati udio lokalno proizvedenih dijelova sa 40% na 65%, žele postati središte kompanijama što šire poslovanje na Afriku i čini se da im to uspijeva. Prošle godine je PSA Peugeot Citroen sklopio ugovor o izgradnji tvornice automobila vrijedne više od pola milijarde eura. Nadaju se da će im pomoći u prodaji automobila po Africi do 2025. godine, piše Ozy.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Imam renault i nikako da ga se riješim.
To su Dacije s logom Renola. Renoli proizvedeni u Africi, Turskoj i Španjolskoj su smeće, poput Crvene zastave u ex YU.