Ekonomix
1220 prikaza

Trebaju li ljudi zbog debljine plaćati skuplji let avionom?

Putnici u avionu, ilustracija
Thinkstock
Avion troši više goriva, zauzimaju više mjesta, ali time ih se kažnjava za ono što se smatra bolešću

Odvjetnik Giorgio Destro iz Padove tužio je prošlog mjeseca avioprijevoznika "Emirates" zato što se devet sati na letu iz Cape Towna do Dubaija morao stiskati u svom sjedištu uz izrazito pretilog suputnika. Ili stajati u prolazu. Ili moliti stjuardese da ga puste da odmori na njihovim sjedalima. Dokaz na sudu mu je selfie na kojem se vidi da pozamašna ruka njegovog suputnika izrazito ulazi u prostor njegovog sjedala. Problem je u tome što su sva sjedala u avionima konstruirana jednakih dimenzija, do 45,7 centimetara širine, neovisno o tome je li putnik vitak, podeblji, visok, nizak, širokih ili uskih ramena, širokih ili uskih bokova... A od 1980. do 2014. broj pretilih se udvostručio.

Bivša stjuardesa, sad slobodna novinarka, Beth Blair navela je jako dobre razloge i za i protiv naplaćivanja cijene leta pretilim osobama u skladu s njihovim povećanim dimenzijama. Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) prekomjernu tjelesnu težinu definira kod onih osoba kod kojih je faktor BMI jednak ili veći od 25. Pretile kao osobe s BMI većim ili jednakom 30, a klinički pretile one s BMI-jem preko 35. Sve češće se događa da pojedine aviokompanije inzistiraju da pretili putnici moraju kupiti dvije karte kako bi osigurali da se ostali putnici osjećaju udobno. A to onda dovodi do suđenja, prepirki o ljudskim i potrošačkim pravima i svemu ostalom.

Avion Možda koristi Life 20 stvari koje vam posada aviona neće priznati

"Na prvi pogled čini se da je 'porez na debljinu' diskriminacijski. No, drugi smatraju da je riječ o pukim brojkama. Što je avion teži, troši više goriva. A avioprijevoznici uvijek gledaju da im putovanja budu što lakša", piše Blair. To ide dotle da su 75 godina piloti morali sa sobom nositi "Jeppeson flight manuals", paket s opremom za računanje trase leta, naočala, osobne i ine dokumente i još mnoštvo druge neophodne opreme, sve skupa teške 20 kilograma. Dva puta toliko, jer je tu i kopilot, i to je već 40 kilograma. 100.000 letova diljem svijet na dan, to su već ogromne količine goriva. No, onda su došli elektronički paketi, iPadi, u koje su avioprijevoznici uložili poveće novce.

Samo American Airlines izračunao je da time na potrošnji goriva štedi 1,2 milijuna dolara godišnje. Čisto matematičko-financijskom logikom vodio se i Samoa Airlines kada je stao naplaćivati putnicima cijenu karata u odnosu na osobnu tjelesnu masu. Ne zato da bi nekoga izvrgnuli sramoti. A nude i posebno široka sjedala za krupnije putnike, širine i do 81 centimetara. Njihov argument o tome koliko je to pošteno jest da osoba teška 75 kilograma mora platiti za svoju prtljagu tešku 25 kilograma, dok osoba teška 150 kilograma bez prtljate ne mora platiti ništa osim karte za taj let.

Avionska nesreća LJUDSKA POGREŠKA Znanost Ovo je 5 najčešćih uzroka avionskih nesreća

Peggy Howell iz Nacionalne udruge za prihvaćanje osoba s viškom mase (NAAFA) tome suprotstavlja da je pretilost bolest. "Ispitujemo legalnost tako diskriminatornih pravila i da li to krši zakone o zračnom prijevozu", kazala je. Kanadska agencija za prijevoz još prije sedam godina utvrdila je pravilo jedna osoba jedno putovanje, u što spadaju i osobe klinički pretile. No, kada se zađe malo dublje u proračune, Beth Blair dokazuje da skuplje karte doista ne drže vodu. Luke Jensen s MIT-a je izračunao da prosječni let Boeingom 737 od Bostona do Denvera po svakih 25 kilograma dodatnog tereta košta, što se tiče potrošnje goriva, između 3 i 5 dolara više.

Dakle, nikakva bitna razlika. Uz to, ljude se ne može tretirati kao prtljagu, jer su različiti genetski, porijeklom, rasom, čime sve ne, a avioprijevoznici ih sve trpaju u uniformirana sjedala, kaže on. Problem je, dakle, u sjedalima. Beth Blair tu navodi nagradu za dizajn "Kristalna kabina" iz 2015. njemačkoj tvrtki koja je smislila način za sjedala širine jedne i pol uobičajenih u stražnjim, suženim dijelovima aviona. Za roditelje s malom djecom ili pretile.

Za Airbus su, pak, nedavno Sven Taubert i Florian Schmidt patentirali sasvim novi koncept sjedala koja se po širini mogu prilagođavati. A još i prije svega toga, postoji još jedan trik koji je svima promaknuo. Malo tko je uočio da u avionu u istoj klasi nisu sva sjedala iste širine. Pet prvih i pet stražnjih redova, okvirno gledano, nešto su uži od onih u sredini putničke kabine u avionu, naprosto zato što je avion po sredini nešto širi, a prolaz u avionu je uvijek iste širine. Dakle, dok se ne smisli nešto bolje, pretile naprosto mogu smjestiti u sredini aviona.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.