Prvo mjesto na ljestvici najvrednijih umjetničkih slika za kojima se traga, zauzima platno "Rođenje Krista sa svetim Franjom i svetim Lovrom" ukradeno 1969. godine iz crkve Sv. Lovre u Palermu.
Sliku dimenzija 268 cm x 197 cm u Rimu je 1609. godine naslikao barokni umjetnik Michelangelo Merisi da Caravaggio.
Caravaggievo platno potom je prevezeno na Siciliju, gdje je punih 360 godina visjelo iznad oltara u crkvi Sv. Lovre, sve dok ga prije 50 godina, točnije u noći sa 17. na 18. listopada 1969. godine, dvojica provalnika nisu izrezala iz okvira i odnijela. Od tada se slici gubi svaki trag.
Godinama se nagađalo da je krađu naručila sicilijanska mafija, no za to nikada nisu pronađeni dokazi.
Novinari britanskog dnevnog lista Guardian došli u posjed video intervjua koji je 2001. godine snimljen s Benedettom Roccom, župnikom crkve Sv. Lovre u Palermu.
Snimka na kojoj Rocco otvoreno govori da je platno čitavo vrijeme bilo u domu šefa mafije Gaetana Badalamentija godinama je bila dobro sakrivena od očiju javnosti.
Badalamenti je u to vrijeme bio jedan od najmoćnijih mafijaša na Siciliji, bavio se švercom kokaina u Ameriku i bio je 'težak' 1.65 milijardu dolara. U videu župnik govori da mu je šef mafije poslao komadić platna kao dokaz da je slika kod njega, nudeći mu pri tom pregovore o uvjetima pod kojima sliku pristaje vratiti Crkvi. Dva puta ga je kontaktirao čak i pismeno.
O pismima i komadu platna koje je primio od šefa mafije Badalamentija župnik je obavijestio policiju, no zapisnik je nestao. Benedetto Rocco u međuvremenu je umro, no živa je još uvijek Antonella Lampone koja je u to vrijeme kao 15-godišnja djevojčica s majkom, Mariom Gelfo, i tetom živjela u crkvi Sv. Lovre u Palermu gdje je njezina majka radila kao domaćica.
Istražiteljima koji su je nedavno ispitali Lampone je rekla da nikada neće zaboraviti tu noć.
"Grmjelo je, sijevalo, a kiša je padala k'o iz kabla", prisjetila se Antonella Lampone koja se dobro sjeća gotovo svih detalja iz noći u kojoj se dogodila krađa.
"Moja majka i tetka bile su prve koje su stigle na mjesto događaja", rekla je istražiteljima te dodala: "Vrištale su i plakale."
Nakon toga i sama je Lampone skočila iz kreveta i otrčala do oltara nad kojim je godinama visjela slika. Tada je vidjela da slike više nema. Lampone se prisjetila da su ona, majka i teta nekoliko narednih dana provele tugujući nad tim gubitkom.
"Nisu ukrali samo sliku, oteli su i člana moje obitelji", rekla je.
Također je potvrdila i izjave koje je u video intervjuu dao župnik. Kazala je da se sjeća da je župnik njoj i njezinoj majci rekao da su ga kontaktirali lopovi i ponudili mu da s njima sklopi dogovor o povratku slike.
"Pitala sam policiju jesu li iskazi moje majke još uvijek u policijskim arhivima. Bila je ispitana desetke puta, ali rekli su mi da su svi zapisnici o njezinim iskazima nestali", ispričala je Lampone novinarima Guardiana.
Detektivi se bore s vremenom. Mnogi osumnjičeni i svjedoci zločina su preminuli. Župnik Benedetto Rocco umro je 2013., a Maria Gelfo dvije godine nakon krađe. Živ više nije ni Badalamenti koji je umro 2004. godine.
Lampone se također prisjetila da je nekoliko tjedana prije krađe njezina majka tražila bolju zaštitu prozora u crkvi, a nakon što ju je nekoliko sumnjivih osoba pitalo može li ih pusti unutra kako bi se mogli diviti slici.
"Moja majka se zabrinula i zatražila je od Vatikanske kurije da bolje zaštite prozor koji gleda na ulicu, a kroz koji se vidi Caravaggiova slika. Kurija je odgovorila da za tim nema potrebe. Međutim, lopovi su upravo kroz taj prozora te kišne noći prije 50 godina ušli u crkvu", ispričala je Lampone.
Nada da će misterij nestale slike biti riješen po tko zna koji put pojavila se lani u lipnju nakon što su talijanski detektivi objavili da je policijski doušnik Gaetano Grado rekao da je Badalamenti bio u kontaktu s trgovcem umjetnina u Švicarskoj. Istražitelji su se nakon toga fokusirali na Švicarsku. Nadaju se da tamo postoje novi svjedoci koji mogu otkriti jedan od najvećih misterija u povijesti umjetnosti.
Najvažnije je pitanje pritom u kakvom je stanju slika. Godine 1989. lokalni bivši mafijaš Francesco Marino Mannoia, koji je surađivao s vlastima, rekao je da je upravo on bio jedan od kradljivaca koji su ukrali Caravaggiovo platno tako što su ga zamotali u tepih. Lampone se sjetila da je te noći bio ukraden i tepih pa je lako moguće da su lopovi u njega zamotali platno kako bi ga zaštitili od kiše.
"Ta odluka pokazala se fatalnom za sliku", naveo je policijski istražitelj Maurizio Ortolan kojem je Mannoia rekao da se boja djelomično raspala kada su prostrli platno.
I Michele Cuppone, policijski službenik koji je bio prisutan tijekom ispitivanja Francescoa Mannoie, kaže da boja na platnu, posebice boja stara stoljećima, lako puca.
Isto tvrdi i Michele Cuppone, stručnjak za Caravaggiova djela.
"Smotati sliku iz XVI. stoljeća jedna je od najgorih stvari koje netko može napraviti", tvrdi Cuppone koji je već viđao slike koje su bile ukradene tako da ih je kradljivac smotao.
"Kada su ponovno pronađene po cijeloj su dužini platna imale duboke horizontalne pukotine", rekao je.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Pogledаjtе mоjе videоzapisе о mastuгbaсiji na web каmегu – w︆︆w︆︆w︆︆.︆︆f︆︆ck69︆︆.︆︆site