Life
310 prikaza

Florence + The Machine: Crna magija u eri sirena

1/2
Matt Crossick/Press Association/PIXSELL
Turneja 'Dance Fever' dolazi i u pulsku Arenu, 18. lipnja. Ambijentalnost, orkestracije, glas i drama utišavaju sve šupljine koje bez greške uočavamo preslušavajući albume na mirnijim, tišim mjestima

Slušanje Florence Welch iscrpljuje. Bogate orkestracije, stadionski vibrato, melodrama i velike emocije unutar specifičnog načina izvođenja namijenjeni su onima koji pristaju na ples po rubu vješte interpretacije i parodije. Počeci u školskom bendu Flo and the Roses u južnom Londonu, kao i prva gaža na božićnoj zabavi, najavili su kantautoricu blisku gotičkoj književnosti, zazornom, mračnom. Kad upoznaje producenticu i glazbenicu Isabellu Summers, nastaje Florence Robot i Isabella Machine, koji će poslije skratiti u Florence + The Machine. Njezin prvi Glastonbury u kaosu je i blatu. Traži gitarista, plače u pozadini, ali ipak tog nedjeljnog jutra izlazi na scenu. Koju godinu poslije nosit će Gucci te osvajati američko tržište. Natrpane i pomalo kaotične albume prati 15 godina tesanja na festivalima. Dijelu biznisa koji itekako dobro razumije, i na kojem izgrađuje slavu, ne mareći previše bilo za platinaste naklade bilo za vrhove Billboarda. U tekstovima u kojima se miješaju Disneyeve inačice bajki i duhovnost sve je moguće. I sve je, uostalom, ionako stvar dobre prezentacije, malo zlata i vilinskih boja. Uvelike forme i stila, koji su nerijetko u njezinu slučaju važniji od sadržaja. Korijeni pankerske scene Camberwella odjekuju u prvom singlu ''Kiss With a Fist''.

S prvim albumom, ''Lungs'' (Island, 2009), u zagušenoj, minimalističkoj elektro eri Maxa Martina uspijeva zauzeti mjesto. Ne toliko na top ljestvicama, iako je s ''Dog Days are Over'' (dodatno je podiže serija ''Tračerica'') i ''You've Got the Love'' jasno da će sporogoreća zvijezda uskoro postati ona s velikim gestama i pretjerivanjem glam rocka. Savršenog tajminga taman prije dolaska Adele. ''Ceremonials'' (Island, 2011), sniman u Abbey Roadu, okuplja iskusne producente, poput Paula Epwortha (Bloc Party, Maxïmo Park, ali i Adele), te joj sa ''Shake it Out'' priskrbljuje laskavu usporedbu s Kate Bush. Iako po senzibilitetu i proračunatosti, pa i strahu od javnog nastupa, ne mogu biti udaljenije jedna od druge. Ni prateći vokali nisu prepušteni slučaju, Jack Peñate i Jessie Ware. ''What the Water Gave Me'' spaja Fridu Kahlo i Virginiju Woolf te progovara o varljivosti slave, provodnome motivu recentnijih albuma. Godinu poslije s Calvinom Harrisom ide ''Sweet Nothing'', trogodišnji život na cesti zbog turneje i ''Southern Man'' s Neilom Youngom. Emotivnost prati prazna melodrama.

 | Author: Matt Crossick/Press Association/PIXSELL Matt Crossick/Press Association/PIXSELL

S ''How Big, How Blue, How Beautiful'' (Island, 2015) najavljeni minimalizam tek je lažno obećanje, kao naporni falseti u "Ship to Wreck". Pisati iz jednostavnije perspektive, čišće, iskrenije, tek je strategija kojom se omata najava novog albuma. ''What Kind of Man'' je fini mainstream udav s pokojim rifom. Vraća na početke, u kojima Florence govori Mattu Everittu da je pisala o prekidima prije nego što je i osjetila ljubav, a kamoli slomljeno srce. Nastavak jednodimenzionalnosti prisutan je i u ''High as Hope'' (Republic/Virgin, 2018), gdje će se neonska mitomanija i površnost ''Hungera'' ispreplitati s meditativnošću ''South London Forever''. Nije ni čudo kad je na zadatku producent Emilie Haynie, oboružan iskustvom s noirovskim sentimentalizmom Lane del Rey. Ni pjesma o sestri, ''Grace'', nije imuna na barokne, nasumične metafore: ''I'm sorry I ruined your birthday you had turned 18; And the sunshine hit me and I was behaving strangely; All the walls were melting and there where mermaids everywhere; Hearts flew from my hands and I could see people's feelings''.

No pandemija ipak uspijeva iskamčiti dozu iskrenosti i samorefleksije, pa brzi i plesni ''Dance Fever'' (Polydor, 2022), uz producente Jacka Antonoffa i Davea Bayleya, donosi malo probavljiviji pop. Instrumentalno snažna ''Free'' kaos je koji funkcionira poput vrtuljka tjeskobe. Napokon podij na kojem želim biti. Dovoljno bezbrižan, nimalo mlak kad ubrzava: ''I'm always running from something; I push it back, but it keeps on coming; And being clever never got me very far; Because it's all in my head''. Ljetni hit poput kalkulantski bliske ''My Love'' nije daleko od Calvina Harrisa, začina života i smrtnosti, malo ludila. Ženstvo, samosabotaža i kompromisi života, kao i malene prošle opsesije, odjekuju u ''Choreomaniji'', ali i u baladi ''Back in Town'', u kojoj se dobri stari dani ne kriju u povracima. Satirična rock zezancija u ''Dream Girl Evil'' nevjerojatno je potentna za živu svirku, starinska po mjeri. Hororična ''Daffodil'' spaja operetu i industrial te ponovno naglašava teatralnost i banalnu naivnost u tekstu: ''We'd practice resurrection every night, raising the dead under the moonlight''. Fiona Apple u mraku sreće Mary Shelly.

 | Author: Matt Crossick/Press Association/PIXSELL Matt Crossick/Press Association/PIXSELL

Florence Welch od početaka je majstorica ceremonije. Majstorica priče. Prvi singl koji kupuje bio je Eminemov ''My Name Is'', prvi album ''Dookie'' Green Daya. Voli Björk, ali i Fathera Johna Mistyja. No vjerojatno ipak najviše voli Elvisa. Identitet je fluidan poput ''Kinga'', kad grmi: ''I need my golden crown of sorrow; My bloody sword to swing; My empty halls to echo with grand self-mythology''. Kaos, šljokice i teatar vilinsko čine prividno alternativnim. U pozadini grandioznih emocija tek su povici, vokalne finese, udarci bubnjeva, no zapravo malo iskrenosti. Vješto će u obradi ''Just a Girl'' od No Doubta prodati foru crne magije, a godinu pred nama uoči turneje proglasiti erom sirena. Turneja najavljivana i na TikToku. ''Dance Fever'' dolazi i u pulsku Arenu, 18. lipnja. Ambijentalnost, orkestracije, glas i drama utišavaju sve šupljine koje bez greške uočavamo preslušavajući albume na mirnijim, tišim mjestima. Na Coachelli 2015. Florence + The Machine jede Drakea za doručak, i to bez većeg znojenja.

Rođena za živi susret s publikom i neviđenu pompu u našem koncertno-turističkom bunilu, sigurno dolazi na pravo mjesto u pravo vrijeme.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.