Kultura
5504 prikaza

Domaće kraljeve rocka znamo, a tko su bile kraljice?

Zdenka Kovačiček
Privatna arhiva/PIXSELL
Nove kantautorice i reperice morat će se i dalje nositi s tipovima poput Ilčića, ali će imati jednu početnu prednost

U nostalgičnim crno-bijelim reminiscencijama na rani rock’n’roll uvijek se ponavlja ista macho priča. Rockabilly dečki sviraju, pjevaju i zavodnički namiguju curama koje plešu i vrište oko pozornice. Svi se sjećaju kralja Elvisa, ali tko je bila kraljica? Tražeći odgovor na zametnuto žensko pitanje bostonska filmašica Beth Harrington došla je 2003. godine do nominacije za Grammy u kategoriji dugometražnog videa s dokumentarcem "The Women of Rockabilly: Welcome to the Club".

U filmu su portretirane Brenda Lee, Janis Martin, Lorrie Collins i Wanda Jackson, koja je već 1955. išla na američku turneju s Elvisom. Prve rockabilly pjevačice, koje su kao i Elvis dolazile iz country glazbe, uspjele su srušiti ili barem zaljuljati poneki rodni stereotip, ali rock’n’roll je još desetak godina bio gotovo isključivo muška zanimacija. Značajnija preraspodjela uloga započela je tek sredinom 1960-ih u San Franciscu, najjačem uporištu hipi kontrakulture, slobodne ljubavi i seksualne revolucije.

Cacadou Look | Author:

U Friscu je Janis Joplin postala prva ženska rock legenda, Grace Slick se proslavila kao prva velika hitmakerica s acid rock himnom Jefferson Airplanea "White Rabbit", a ženski bend The Ace of Cups već je bio dovoljno dobar da zasvira kao support za Jimija Hendrixa. Ženski vokalno-instrumentalni sastavi sporadično su se pojavljivali od ranih '60-ih. Amerika je najprije upoznala Goldie and the Ginderbreads, koje su debitirale 1962. na turneji s Chubbyjem Checkerom.

U Europi su 1963. na prvom valu bitlmanije zaplovile liverpulske cure The Liverbirds i finske The Cimmats. Premda smo u nekim drugim aspektima debelo zakasnili za zapadnim rokerskim svijetom, zagrebačka škvadra je već u ožujku 1964. gledala premijerni nastup prvog domaćeg ženskog VIS-a Šigele.

U bendu su svirale i pjevale Nela Dupelj Gruden, Ružica Ruić, Zlata Sučić, Goranka Šestić i Jagoda Martinčević. Šigele nisu ostavile nikakav tonski zapis, kao ni mnogi muški električarski sastavi iz toga doba. Siniša Škarica u knjizi "Kad je rock bio mlad" sjeća se njihovih vrlo dobrih izvedbi Beatlesa, dok Plavi vjesnik iz svibnja 1966. bilježi najavu gostovanja u Beču.

Ladislav Ilčić S one strane razuma Top News Ilčiću sad smetaju i PMS i menstruacija

Šigele su dobile konkurenciju u još jednom zagrebačkom ženskom VIS-u Lutke, koji se pojavio na sceni 1965., i u beogradskim Sanjalicama, koje su zapravo bile mješovita ekipa do trenutka kad su dečki iz benda krenuli u vojsku. Sanjalice su u ženskoj postavi uspjele snimiti nekoliko ploča. Lutke nisu dobile takvu priliku pa se njihov prvi i jedini album pojavio tek 2005. u izdanju Croatia Recordsa. Pokraj '60-ih cure su se počele priključivati poznatijim muškim bendovima.

Beogradska klinka Slađana Milošević svirala je bas gitaru u Džentlmenima, a Josipa Lisac se kroz ViS O’Hare i Zlatne akorde pripremala za ulogu prve domaće rock dive potvrđenu antologijskim albumom "Dnevnik jedne ljubavi". Prva renomirana rock autorica bila je zagrebačka Bokeljka Maja Perfiljeva na pločama Indexa, a vlastitim pjesmama uspješno se predstavila i beogradska tinejžderica Maja De Rado, koja je predvodila obiteljski akustičarski sastav Porodična manufaktura crnog hleba, povezan s Ateljeom 212.

Međutim, globalni trendovi s početka '70-ih nisu išli u prilog ženskoj afirmaciji. Hard rock je bio postavljen totalno mačistički, a svi važniji prog rock i jazz rock sastavi također su imali muške posade. U takvom okruženju najbolje se snalazila Josipa Lisac zahvaljujući iznimnom pjevačkom talentu, uvijek unikatnom stylingu, ali i velikom međunarodnom iskustvu supruga Karla Metikoša, koji je usmjeravao njezinu karijeru.

Zdenka Kovačiček | Author: PIXSELL PIXSELL

Jazz i blues diva Zdenka Kovačiček nije imala tako sigurno rokersko zaleđe, no svejedno je zablistala na pozornici Boom Festivala sa zagrebačkom Nirvanom gitarista Roberta Krkača i na turnejama virtuoznog klavijaturista Tihomira Popa Asanovića. Na svjetskoj rock sceni ženska kvota naglo se povećala s punkom i novim valom. Genijalna kantautorica Patti Smith, beskompromisna rokerica Joan Jett, ekscentrična Siouxie Sioux, mlađahne londonske punkerice The Slits, Tina Weymouth u Talking Headsima i Chrissie Hynde kao liderica The Pretendersa pokazale su zainteresiranim curama mnoštvo novih mogućnosti.

Nastavak na sljedećoj stranici...

  • Stranica 1/2
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.