Ogromni skakavci u velikom roju okružuju oštre vrhove pitoresksnog pejzažnog prikaza planine. Ogromni morski kitovi i infernalne zvijeri preplavljuju olujno, uznemireno more. Mračno ponoćno nebo s kojeg na zemlju slijevaju ogromna zrna tuče i krvi. To je druga strana inače mnogo svjetlije i optimističnije visoke renesanse (talijanski cinquecento) u kojoj prevladavaju razni portreti, biblijski prikazi svetaca i Bogorodice (Michelangelo: Stvaranje Adama, freska u Sikstinskoj kapeli; Leonardo: Majka Božja s Djetetom, sv. Anom i janjetom, ulje na platnu) s tek ponekim apokaliptičnim prikazom bitke (Pieter Brueghel stariji: Trijumf smrti, ulje na platnu).
I dok su u Italiji tada vladali dva genija Leonardo da Vinci i Michelangelo Buonarroti, u Hrvatskoj djelovao posljednji predstavnik minijaturne umjetnosti u trenutku kada je ona doživljavala svoj pad - Julije Klović, a Nizozemskom dominirao Hieronymus Bosch, u tadašnjem Swabijskom slobodnom kraljevskom gradu Augsburgu, nastao je ilustrirani rukopis "Augsburška knjiga čudotvornih znakova" (The Augsburg Book of Miraculous Signs).
![Book of Miracles | Author: Amazon](/media/img/59/4c/cf9ed33b7fc559ae4bf1.jpeg)
Nedavno otkriven rukopis "Augsburške knjige čudotvornih znakova" sada je dostupan i u obliku faksimila koje su priredili njemački povjesničar umjetnosti i glavni kustos dvaju velikih muzeja u Brugesu Till-Holger Borchert i američki povjesničar umjetnosti i stručnjak za njemačku kasnu srednjovjekovnu i ranu modernu umjetnost Joshua P. Waterman.
U jednom intervjuu Borchert o knjizi kaže: "Sjećam se kako sam prilikom prvog susreta s ilustracijama bio sablažnjen vrlo smjelom kombinacijom jednostavnosti i ljepote koja se protezala tim opisima raznih katastrofa iz raznih razdoblja." Svaki prikaz, sastavljen je od naslova i kratkog teksta.
![Book of Miracles | Author: Amazon](/media/img/f7/f0/af0ed1d2b53e2f745fda.jpeg)
Prva polovica knjige posvećena je Starom zavjetu dok druga prati dugu povijest od antike do sredine 16. stoljeća da bi napose završila s parabolama iz Knjige otkrivenja- što svakako upućuje na potrebu imanja na umu "strukturne principe kršćanske interpretacije povijesti svijeta".
Mnogo iluminacija nastalo je na folklorno-mitološkim korijenima. Pa tako ilustracija 1496 Tiberansko čudovište prikazuje čudovište koje je prema predaji pronađeno nakon poplave 1496. godine na obali rijeke Tiber u Rimu. Taj prvi prikaz korištenja tog fenomena u propagandne i polemičke svrhe. 1523. godine, Martin Luther i njegov kolega Philipp Melanchthon objavili su pamflet u kojemu opisuju biće magarećeg izgleda poput ovog s ilustracije, kako bi opisali korupciju u Rimskoj Katoličkoj crkvi; naime, luteranci su generalno vjerovali kako je antikrist prisutan na zemlji i to upravo utjelovljen u liku Pape.
![Book of Miracles | Author: Amazon](/media/img/0f/ab/516315f5fba07208bd55.jpeg)
Pomalo jeziv prikaz, gotovo u maniri Nostradamusovih apokaliptičnih proročanstava, svakako je i 1506 Nebeska bića ispod koje piše:
"Godine 1506., nekoliko noći vidio se na nebu komet koji je svoji rep uperio ravno u Španjolsku. Upravo u toj istoj godini veliki uzgoj voća u potpunosti je uništila najezda gusjenica i štakora. Isti fenomen dogodio se 6 i 9 godina kasnije, također u Španjolskoj, ali i u Italiji, no ovoga puta popraćen toliko snažnim potresom, da su mnoge građevine u Konstantinopolu u potpunosti pretvorene u ruine i grobnicu za mnoge ljude."
![Book of Miracles | Author: Tumblr](/media/img/ff/d6/9997dc4713afa6bb92e7.jpeg)
Možda najbliža ilustracija sadašnjici, bila bi Doba tjeskobe u kojoj Borchert paralele sa sadašnjicom vidi u sličnim doživljajima i potrebom za generalizacijom. Pa kaže: "svaki ekstremni vremenski fenomen odjekuje kroz vijesti kao dokaz klimatskim promjenama kao što se svaki napad, pa ma kakav i gdje on bio, odmah povezuje s terorizmom". No više zabrinjava činjenica kako se "kroz promišljanje o prirodnim katastrofama tada i danas, pokazuje zanimljiv paradoks.
Naime, nekadašnje tumačenje kako je ljudski grijeh izvor svih poplava, potresa, oluja i suša, potisnuto je objašnjenjima koja nam nude prirodne znanosti. No, upravo nas je to naše evoluiranje od mitsko-poetskog tumačenja fenomena [koje je čovječanstvo crpilo iz religija], kao i razvoj tehnologije i industrije, dovelo do punog kruga- globalnog zagrijavanja.