Tehno
2651 prikaza

Novi hibridi aviona: Ne treba im ni aerodrom ni pista

Avion AW609
Screenshot
Ovi su jedinstveni hibridi u zraku zahvaljujući posebnim propelerskim motorima koji su na kraju svakog krila

Zovu se tilt-rotor letjelice. Lebde kao helikopteri, ali lete brže i dalje, kao avioni. Vojska ih koristi već godinama.

Sada, po prvi puta, model je na putu da ga se odobri za civilne potrebe, kao što su hitni medicinski letovi, potrage ili važna putovanja.

Milijarder i nekadašnji gradonačelnik New Yorka navodno želi jednog. Bloomberg bi ga mogao parkirati kraj svog doma te letjeti više od 482 kilometra na sat kako bi otišao na kilometre udaljen sastanak. Nakon, recimo tri sata, mogao bi sletjeti na helipad, jer mu pista nije potrebna. Kao niti aerodrom.

Mogli bi uštedjeti toliko prijeko potrebno vrijeme za prijevoz doniranih organa zato jer bi u svemu tome u potpunosti mogli zaobići aerodrome, već sletjeti s krova na krov. To spašava živote, i skraćuje vrijeme putovanja.

Avion na ionski vjetar REVOLUCIJA Znanost Ovo je prvi avion ikad čiji se nijedan dio ne miče

Prvu takvu civilnu letjelicu gradi u Americi talijanski gigant Leonardo

Kompanija kaže kako će početi graditi prvu AW609 letjelicu ovaj tjedan u Philadelphiji.

Ako sve ode po planu, dobiti će državni certifikat do kraja ove godine te ući u upotrebu negdje 2020.

"609 predstavlja, s tehnološke strane, napredak", Gian Piero Cutillo, šef Leonardo Helicopters, rekao je za CNN.

Stane devetero putnika i dvoje članova posade, ovi su jedinstveni hibridi u zraku zahvaljujući posebnim propelerskim motorima koji su na kraju svakog krila. I letjelica može mirovati u zraku tj. lebdjeti, letjeti, uzlijetati ili slijetati.

Za razliku od sličnog, vojnog, Pentagon V-22 Ospreyja, prve proizvedene tilt-rotor letjelice, AW609 ima kabinu pod pritiskom, što dozvoljava da leti na visinu od 7.620 metara, što je iznad olujnih oblaka.

Ospreyjeva reputacija patila je nakon smrtonosnih nesreća 1992. i 2000., a 2015. i AW609 prototip se srušio, te su poginula dva pilota.

"Regulatori će jako detaljno gledati svaku sitnicu na ovoj letjelici, i na 609 i njegovom V-22 rođaku", kaže Richard Aboulafia, analitičar industrije. "I sigurno neće dobiti prođu ako nisu sigurni".

S obzirom da je riječ o avionu-helikopteru, i prvom takvom primjerku za civilnu upotrebu, industrija tapka u sasvim novom regulatornom teritoriju.

"Certificiramo novi avion ali i novi helikopter u isto vrijeme", kažu stručnjaci i nadodaju kako to nije lako jer je riječ "o unikatnom proizvodu".

Leonardo radi sa FAA kako bi definirao regulacije za novi tip letjelice.

"Ima problema, ali podosta sam uvjeren da će sve dobro proći", kaže Cutillo. 

"Imamo dobre brojke, i pozitivne reakcije. To je najvažnije", kaže.

Koštati će "po komadu" oko 25 milijuna dolara, duplo više od tradicionalnog helikoptera.

Hyperloop 38/50 top ideja Znanost Putovat ćemo vakumom u tubama, ako prije ne izginemo

"To je", kaže Aboulafia, "Cadillac među letjelicama". UAE su već napravili narudžbu za tri komada koja će im služiti za spašavanje i hitne slučajeve. 

Prvi američki klijent biti će ERA grupa, koja je naručila dva AW609 za sljedeću godinu. To uključuje i trening za pilote na novoj akademiji u Philadelphiji.

Drugi klijenti mogli bi biti Japan, gdje je Nakanihon Air Service odlučio napraviti istraživanje tržišta, a inkliniraju tome da su im te letjelice odlične za slučajeve spašavanja.

AW609 će biti i za "obične putnike" s puno novca, možda za direktore koji žele izbjegavati aerodrome i letjeti od točke do točke.

Iako je milijarder Bloomberg certificirani pilot helikoptera on, kaže Cutillo, nije na listi čekanja za letjelicu.

Leonardo planira lansirati i veću verziju letjelice, onu za 25 putnika.

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • anteS 10:56 17.Travanj 2019.

    1928.godine Nikola Tesla je patentirao "Apparatus for aerial transportation". To je zrakoplov, koji može uzlijetati okomito kao helikopter i letjeti horizontalno kao avion. Taj patent nije nikada realiziran, jer je tehnički naivan i neizvediv. Od 1930. do danas više proizvođača ... prikaži još! izradilo je helikoptere s nagibnim rotorom s promjenjivim uspjehom.