Prije dva dana svečano su predstavljeni portreti nekadašnjeg predsjednika SAD-a Baracka Obame i prve dame Michelle Obama koji će visiti u galeriji u Smithsonianu.
Predsjednika je portretirao umjetnik Kehinde Wiley, dok je Michelle naslikala Amy Sherald. Moderni portreti podijelili su javnost. Dok su neki oduševljeni 'ulaskom umjetnosti u 21. stoljeće', bojama, metaforama prikazanim na platnu i tome da nije riječ o 'klasičnim, ortodoksnim' portretima političara, dok su drugi zgroženi 'plitkošću i nedorečenošću' slika.
Na društvenim mrežama, po forumima i u medijima traje rasprava jesu li Obamini dostojno prikazani, je li se izbor dvoje Afroameričkih umjetnika isplatio, ili su potreti ispodprosječni i razočaranje. Portrete su nam prokomentirali slikar Duško Šibl i likovni kritičar Feđa Gavrilović.
"Umjetnik je inače poznat po realističnim portretima američkih crnaca ispred ornamentirane pozadine, te se sada i Obama našao u njihovu društvu. Njegov rad spada u korpus suvremene afroameričke umjetnosti, koja inzistira na specifičnostima njihova etniciteta, kulture i tradicije. Bivša prva dama na portretu Amy Sherald, koja također slika crnce samo pred monokromnom pozadinom u tvrdoj crtačkoj maniri, pokazuje malčice preveliku dorađenost lica, preveliku forsiranu ljupkost. Inače, njezini portreti pronalaze pravi omjer u danas sve popularnijem stilu koji stoji na granici slikarstva i ilustracije", kaže Gavrilović s čijim se mišljenjem samo donekle slaže Duško Šibl.
kao i kvaliteta portreta. Čini mi se da je psihološki moment zanemaren u korist vanjskog reprezentativnog izgleda, a po mom mišljenu to je velika šteta, pogotovo kad govorimo o portretu Michelle Obama. Reprezentativna i dekorativna slika bez ikakve psihološke dubine ili bilo kakvog pokušaja ulaska u neki aspekt karaktera modela", kaže Šibl i napominje kako joj portret ne sliči.
Obamin portret je bolji i dublji, iako cvjetna pozadina odvlači pažnju od onog najvažnijeg - čovjeka ispred nje. Sve u svemu, mislim da ti portreti nisu adekvatna poruka budućim generacijama niti da govore dovoljno o borbi za ljudska prava i žrtvovanju mnogih generacija koje su omogućile da Amerika dobije prvog crnog predsjednika u povijesti. Ali govore mnogo o površnosti vremena u kojem živimo", zaključio je slikar.
Feđa Gavrilović osvrnuo se i na neke druge uspješne portrete velikana poput Kennedyja ili kraljice Elizabete II.
U hrvatskoj umjetnosti dva najinovativnija i najkvalitetnija primjera portreta novijih vladara su jednostavan i elegantan portret maršala Tita slikara Marina Tartaglie, i koloristički portret Stjepana Mesića iz kista Vatroslava Kuliša", kaže Gavrilović.