Life
14944 prikaza

Vjeronauk u hrvatskim školama: Gade nam se ples i knjige

Alojzije Stepinac s djecom prije 2. svjetskog rata
http://stepinac.zg-nadbiskupija.hr
Otkrivamo dva istraživanja, oba prije 2. svjetskog rata među srednjoškolcima, o utjecaju vjeronauka na osjećaje i obrazovanje

U Hrvatskoj već godinama traju rasprave u kojima se upozorava da širenje vjerskog odgoja u javnim školama potkopava sekularni karakter tih država. Građanski aktivisti tvrde da nerijetko vjeroučitelji šire mržnju i netrpeljivost prema drugima i drugačijima - od homoseksualaca, koje se uspoređuje s pedofilima, preko ljudi drugih nacionalnosti i drugih religija, pa do nevjernika. Slučaj vjerojučitelja koji je u jednoj zagrebačkoj školi krajem 2017. učenicima tumačio da političke neistomišljenike treba odstranjivati ubijanjem i svakim drugim nasiljem, nažalost, govorio je u prilog takvim tvrdnjama.

No kakav je status vjeronauka u školama bio u prošlosti? Što su o vjerounauku i o svojoj budućnosti tad mislili učenici? Anketa provedena 1940. donosi duboki uvid u stanje duha tadašnje omladine, tad već vrlo "borbenog" duha. Tako jedan nacionalistički orijentirani učenik odgovara: "Želim slobodnu Hrvatsku državu, koja će znati raditi za zajednicu, a ne za svoj džep. Raditi bez kompromisa i ubijati sve koji su protiv Hrvata u Hrvatskoj. Ž. A. P.".

Ravna Zemlja (ilustracija) Politički žargon Top News Vjeruju u Zemlju kao ravnu ploču, a ustaše su im sveci

O stanju duha i vjeronauka u to doba, dakle, detaljno svjedoči anketno istraživanje među zagrebačkim srednjoškolcima, koju je poduzeo predavač pastoralnog bogoštovlja na RKBF fakultetu Ivan Škreblin (1910. - 1979.). Štoviše, Škreblin će 1942. na tome materijalu i doktorirati radnjom "Dušobrižnik i srednjoškolska omladina. Anketa među zagrebačkim srednjoškolcima krajem 1940." postigavši tako "čast doktora svetog bogoštovlja".

Škreblin je bio doista perspektivni kadar Crkve, poslije 2, svjetskog rata postat će i dekanom RKBF-a, ali i prvim ravnateljem Katehetskog instituta (1961. - 1976.), pretečom današnjeg vjeronaučnog studija. Dakle, Škreblin nije samo odgajao naraštaje učenika, nego i naraštaje vjeroučitelja. Škreblinove prosudbe o ovoj temi nalaze se u opsežnom članku "Srednjoškolci i vjeronauk", objavljenom u časopisu Život, br. 3-4, 1943., str. 252-291.

Iste godine je objavljen kao posebni otisak u knjižici identičnoga naslova, ali zbog kojekakvih pogrešaka služimo se verzijom iz Života. Škreblinova anketa provedena je 1940. godine u Banovini Hrvatskoj, u okviru Kraljevine Jugoslavije, još u mirnodopskom stanju. Međutim, Škreblin za svoj doktorat 1942. zaključke na osnovi ove ankete, kao i naknadnih anketa, izvlači u vrijeme NDH, u potpuno drugačijoj situaciji - tu je nova država, ratno stanje, njemačko-talijanska okupacija, ustanak pod vodstvom KPJ, oštre podjele u društvu, rasističko zakonodavstvo, samovolja, zločini...

Ilustracija nemoralnog ponašanja između dva svjetska rata | Author:

Ne mislimo da Škreblin krivotvori svoju anketu. Ona je takva kakva jest, ali interpretacija se usklađuje s novonastalim stanjem u NDH, i to ne samo na lingvističkoj razini. Jedan njegov student s Bogoslovskog fakulteta ovako je kratko opisao prof. Škreblina:

"Studenti bogoslovije nosili su u ono vrijeme još redovito reverende. Jedino smo u grad ili u šetnju (u troje ili u dvoje) išli samo s kolarom. A Škreblin nije nikada izlazio iz reverende, imali smo dojam da u njoj i spava. Svet čovjek. U komunikaciji s drugima, i sa studentima, bio je izrazito fin, uvijek s laganim smiješkom, ali uvijek s distancijom. Na nekim mladenačkim fotografijama izgleda crnomanjast, a bio je plavook i više riđe kose. Njegova skripta iz dvaju predmeta koje je predavao, pedagogike i liturgike, bila su vrlo opsežna, jako blagorječiva - bogata cirkumlokucija, sve neizravan, kružeći, povišeni stil, naporan za razumijevanje i osobito težak za ispite, s preobiljem fusnota, i na ispitu je više inzistirao na fusnotama nego na glavnini teksta... Sjećam se, kao gost jednog župnika na selu imao je u nedjelju glavnu misu i propovijedao je tako visoko, učeno, da ga je vjerni puk jedva razumio".

Ovakva ocjena bivšega studenta o svojem nekadašnjem odgojitelju upućenome puno govori. O svrsi i namjerama svoje ankete Škreblin kaže: "Namjera mi je bila da pomoću ove ankete dobijem pozitivnu građu o cjelokupnoj duševnosti zagrebačkih višeškolaca, pa da tako mogu ovim podatcima osvijetliti pitanje kvaliteta dušobrižnika, tj. vjeroučitelja, i njegova odnosa prama đacima. Možda će se stoga tkogod čuditi, što se u pitanjima nigdje ne spominje ni vjera, ni vjeronauk, ni vjeroučitelj. To je učinjeno namjerice, da se tako posve osigura potpuna sloboda izjavljivanja i da se izluči svaka sugestivnost u tom pravcu. Anketirana omladina uopće i nije znala da ovu anketu priređuje svećenik. Samo tako moglo se računati s posve iskrenim odgovorima o vjerskim pitanjima. A da će omladina sama, spontano i bez pitanja, progovoriti i o vjerskim pitanjima, o vjeronauku i vjeroučitelju, bilo je jasno svakom poznavaocu omladine".

Svjetleći križ Riječ je Božja Top News Koristite križ kao osobnu? Onda ne razumijete Isusa!

Dakako, ispitanici su ostali anonimni pa se odgovori mogu smatrati doista vjerodostojnima. Da bi se uvidjelo i potpuno razumjelo karakter i metodologiju ankete te kvalitetu i dosege odgovora, Škreblin kao reprezentativne navodi nekoliko cjelovitih anketnih testova sa stajalištima "nacionalistički, komunistički, vjerski orijentirane omladine", a prilaže i testove "u kojima se zapaža teža kriza puberteta". Iz njih vidimo pitanja, s tim što je XIII. pitanje za učenike izostavljeno.

Najprije donosi test srednjoškolca koji izražava "vjersko, moralno i nacionalističko obilježje":

"I. Koliko mi je godina? - Imam 16 godina.

II. Što želim postići u životu? - Želio bih postati liječnik (medicinar).

III. Kako sam zadovoljan sa školom? - Prilično sam zadovoljan, samo nema potrebnijih predmeta, kao na pr.: stenografija; kad dođem na sveučilište, laganije učim, kad si skiciram predavanje. Trebalo bi 2 (dva) sata gimnastike. Zašto? Zato jer nam je zdravlje najveće blago na ovome svijetu; u samom razredu, tj. u prašini punoj bacila, gdje sjedim zguren 8, zapravo 12 godina, ne mogu bome steći zdravlje. Trebalo bi savjesnih (koji ne zavađaju mladež na - u originalu učinjen je potez crvenom olovkom, time vjerojatno misli: komunizam op. moja) profesora, i to Hrvata, ali Hrvata!!!

IV. Moj najmiliji predmet u školi? Zašto? - Matematika, vjeronauk, prirodopis (čovjek). Matematika mi je potrebna u životu i njime mi se bistri mozak. Vjeronauk zato, jer moram da spoznam, otkud sam, zašto sam, i kamo ću za uvijek pripasti, prema tome, ako radim pošteno ili zlo. Prirodopis (čovjek) zato, jer kanim postati liječnik, savjestan, a ne kao neki današnji samo za trpanje novaca.

V. Što me u školi najmanje interesira? Zašto? - Najmanje me interesira učenje srpske povijesti, zato, jer se njoj posvećuje veća pažnja nego hrvatskoj, pravoj hrvatskoj.

Plivačice  između dva svjetska rata | Author: Privatni arhiv Privatni arhiv

VI. Moj duševni odnos prema roditeljima i braći? - Prema roditeljima, kao svaki pošten čovjek, imam osjećaj velike ljubavi, kao zahvalnost za brigu, trud i muku njihovu prema meni.

VII. Moja najmilija knjiga? Zašto? - Najomiljenija mi je knjiga od dr. Totha: 'Proljetne oluje', zato, jer poučava mladež, što znači nećudorednost i što se njome postizava.

VIII. Moj najmiliji šport? Zašto? - Najmiliji šport mi je zapravo gimnastika, vježbanje na uzduhu, i to bacanje kugle i ping-pong.

IX. Moja najmilija zabava? Zašto? - Moja najmilija zabava je polaženje savjesnih društava.

X. Moj najmiliji ples? Zašto? - Još ne plešem, ne zanima me još zato, jer mi se gadi, kad znam zašto većinom ide mladež na ples. Zato da se [s] djevojkom upozna i iskoristi je, tj. više puta upropasti za cio život.

XI. Kamo idem radije: u kino ili u kazalište? Zašto? - Radije idem u kazalište, u kino dolaze najviše odurni filmovi.

XII. Zašto dosta ljudi oskudno živi? - Zato, jer se većinom svi, skoro svi od mladeži pa do najstarijih, podavaju seksualnim nagonima, pijanstvu itd. - Budući da neki bez ikakovih kvalifikacija primaju mjesta, dolazi najviše do toga. Trebala bi i savjesnija uprava."

Jaslice IZA MITA Life Znanstvenici: Ono što su nas učili o Božiću je laž

Sljedeći test donosi stavove 
srednjoškolke, "izrazite nacionalistkinje":

"I. Koliko mi je godina? - Imam petnaest godina.

II. Što želim postići u životu? - Želim da osnujem skroman dom i da djecu odgojim u hrvatskom duhu, da dočekam 'Slobodnu i Nezavisnu Hrvatsku'.

III. Kako sam zadovoljna sa školom? Zašto? - Sa školom sam srednje zadovoljna. Htjela bih, da se mjesto latinskoga uči talijanski, da se ne gleda na materijalne prilike i da se ne ocjenjuje prema političkom uvjerenju.

IV. Moj najmiliji predmet u školi? Zašto? - Jest povijest i hrvatski, jer tu učimo naše pradjedove slavne, za koje se gleda (da) ih se zatre, i jer mi je hrvatski materinji jezik.

V. Što me u školi najmanje interesira? Zašto? - Latinski me najmanje interesira, jer je to mrtvi jezik. Bolje je, da se današnja mladež odgaja u duhu, koji sad vlada.

Alojzije Stepinac | Author: http://stepinac.zg-nadbiskupija.hr http://stepinac.zg-nadbiskupija.hr

VI. Moj duševni odnos prema roditeljima i braći? - Prema roditeljima sam iskrena, sestricu jako volim i sve joj povjerim.

VII. Moja najmilija knjiga? Zašto? - Najviše volim čitati romane, i to o bojevima, kad se lijepo svrše, jer se onda u to uživim i bila bih jako sretna, kad bih mogla da vidim jednom našega vođu dr. Pavelića i slobodnu Hrvatsku.

VIII. Moj najmiliji šport? Zašto? - Najmiliji šport mi je plivanje, jer se onda najviše odmorim.

IX. Moja najmilija zabava? Zašto? - Moja najmilija zabava mi je politiziranje, da barem malo čujem o mojoj dragoj domovini Hrvatskoj.

X. Moj najmiliji ples? Zašto? - Moj najmiliji ples mi je valcer, jer je to jedan od najstarijih plesova.

XI. Kamo idem radije: u kino ili kazalište? Zašto? - U kazalište volim ići, jer mi je tamo zornije.

Nastavak na sljedećoj stranici...

  • Stranica 1/3
  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • Avatar Mollymosa
    Mollymosa 02:06 07.Kolovoz 2018.

    Dobrodošli na najbolju stranicu sex dating ==>> Sexydrom.com