U lipnju ove godine 24sata organizirat će prvu dodjelu nagrada u metaverseu. Oriđiđi Video Awardsi slave kreativne i originalne video kampanje i videe na digitalnim platformama. Prijavljene video uratke u čak 11 kategorija ocjenjivat će naš strogi, ali pravedni žiri koji čine stručnjaci iz različitih područja, različitih generacija. Zajedničko im je što svi obožavaju videa, radili su neki oblik produkcije i svi su bez dlake na jeziku. Naravno, uz argumente. Videi se i dalje mogu prijaviti na ova2022.24sata.hr. O budućnosti videa i njegovoj eksploziji razgovarali smo s kreativnim direktorom reklamne agencije Bruketa&Žinić&Grey, Davorom Bruketom, redateljem Daliborom Matanićem i voditeljem studija Digitalnog marketinga na Visokom učilištu Algebra, Vanjom Šebekom.
Express: Tržište je napokon počelo uviđati koliko je bitan video u digitalu te se podrazumijeva da ako danas ne stvarate video, zaostajete za konkurencijom. Na koje bi segmente content kreatori, kad rade video, trebali posebno obratiti pozornost?
BRUKETA: Ljudi oduvijek pričaju priče. Danas je video ključni format, a digitalne platforme su glavni distribucijski kanal. Mora biti jasno kome pričaš priču, kako ćeš do tih ljudi doći, zašto bi ih tvoja priča trebala zanimati i kako će se ona razlikovati od svih drugih priča. Danas gotovo svatko ima priliku ispričati svoju priču, ali nikad nije bilo toliko narativa u optjecaju i nikad nije bilo teže zadržati pozornost. Ali ako imate pravu priču, nikad nije bilo lakše doći do publike u bilo kojem kutu svijeta. Ne morate biti ni bogati ni umreženi. Samo talentirani, pametni i kreativni.
MATANIĆ: Uvijek na sve što radim gledam iz pozicije publike. Ako je publici zanimljivo, to je sigurno dobar put, s tim da tu ne pričamo o dodvoravanju publici, nego o originalnosti kreativnog izričaja koji pokreće publiku, a ne ulizuje joj se.
ŠEBEK: Osobno smatram da je u videu najvažniji sadržaj koji korisnicima daje vrijednost, da je informativan. Uz to, važno je ispričati priču o onome što korisnike zanima na pristupačan način, zaokupiti i zadržati pozornost gledatelja i stvoriti emocionalnu poveznicu. Nedavno me prijateljica pitala za savjet kako da se videom približi svojim potencijalnim klijentima i pokazala mi nekoliko videa kakve bi željela snimati. Izgledali su pretenciozno i skupo, ali su bili adekvatni ciljanom B2B tržištu, dok njenu ciljanu publiku čine 'obični' ljudi sa svakodnevnim problemima. Savjetovao sam joj da na društvenim mrežama pita pratitelje što ih zanima i koji su im najčešći izazovi. Na osnovu toga redovito objavljuje video sadržaj, inspiraciju crpi iz svoje publike, a uz malo uloženog u edukaciji o rasvjeti kod snimanja ima kvalitetan sadržaj snimljen mobitelom. Tehnologija nam danas omogućuje da jednostavno, jeftino i brzo produciramo sadržaj te nam daje mogućnosti da se posvetimo karijeri.
Express: Gdje je danas digital video? Mislite li da njegovi benefiti nisu dovoljno istraženi?
BRUKETA: Digitalni video je svuda oko nas. Okruženi smo ekranima, od digitalnih billboarda do pametnih satova, a svaki od tih ekrana na ovaj ili onaj način pridonosi distribuciji digitalnog videa. Svako vrijeme ima svoje oblike pričanja i prenošenja priča, a digitalni video sigurno je prevladavajući oblik našega vremena. Puno više video sadržaja pogledamo na našim mobitelima nego na bilo kojem drugom ekranu. Efikasnost pokretnih slika odavno je poznata, a količina sati koju provedemo konzumirajući ih na digitalnim platformama to samo potvrđuje.
MATANIĆ: Kako je tržište svih medija postalo dosta nepredvidivo, sigurno je da digital video ima puno toga još za pokazati. Bilo bi pametno da autori razmišljaju hoće li njihov rad za 30 godina imati istu svježinu, da ne bude samo instant uradak.
ŠEBEK: Generacije koje dolaze sve više nalikuju na ljudsku vrstu u crtiću 'Wall-e'. Stoga im video sadržaj prirodno leži. Naravno, ako je zabavan i ne moram razmišljati. Nažalost, čini mi se da je većina video sadržaja besmislena, ali zabavna ciljanoj publici.
Express: Kao član žirija, na što ćete posebno obratiti pozornost, osim, naravno, zadanih parametara, kod ocjenjivanja videa za Oriđiđi Video Awards?
BRUKETA: Posebnu ću pozornost posvetiti tome da razumijem kome je video namijenjen, kako je došao do svoje publike i kako je publika na njega reagirala.
MATANIĆ: Sadržaj, kreativnost i, ono što je najzanimljivije, strast oko izrade videa. Kao i u svemu u životu, bez strasti sve to postaje jako dosadno.
ŠEBEK: Osim zadanih parametara, važno mi je da je poruka prenesena jasno i brzo. Ponekad su video uradci nacifrani pa ima svega nečega što 'smeta'.
Express: Je li za uspješan video potreban 'samo' zanimljiv content?
BRUKETA: Za uspješan video potrebna je dobro ispričana priča na, ciljnoj publici, relevantan i zanimljiv način.
MATANIĆ: Bitan je i način na koji se sadržaj prezentira, bitna je naročito i kemija koja se dogodi ili ne između djela i publike. Tu nema recepta, ponekad točnije uvijek je dobro imati i malo sreće.
ŠEBEK: Ako nije zanimljivo, neću gledati. Drugi je problem, kad ću saznati da mi je zanimljivo? Dakle, nije dosta samo zanimljiv sadržaj, nego i video mora biti strukturiran da korisnicima zaokupi pozornost.
Express: Dodjela Oriđiđi Video Awardsa održat će se u metaverseu koji je, u posljednje vrijeme, postao nova 'vruća roba' na tržištu, zbog čega brendovi moraju brzo reagirati. Kako bi svaki brend trebao pristupiti metaverseu i koji bi mu prvi korak trebao biti ako ga, naravno, još nije učinio?
BRUKETA: Niz brendova s kojima radimo istražuje mogućnosti u metaverseu. Otvaraju se neslućene mogućnosti u direktnoj i personaliziranoj komunikaciji brendova s potrošačima. U tom će veliku ulogu igrati brend karakteri pokretani tehnologijom temeljenom na umjetnoj inteligenciji. Čeka nas novo, zanimljivo razdoblje u razvoju tržišnih komunikacija.
MATANIĆ: Kad se događaju velike stvari koje mijenjaju igru kao što je metaverse, mislim da je najbitnije brendovima da se ne boje promjene. Sva igra je postavljena tako da svatko nađe svoje mjesto, nema odbačenih.
ŠEBEK: Ha, teško pitanje. Pa prvi korak je biti siguran da si na mjestu gdje si relevantan publici. Gucci u Robloxu? Našao je svoje mjesto. Brendovi koji imaju iskustva u gameing industriji lakše će napraviti ovu tranziciju. Sve ostalo ovisit će o načinu kako će korisnici prihvatiti metaverse.
Express: Kako će metaverse svijet utjecati na svijet digitalnog marketinga?
BRUKETA: Do sada lokalni brendovi nisu imali pristup raznim računalnim igrama jer je to, naprosto, bilo preskupo. Koliko će nam dostupne biti druge platforme u metaverseu tek ćemo vidjeti. Eksperimentiramo s Decentralandom i drugim platformama te pokušavamo sagraditi novo iskustvo u povezivanju brenda i njegovih korisnika. To može biti nova razina iskustva zahvaljujući, između ostalog, i razvoju tehnologija temeljenih na umjetnoj inteligenciji. Puno je prilika i puno nepoznanica, kao i uvijek na početku.
MATANIĆ: Metaverse je očito znak da je došlo do zasićenja u online svijetu i da treba ići na level 2. Moramo se sjetiti one stare poslovice: 'Promjena nas čini živima'.
ŠEBEK: No metaverse će postati još jedna platforma koja će u marketinškom smislu omogućiti brendovima razvoj novih proizvoda i usluga te doseg prema publici na novim komunikacijskim kanalima. Nikako mi se ne sviđa ovaj metaverse, a sve manje i digitalni marketing. Pronalazimo sve više načina da pobjegnemo od stvarnosti jer, eto, nije lako podnijeti stvarnost. Zamislite da ste svojoj prabaki rekli da ste bili u shoppingu (a nije baš shopping) u metaverseu (svijetu koji baš ne postoji) i kupili ste si super kul obleku od kul dizajnera (koja nije obleka i nećete je nositi). Pitanje je: je li ispravan svijet u kojem netko potroši 4k dolara na virtualnu torbu? Metaverse će sigurno napraviti i dosta toga dobrog, no kao i s nuklearnom energijom, trebat će proći vrijeme od demonstracije dekadencije i destrukcije do konstruktivne primjene.