Ljudi nas strpaju u "ladicu" u par sekundi nakon upoznavanja, kao i mi njih, a taj najčešće nesvjesni mehanizam temljeli se na brzinskoj psihološkoj proicjeni, objašnjava ugledna profesorica iz poslovne škole na Harvardu Amy Cuddy. Ona je sa svojim kolegama psiholozima Susan Fiske i Peterom Glickom koji pročavaju psihologiju prvog dojma već 15 godina zaključila pravilne uzorke u društvenim interakcijama upoznavanja.
U svojoj novoj knjizi "Presence", opisala je kako se sve svodi na dva glavna kriterija, odnosno pitanja koja si ljudi postave kod upoznavanja nekog u bilo kojoj situaciji, a to su:
- Mogu li vjerovati toj osobi?
- Mogu li poštovati tu osobu?
Psiholozi opisuju tu dimenziju ljudske procjene kao prosudbu topline i sposobnosti nekoga, a idealno je naravno ako netko ima oboje.
Cuddy ističe kako većina ljudi u prilikama poslovnog upoznavanja vjeruje da je ovo drugo pitanje "mogu li poštovati tu osobu" a temelji se na procjeni određene sposobnosti čovjeka znatno važnije u poslovnom smislu, no zapravo je ta toplina koja proizlazi iz konteksta pitanja "Mogu li joj vjerovati" važnija za naš dojam u svakom smislu.
- Iz evolucijske perspektive, za naše je preživljavanje važnije znati zavrijeđuje li neka osoba naše povjerenje više od onog zavrijeđuje li naše poštovanje - kaže Cuddy, objašnjavajući da teško možemo nekog uvjeriti u bilo što ako nam ne vjeruje, pa samim time teško da možemo i zaraditi nečije poštovanje.