Za 25-godišnju Melissu James, vrhunac karijere bio je kad je postala hostesa na Formuli 1. Kao djevojčica odrastala j gledajući sportske TV-kanale koji su prenosili auto-utrke i F1 joj je bio san.
Sreća nije trajala dugo. U siječnju su najavili da više neće zapošljavati djevojke kao promotorice određenih marki, jer je to za njih ponižavajuće i svodi ih se na robu.
- Hostese su u sukobu sa suvremenim društvenim normama, odlučili su šefovi F1.
Odluka o zabrani hostesa koje su desetljećima promovirale razne marke i sponzore, podijelila je mnoge. James tvrdi da posao hostese nije samo da bude lijepa i da ne rade samo ono što se vidi na ekranu.
- Vozači su usredotočeni na utrku i pobjedu, njima nije do razgovora s nama. Osim što stojimo na užarenom betonu, pričamo s obožavateljima, poziramo, fotografiramo se i budući da smo dobili neku robnu marku, promoviramo ju putem Instagrama. Osim toga, moramo naučiti kako razgovarati s ljudima, reklamirati proizvod i prezentirati ga publici, a sve zbog sponzora koji je u to uložio ozbiljan novac. Dakle misliti da smo lijepe i glupe je površno.
- Hostese moraju privući pažnju muških gledatelja, pa bolje mačke dobivaju i veće bonuse. Za muškarce je neprikladno da zarađuju novac od svog seksepila ali zato taj posao daju ženama i djevojkama, one su samo slatkiši, ali ne poduzimaju ništa da bi potaknuli žene da budu uspješne u sportu, napisao je jedan twitteraš.
Dobra zarada
Ravnopravnost spolova u sportu je razočaravajuće kad se na vrhunskim međunarodnim sportskim događajima još uvijek koriste žene da bi se promoviralo neko natjecanje, ali se ništa ne radi da bi ženski sport bio središnji događaj, govore kritičari.
James je radila kao promotivni model osam godina. Osim što je hostesa za F1 i British Touring Cars, ona je također radila i u boksovima kao i na startnim linijama.
Zahvaljujući svom poslu, gdje je plaća veća od britanske minimalne plaće od 7,50 funti (oko 80 kuna po satu) za starije od 25 godina, James kaže da je uspjela kupiti vlastitu imovinu i stekla neprocjenjivo važno iskustvo i prodajne vještine koje su joj pomogle da postane prodajna menadžerica za jedan popularni lanac barova u Velikoj Britaniji.
Na nekim promotivnim događajima u jednom danu može zaraditi do 140 funti (oko 1.500 kn).
- Naučila sam kako nešto prodati, mogu sad raditi i u službi za korisnike, znam i razgovarati s ljudima. Stekla sam samopouzdanje i oboružana sam u tom segmentu znanjem koje mi daje osjećaj da bih u toj branši mogla jednog dana otići do vrha menadžmenta, kaže ona.
James priznaje da je odjeća hostesa razlog zašto su se uzbunili kritičari i to najviše zbog kombinezona od likre pripijenih uz tijelo koji naizgled ostavljaju dojam da je to prodavanje ženske seksualnosti.
- OK, netko ne voli nositi pripijene kombinezone, ali ja ću im uvijek dati prednost. Udobni su i lako se u njima kretati, kaže James.
- Ma uostalom, mogu ja odjenuti bilo kakvu odjeću, ali sam u biti prodavačica. A nemate pojma što ćete prodavati do nekolikod ana prije utrke. I onda u par sati morate naučiti sve o proizvodu - njegove prednosti i još ga prodati.
Odluka o zabrani hostesa u Formuli 1 stupila je na snagu samo četiri dana prije no što je istu stvar najavio i došla je samo četiri dana nakon što je od njih odustala i liga profesionalnih igrača pikada.
Rebecca Cooper, također hostesa, na svom je Twitteru napisala da je ovim zabranama 'politička korektnost sasvim poludjela'.
- Znači li to da uskoro neće biti ni cheerleadersica, pjevačicama će propisati što smiju nositi na pozornici, nema više ni modela u magazinima?, pita se ona.
Vozač Formule 1 di Grassi također je stao u obranu hostesa.
- To je skliski teren, a moglo bi se slično onda primijeniti i na modele na modnim pistama, plesačice... Svaka osoba ima svoje interese i vlastiti način odabira što će raditi u životu. Hostesa možeš ali i ne moraš biti.
Di Grassi smatra da ljude sve više zbunjuje što je politički korektno, a što ne.
- Ispravno je da su žene jednako plaćene, kako bi imale jednak pristup poslovima poput muškaraca ako imaju iste vještine, dodaje 33-godišnji bivši vozač F1.
Šef Mercedesovog tima F1 Toto Wolff kaže da ova odluka neće proći nezamijećeno i da smatra kako bi se žene trebalo ohrabriti da se pridruže industriji motorističkih i auto-utrka i na druge načine.
- Mislim da bi trebali više žena u ovoj grani auto-moto sporta trebalo uključiti u marketing, komunikaciju, inženjering, ali i kao vozačice utrka. Mi u Mercedesu ćemo to maksimalno podržavati.
No, to neće mnogo pomoći Melissi James, jer ona će ostati bez posla.
- Sve što ste željeli oduvijek raditi jednostavno je preko noći nestalo, kaže ona i nastavlja:
- Nemam dovoljno riječi hvale za njih. Paze na mene, imam sigurnost i ako bi mi netko dao kakvu nemoralnu ponudu, tu je moja agencija da kaže - 'to ne može!' Prije svake priredbe pitaju nas jesmo li zadovoljne odjećom, bismo li radije nosile nešto drugo?
Umjesto djevojaka sad će ovdje biti djeca. Sportska uprava FIA-e najavila je to prošli mjesec i kako kažu, djeca su bila bila mnogo zanimljivija obožavateljima ovog sporta, a naročito mlađoj publici. Djecu će birati klubovi ili 'lutrija' a natjecat će se u kartingu i juniorskim kategorijama, a neki će stajati ispred vozača prije utrka.
- To je najbolji način da se nadahne i potakne iduća generacija budućih heroja Formule 1, kaže direktor Sean Bratche, a nova pravila počinju vrijediti od 25. ožujka utrkom u Melbourneu, piše CNN.