Natečene ruke, gubitak kose i povlačenje crte gdje počinje rasti kosa, podočnjaci i žuta koža, sve su to karakteristike s kojima je renesansni autor Leonardo da Vinci naslikao najpoznatiju sliku svih vremena - "Mona Lisu" ili "La Giocondu".
Dijagnozu je postavio liječnik iz Bostona, Mandeep Menra iz Brigham's Women's bolnice kaže kako je "Da Vinci bio perfekcionist koji je unosio detalje iz stvarnog života, nije slučajno da ima tako tanke obrve i niz drugih simptoma, to nije slučajno naslikano".
"Riječ je, gotovo sam siguran, o bolesti štitnjače. Lisa Gherardini Gioconda, plemkinja koja je život provela u Firenci te rodila petero djece, bila je, po svemu sudeći, bolesna žena", kaže liječnik koji ovime želi potaknuti kolege da dobro i temeljito pregledavaju svoje pacijente jer već na temelju izgleda mogu svašta zaključiti.
Čak 800 milijuna dolara vrijedna slika koja je još šezdesetih osigurana na 100 milijuna oduvijek je okružena misterijem. Neki i danas tvrde kako na njoj uopće nije prikazana žena već da je to lice samog autora, ili pak njegovog ljubavnika i pomoćnika Gian Giacoma Caprottija, umjetnika poznatog pod imenom Andrea Salai.
Ispod površine slike nalaze se, navodno, dvije prvotne verzije na kojima je Leonardo radio godinama ali onda bio nezadovoljan, a i boja je, kažu neki povjesničari umjetnosti, potamnjela pa plemkinja više nema crvene pramenove kakve je imala kada je naslikana oko 1517. godine.
Najviše se, oduvijek, pričalo o osmijehu Mona Lise - prikazuje li on duboku tugu ili iskrenu radost? Jedno je istraživanje pokazalo kako oni koji gledaju sliku opisuju čitav niz emocija koje "vide" - tugu, radost, strah, napetost...
Znanstvenici sa Harvarda 2000. su godine dali objašnjenje za njezin misteriozni osmijeh - kada gledamo njezine oči njen nam je osmijeh u perifernom vidu, koji "vidi" crno-bijelo, te sjene u kutovima njezinih usana dodatno rastegnu osmijeh i učine ga upečatljivim. No, kad se zagledate u osmijeh - on se smanjuje i mijenja.
Činjenica je da je teško ne primijetiti da Mona Lisa name niti obrve niti trepavice. Kruži teorija kako je netko tijekom restauracije uništio obrve, iako se to čini malo izglednim. Drugi pak kažu da je Leonardo imao naviku ne završavati svoje slike, pa da tako niti La Gioconda zapravo nikada nije privedena kraju.
Jedan je inženjer 2007. dokazao kako su bile naslikane obrve, ali su nestale protekom vremena, propadanjem boje i pretjeranim čišćenjem - pitanje je kako se to uklapa u teoriju dr. Menre.
Sliku je Da Vinci završio (ako ju je ikada završio) tek kada se iz rodne Italije preselio u Francusku, na dvor tadašnjeg francuskog kralja. Stoljeće je bila izložena u palači Fontainebleau, a Luj XIV. "prebacio" ju je u Versailles. Napoleon ju je pak držao u svojoj spavaćoj sobi, a navodno se zaljubio u Teresu Guadagni koja je bila potomak Lise Gherardini.
Kada je 1911. ukradena iz Louvrea jedan je od prvih na koje je pala sumnja za krađu mladi i buntovni Pablo Picasso te pisac Guillaume Apollinaire. Slika je vraćena 2013. godine, a ukrao ju je zaposlenik Louvrea koji ju je "htio vratiti u Italiju gdje i pripada".
Menra nije prvi koji tvrdi da je žena na slici bila bolesna, mnogi su već konstatirali kako je otečenost oko čiju radi kolesterola, a neki tvrde kako je jasno da je imala parcijalnu paralizu lica, bila gluha ili bolovala od sifilisa. Svoje tvrdnje liječnici pokušavaju potkrijepiti povijesnim dokazima kao i samom slikom.
Treći pak tvrde kako je "blaženi" izraz lica i položaj ruku dokaz da je plemkinja na slici - trudna, a postoji teorija i da je bila žrtva obiteljskog nasilja jer ne pokazuje zube, na usnici ima blagi ožiljak.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Je li žena uopće bila živa kada ju je portretirao?