Ekonomix
3891 prikaza

"Sve me je o biznisu naučio krumpir koji pržim"

Andrija Čolak
Nel Pavletić (PIXSELL)
Andrija Čolak je shvatio gdje leži zarada kad bi ga stranci ispitivali kako bi i oni mogli prodavati pomfrit

Bilo koji posao iz Hrvatske može se internacionalizirati i bazirati svoje prihode na stranim tržištima kao Surf'n'Fries. Želimo pokušati razbiti tu iluziju da je naše tržište Hrvatska. Tržište je cijeli svijet, Hrvatska je poligon za testiranje, smatra Andrija Čolak, osnivač i direktor fast food lanca Surf'n'Fries, svojevrsni pionir franšiziranja na domaćem terenu. Čolak je stečena znanja na razvoju Surf'n'Fries, vjerojatno najpoznatije hrvatske franšize, odlučio iskoristiti za svoj novi biznis CFCG Consulting, odnosno Colak Franchise Consulting Group.

"Jednom na plaži, kad sam bio klinac, vidio sam čovjeka koji je došao s novom daskom na krovu Wranglera. Pitao sam surfera do sebe što ovaj radi? Odgovorio mi je da on ima svoju tvrtku i stalno surfa okolo. To je bilo to, ja hoću svoju tvrtku da mogu surfati i biti slobodan", objasnio je.

SVI NAS VOLE Voices Evo zašto je Hrvatsku posjetilo preko 18 milijuna turista!

Rođeni Riječanin, Čolak nije pustio da ga nosi voda. Nakon srednje trgovačke škole upisao je Pomorski fakultet u Rijeci. I ubrzo shvatio da mu je to uzaludno trošenje vremena. Počeo je raditi na lokalnoj televiziji, ali tamo gotovo godinu dana nije dobio plaću. Mlad, ali ambiciozan, nakon što se opekao na TV-u, odlučio je promijeniti branšu i počeo raditi kao agent za nekretnine. Promjena smjera pokazala se pravom odlukom - odlično se, kaže, snašao u tom poslu, koji smatra idealnim za brušenje prodajnih vještina.

Krajem 2001. upisuje u Kanadi studij Marketing Managementa i paralelno s tim otvara tvrtku kojom, na neki način, nastavlja započeto - izdaje oglasnik za nekretnine.

"Sve case studyje koje sam radio u okviru fakultetskih zadataka radio sam na temelju tvrtke koju sam otvorio u Hrvatskoj", kaže.

Kao najdraži predmet izdvaja Marketing Strategy.

"Na predavanjima mi se doslovce znalo zavrtjeti u glavi. Nastava je bila vrlo konkretna i izazovna, za mnoge probleme nije bilo samo jednog pravog odgovora", objašnjava.

Njegova tvrtka u Hrvatskoj u međuvremenu je narasla na desetak zaposlenih i pokrenula izdavanje magazina Croatia Real Estate, luksuzne tiskovine na 136 stranica u boji.

Andrija Čolak iz "Surf'N'Fries" | Author: Goran Kovačić/PIXSELL Goran Kovačić/PIXSELL

"Nikad nisam volio autoritete, a uvijek sam, s druge strane, volio stvarati nešto što ima realno uporište. Također, volio sam živjeti na način da doživim što više toga. Samim time, kad je stigla ponuda strane kompanije za kupnju tvrtke Croatia Real Estate, došao je trenutak za nove izazove." Upravo je novac od prodaje poslužio kao temeljni kapital za pokretanje Surf'n'Friesa.

"Nismo znali u što uložiti, ideja se rodila po putu. Konkretno, moj partner Denis Polić predložio je da napravimo brend koji prodaje pomfrit. S obzirom na to da volim fast food, ta ideja mi se jako svidjela. Opet, htjeli smo da bude vezano uz surfanje pa smo odlučili - hajdemo otvoriti lanac pomfrit barova na surf spotovima. Tako ćemo onda putovati zbog posla, a usput ćemo surfati!"

Na “sigurnije” investicije, gradnje apartmana ili slično, nije ni pomišljao.

"Ziheraške strategije mladom čovjeku su vrlo dosadne te apsolutno mislim da mladi čovjek treba riskirati i griješiti kako bi naučio kako stvari funkcioniraju, ali i formirao vlastiti karakter. Takav odabir je kriv jer je to život pod staklenim zvonom. Čovjek ništa ne nauči i ima lažni osjećaj sigurnosti. Jesam li imao podršku? Pa kad kažete da ćete prodavati pomfrit, puno ljudi pomisli da ste poludjeli. To me najčešće dodatno motivira, čak ponekad namjerno provociram kad mi netko kaže: 'To ti nema šanse' ili 'Neće ti to uspjeti'. Obitelj mi je uvijek davala slobodu i nisu me ni u čemu sprečavali. To mi je puno bitnije od neke klasične podrške", objasnio je.

Velvet Top 10 Style Guardian hvali zagrebačke restorane – evo koje su odabrali

Branding Surf'n'Friesa osmislila je njegova supruga Anja Zambelli koja je, kaže Čolak, odradila vrhunski posao.

"Danas je SnF bilo gdje u svijetu top, dobivamo puno pohvala. Bilo je i objava u specijaliziranim publikacijama na globalnoj razini gdje se SnF ambalaža spominje kao najbolje i najkreativnije 'on the go' rješenje. Proizvod je bio relativno jednostavan. Meni sastojao od pomfrita, 12 umaka i pića, to je bilo to. Na početku smo imali suradnju s Andrejom Barbierijem, koji je osmislio prve umake, kasnije smo surađivali s Matom Jankovićem, a prvi koncept interijera osmislio je Igor Rukavina. Birali smo najbolje što si možemo priuštiti, a dali smo im slobodu i vrijeme da smisle najbolje što mogu."

"Prvi SnF otvoren je početkom 2009. godine. U prvoj godini dnevno smo u projektu imali 1000 transakcija, i to iz prostora od 27 m2, što je bilo nešto neviđeno za ovaj dio svijeta. Iste te godine na ljeto su nam došli ljudi i pitali: 'Ja bih ovo otvorio u svojem gradu, kako se možemo dogovoriti?'. Tako se rodila ideja za franšiziranjem jer je to bio jedini logični odgovor. Do sada nismo prodali ni jednu franšizu, svi su je došli kupiti kod nas", kaže Čolak.

Andrija Čolak iz "Surf'N'Fries" | Author: Goran Kovačić/PIXSELL Goran Kovačić/PIXSELL

"Za održavanje kvalitetnog franšiznog biznisa važno je održavanje i imidža, pa se nužno nameće pitanje kako kontrolirati ljude koje uzmu franšizu. Najbitnija je preventiva, jako je bitno kojeg franšizera biraš, nama je puno vremena trebalo da to shvatimo."

"Naime, ako izaberete lošeg, bez obzira koliko ga kontrolirali, uvijek će raditi pogrešno. Ako odaberete pravog, sasvim je nebitna kontrola jer će sve raditi dobro. Inače postoje i naši posjeti, mistery shopping, a danas puno toga izađe i na društvenim medijima."

Nastavak na sljedećoj stranici...

  • Stranica 1/2
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.