Prašnjava dolina na zapadnom rubu Nikšića u Crnoj Gori, lokalno poznata kao Kapino polje, tog 24. rujna 1948. godine nije odavala dojam mjesta koje je već dobilo svoju ulogu u povijesti. Sedam i pol godina ranije, oblačnog i tmurnog jutra 14. travnja 1941., sa zemljane utabane staze koja je presijecala veliku livadu cijelom dužinom kao improvizirana pista, poletjelo je nekoliko aviona tadašnjeg jugoslavenskog kraljevskog zrakoplovstva.
U modernim bombarderima nalazili su se posljednji jugoslavenski kralj Petar II Karađorđević, njegova vlada, istaknuti generali i teret, kovčezi puni zlata jugoslavenske narodne banke.
Svi su bježali pred nadirućim kolonama njemačke vojske koja je napala zemlju nekoliko dana ranije. Ispostavit će se da je Kapino polje na taj način bilo posljednja točka na kojoj se okončala kratka i nestabilna povijest Kraljevine Jugoslavije onog trenutka kada su se kotači aviona u kojem se nalazio i Petar II, odlijepili od crvenkastog zemljanog tla u blizini lokalnog jezera Krupac.
Sedam i pol godina poslije, u jednom od udaljenih krajeva Kapinog polja stajao je neobičan veliki četveromotorni avion na čijem trupu se nisu uočavale nikakve oznake. Livada je tijekom Drugog svjetskog rata služila kao improvizirano uzletište njemačke avijacije, čija tehnička služba je dodatno ojačala "pistu" nabijanjem slojeva zemlje, a po rubu "aerodroma" uočavali su se ostaci nekoliko olupina zrakoplovstva što su ga 1944. razorile bombe američke avijacije u napadima na njemačke jedinice na Balkanu.
Međutim, elegantna letjelica bez oznaka nije bila olupina i nije bila njemačkog porijekla. Da je u blizini "Kapinog polja" bilo zainteresiranih i dovoljno informiranih promatrača, oni bi prepoznali karakteristični obris američkog transportnog aviona "Douglas C-54 Skymaster". Dodatnu zbunjenost bi im izazvalo i to što "Skymastera" nije bilo u naoružanju domaće vojske.
Promatrača nije moglo biti jer su jedinice jugoslavenske vojske nekoliko dana ranije naglo započele oružano osiguranje cijelog polja, kojem se više nije moglo prići iz smjera Nikšića. Država je već nekoliko mjeseci bila paralizirana valom uhićenja koja su uslijedila nakon što su se tog ljeta javno sukobili jugoslavenski lider Tito i vođa Sovjetskog saveza Staljin.
Crna Gora, i posebno Nikšić, bili su dio Jugoslavije gdje je ovaj sukob uzeo najveći danak: tajna policija je preventivno uhićivala sve one kojima je Staljin bio draži od Tita i odvodila ih u zatvore i logore na nepoznatim mjestima. Svaka znatiželja koja je uključivala promatranje letjelice na Kapinom polju, mogla je znatiželjnoga odvesti u veliku opasnost.
Usred takvih okolnosti, izolacije i straha, poljana je tog poslijepodneva dočekala i slijetanje šest aviona tipa "Spitfire" kakve je Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo, za razliku od parkiranog "Skymastera", već imalo u svom arsenalu još od 1944. kada ih je dobilo od britanskih saveznika. Jedan od aviona sletio je bez izvučenih kotača, zaoravši ledinu propelerom, ali su pilota izvukli neozlijeđenog.
Ostali su nakon slijetanja rulali do omanje šumice na obodu uzletišta, tik pored američkog transportera, da bi ih odmah prekrili kamuflažnim mrežama. Piloti koji su izašli iz uskih kabina ovog proslavljenog tipa britanskog ratnog aviona, nisu imali uniforme jugoslavenske vojske niti su bilo što govorili.
Na njima nije bilo nikakvih oznaka koje bi ukazale o kojoj jedinici ili eskadrili je riječ. Ipak, bilo je nekoliko detalja koji su ukazivali na to da se na Kapinom polju tog dana događa nešto neobično i tajanstveno: oštri repovi letjelica, nepostojanje velikih filtera na nosu i četverokraki propeleri jasno su ukazivali na to da je riječ o modernijoj verziji od "Spitfirea V" što ga je JNA koristila još od ljeta 1944. Drugim riječima, avioni nisu bili jugoslavenski.
Tek pedeset godina poslijet doznat će se što se tog dana dogodilo kod Nikšića, odnosno, u kojoj supertajnoj akciji, koja se odvijala na čak dva kontinenta, su transporter i šest "Spitfirea" odigrali glavnu ulogu. Zahvaljujući istraživanjima povjesničara dr. Bojana Dimitrijevića, otkrit će se da je 24. rujna 1948. započela po jedan narod životno važna operacija "Velvet" ("Baršun"). Riječ je bila o naoružavanju tek osnovane Države Izrael koja se upravo borila u ratu protiv arapskih zemljama kako bi uopće opstala.
"Kada je po završetku britanskog mandata u Palestini 14. svibnja 1948. proglašena židovska država Izrael, okolne arapske države odmah su joj objavile rat. Novostvorena država Židova stavljena je tako od prvog dana svog postanka pred najozbiljnija iskušenja", kaže za VICE dr. Bojan Dimitrijević.
On navodi da je zrakoplovstvo Izraela tijekom ljeta te godine već nabavilo čehoslovačke avione "Avia S 199" koji su bili slabija verzija njemačkog ratnog stroja "Messerschmitt 109", a koje su Čehoslovaci proizvodili po zaostalim ratnim proizvodnim planovima Trećeg Reicha.
"Kako se taj avion pokazao izuzetno nedjelotvornim u borbenim djelovanjima, zobg čega je prijetila ozbiljna opasnost da izgube i rat i mladu državu koju su tek stvorili, Izraelci su hitno počeli potragu za boljim borbenim avionima kojima bi preuzeli prevlast na nebu", kaže Dimitrijević.
Zemlje poput Čehoslovačke ili Jugoslavije, države u kojima je poslije drugog Drugog svjetskog rata uveden socijalizam, takozvane narodne demokracije, odlučile su pružiti Izraelu vojnu pomoć.
"Židovi, stisnuti na svom 'mostobranu' u Palestini, bili su prisiljeni brzo se naoružavati dok je socijalističkim državama novac u gotovini što su ga Židovi davali za oružje, bio više nego potreban. Zajednički jezik brzo su pronašli", objašnjava Dimitrijević na kojim osnovama je dogovorena tajna suradnja Izraela, Čehoslovačke i Jugoslavije.
Avioni "Spitfire" koji su sletjeli na poljanu kod Nikšića 1948., bili su upravo iz sastava čehoslovačkog zrakoplovstva, dobili su 1945. kao britanske ratne viškove. Riječ je o verziji "model IX": iako veterani Drugog svjetskog rata, ove letjelice još uvijek su bile poštovanja vrijedni borbeni strojevi. Njihovo pojavljivanje na Bliskom istoku gotovo će sigurno donijeti prevlast u zraku onima koji će ih koristiti.
Dimitrijević je još krajem devedesetih na osnovu rijetkih tragova, isključivo iz specijaliziranih britanskih i čeških izdanja, započeo dugu potragu za podacima koji će domaćoj povijesti otkriti postojanje tajne operacije u kojoj je Jugoslavija za novac pružala logističke usluge Izraelu u borbi protiv arapskih zemalja. Istih onih s kojima će ubrzo uspostaviti izvanredne odnose, poput Egipta.
Akcija je bila obavijena velom najveće tajnosti iz mnogo razloga: najviše zbog bojazni da će Velika Britanija uočiti aktivnu ulogu Jugoslavije u naoružavanju Izraela (čemu se oštro protivila). Međutim, najveći razlog za višedesetljetnu šutnju bilo je to što će Tito samo par godina poslije početi naoružavati arapske države i pokrete za nezavisnost i s njima osnovati "Pokret nesvrstanih".
Saznanje da je novi najbolji prijatelj Arapa bio jedan od ključnih "igrača" u pobjedi Izraelaca 1948. godine na Bliskom istoku moglo je opasno narušiti novi veliki pothvat jugoslavenskog vođe.
"O toj pomoći u domaćoj literaturi ili povijesnim djelima niti danas nema riječi. Domaći arhivi, vojni, a prije svega UDB-e, pod čijim su se okriljem odvijale tajne operacije prebacivanja naoružanja u druge zemlje, još su uvijek zatvoreni. S druge strane, inozemna stručna javnost je u međuvremenu već napravila neke korake u istraživanju ovog dijela povijesti. Sve što sam do sada objavio o operaciji 'Velvet', nastalo je na temelju tih radova", kaže Dimitrijević.
Izraelci su 27. svibnja 1948. kupili 50 aviona po cijeni od 23.000 svaki. Međutim, zbog okolnosti u kojima se odvijala kupnja, kao i zbog činjenice da je riječ o procesu koji je imao globalne posljedice već u tom trenutku, transport aviona "Spitfire Mk 9" kupcima bio je vrlo problematičan. Iako je Staljin dopustio da se Židovima proda oružje, zbog kompliciranih odnosa SSSR-a, SAD-a i Velike Britanije, avione nisu mogli poslati redovnim transportom.
Čehoslovačka ponuda Izraelcima da se avioni pakiraju u kontejnere, a zatim željeznicom voze do jugoslavenskih luka i odatle brodovima u prvu židovsku državu, bila je prespora. Njima su borbeni avioni hitno trebali pa su odlučili da iz Čehoslovačke do Izraela prelete kao što se radilo u sličnim operacijama u Drugom svjetskom ratu.
Jugoslavenske vlasti su 15. srpnja 1948. dopustile slanje aviona iz Čehoslovačke za Izrael preko jugoslavenskog teritorija. Novoj jugoslavenskoj državi, razorenoj ratom, to je bilo šansa za doći do prijeko potrebnog novca. Jugoslaveni su tražili 300 dolara po toni "tereta", ali su Izraelci uspjeli spustiti tu cijenu na 200 dolara. Uz podršku dijela jugoslavenskog političkog vrha koji je pored financijskog razloga imao i simpatije za obranu židovske države, postignut je dogovor.
S obzirom na to da su dokumenti nedostupni i na činjenicu da se mozaik oko ove operacije još uvijek tek slaže, i to sporo i mukotrpno na osnovu isključivo inozemnih izvora, još uvijek je nemoguće precizno odrediti tko je sve od tadašnjih najviših državnih funkcionera sudjelovao u operaciji, odnosno, tko je sve podržavao ovaj posao s Izraelom. U svakom slučaju jedno je sigurno: bez dopuštenja Josipa Broza Tita bilo bi u tom trenutku nemoguće upustiti se u takvo što.
Prva grupa "Spitfirea" poletjet će 24. rujna 1948. ujutro iz mjesta Kunovice u Čehoslovačkoj, doći će na jadransku obalu otprilike kod Trsta i onda će, prateći dalmatinski priobalni pojas, jer piloti nisu smjeli međusobno komuniciratio radio vezom, dospjeti iznad karakterističnog zaljeva Boka Kotorska, gde će zaokrenuti i sletjeti u "bivšu bazu Luftwaffea", kako im je rečeno. U internoj komunikaciji izraelskih pilota Kapino polje dobilo je naziv "Alabama".
Za zapovjednika izraelskog tima na "Alabami" kraj Nikšića postavljen je Gideon Šošat "Geda", ranije časnik britanskog zrakoplovstva. Operacija je dobila kodni naziv "Velvet". Šest "Spitfirea" u preletu je pratio i transportni avion "Curtis C-46 Commando" s utovarenim prethodno skinutim naoružanjem i opremom kako bi se "Spitfireima" povećao dolet. Pod krila su improvizirano postavili dodatne rezervoare za gorivo. Rezervoari su pak u Kunovicama ostali nakon povlačenja nacističkog Luftwaffea 1945.
Šestorku je predvodio ratni veteran američke avijacije Samuel Pomeranz, a ostali piloti su bili: Mordecai Aloni, Jack Cohen, Sidney Cohen, Boris Obray stariji i T. Blow. Dan ranije, 23. rujna, u Nikšić je sletio veliki C-54 koji je trebao da predvoditi "Spitfiree" do Izraela u drugoj, 2200 kilometara dugoj dionici putovanja. Tijekom prvog preleta, pilot transportera C-46 s oružjem i opremom izgubio se i sletio u polje negdje u Jugoslaviji.
U najbizarnijem trenutku operacije Izraelac je uspio doznati od seljaka gdje se točno nalazi i poletio je dalje ka Crnoj Gori. Ali niti u nastavku leta nije uspio pronaći nikšićki aerodrom, nego je prisilno sletio 50 kilometara sjeveroistočno od Mostara. Transporter je bio uništen, ali je teret ostao upotrebljiv.
Nastavak na sljedećoj stranici...
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
tito je bio heroj
Spominjao je TITO nekoga u Izraelskoj vladi. Nžalost neznam kako se zove. Rekao je slijedeće, on je moj prijatelj, ali ja se sa njegovom vanjskom politikom ne slažem.