Njima se pripisuje odgovornost za nastanak rock'n'rolla, proziva ih se su postavili pravila pisanja modernih pop pjesama, te se smatra da su doprinijeli tome da njihova generacija prigrli psihodeliju. Ali jedno istraživanje uzdrmalo je sve što smo mislili da znamo o Beatlesima, tvrdnjom da su poznati dečki iz Liverpoola tek išli u korak s glazbenim pokretima koji su se već pokrenuli.
Grupa londonskih akademika bacila se na istraživanje usredotočujući se na glazbeni uzorak na američkim pop top listama od 1960. do 2010. godine, analizirajući podatke kako bi uočili u kojoj godini se pojavio koji trend u glazbi, te mjereći koliko je dugo on trajao.
Ono što je otkriveno moglo bi šokirati brojne ljubitelje Beatlesa i Stonesa, budući da autori ne vjeruju da postoje ikakvi glazbeni dokazi koji bi poduprli tezu da je 'britanska invazija' početkom 1960-ih uzrokovala revoluciju na američkim glazbenim top listama.
Umjesto toga, akademici vjeruju da je glazbeni stil mladih Britanaca, ako se mjere stvari kao što je mijenjanje akorda ili tona, već postojao u američkoj glazbi i prije njihovog dolaska.
Istraživači tako smatraju da su našli dokaze kad je je došlo do trenutka koji je 'prodrmao' pop glazbu - samo što se on dogodio 30 godina poslije. Naime uzlet hip-hopa, koji je na top liste skočio 1991. godine, promijenio je glazbenu scenu kao ništa prije, ali ni poslije, piše Guardian.
Autor istraživanja, Matthias Maurch, s fakulteta Queen Mary za elektronsko inženjerstvo i računarstvo iz Londona, vjeruje da je ovo istraživanje postavilo nove temelje u načinu na koji mjerimo glazbene trendove. "Možemo proučavati i izvan okvira koje su nam postavili glazbeni stručnjaci, ili onoga što sami znamo o nekoj glazbi. I to gledajući direktno pjesme, mjereći to koliko su 'ušminkane' i s razumijevanjem koliko su se promijenile", izjavio je Maurch.
Rad akademika je također otkrio nekoliko drugih zanimljivosti koje kao da se suprotstavljaju uobičajenoj mudrosti koja prati svijet popa. Tako je 1983. godina, koja se obično smatra onom koju je obilježio povratak britanskih sintetskih pop grupa na američke glazbene ljestvice, u biti godina koju je više obilježio dolazak countryja i disco glazbe.
Ideja da je pop glazba postala manje raznolika je također osporena u istraživanju, koje tvrdi da je 1986. godina u kojoj je na američkim top listama prevladavala najmanje raznolika glazba, za što se smatra odgovornim pojava mikseta. Istodobno, istraživanje je pokazalo da nema nikakvih trendova koji bi pokazali da su top liste danas homogenije nego prije, bez obzira koliko nam se nekad možda čini da je to slučaj i da sve na radiju zvuči - isto.
Ali nisu svi uvjereni da je ovo istraživanje točno. Mike Brocken, stariji predavač glazbe na liverpulskom Hope fakultetu, koji je ujedno i doktorirao na Beatlesima, smatra da se popularna glazba ne može mjeriti na taj način. "Što je s doživljajem, političkom ekonomijom, supkulturom? Dakle moj prvi instinkt je da razmislim o bilo kojem istraživanju koje koristi strašnu analizu podataka... Beatlesi su komunicirali s ljudima, nebitno putem kojeg akorda."
Brocken prihvaća činjenicu da na mnogo načina Beatlesi nisu bili pioniri glazbenih stilova koje su izvodili, ali odbija mogućnost da im se umanji značaj u svijetu popa. "Većina istražitelja popularne glazbe vjerojatno bi se suglasila da Beatlesi nisu bili toliko inovatori koliko sakupljači, a to nije kritika. Oni su, kao i svi mi, slušali puno različitih stvari i to ih je nadahnulo", zaključio je Brocken.