Top News
42819 prikaza

110 općina i gradova prevarilo je državu. Oteli su 160 mil. kn

Miranda Cikotic/PIXSELL
Nevjerojatno otkriće nakon najveće nabave vatrogasnih vozila u hrvatskoj povijesti. Isporučena su i bez ugovora, država je sve platila, a pošteni gradovi su ispali budaletine

Bojim se da sve to možemo objesiti mačku o rep. Nemoćni smo, a ovo je ceh nečinjenja i prebacivanja odgovornosti koji se ne bi nikad više smio ponoviti. Govori nam to visokopozicionirani sugovornik iz Ministarstva unutarnjih poslova. Državno odvjetništvo ih je pritisnulo da naplate dug od 20 milijuna kuna od 16 gradova i općina koje su ostale dužne za vatrogasna vozila koja su dobila. 

Ali onda je analiza pokazala da je 20 milijuna kuna tek kap u moru. Za taj dug barem postoje ugovori i obveza plaćanja. Ali još 94 grada i općine nemaju baš nikakav ugovor te nisu platili ni lipe za 94 vozila koja su dobili. A tih 94 vozila su vrijedna 142 milijuna kuna i sve je isplatio državni proračun umjesto njih. 

Uvrijedili se Top News Osveta uhljeba iz državne zaklade. Ne sviđa im se kritika

- Morali su imati neki mig da ne moraju platiti i da ih nitko neće ništa pitati jer se inače to ne bi moglo dogoditi - kaže nam taj sugovornik. 

S druge strane, dok jedni nisu platili ništa, a dobili su vatrogasna vozila, čak 99 gradova i općina su uredno podmirili svoje obveze. Isplatili su zajedno više od 127 milijuna kuna. 

- Oni su bili pošteni, poštovali su ugovore i svoje obveze. Ako je 99 gradova i općina sve uredno plaćalo, nevjerojatno je da je su za 94 druga grada i općine vozila dostavljena bez ikakvih papira i da je sav trošak za vozila morao podnijeti državni proračun. I ovih 16 gradova i općina koji su dužni 20 milijuna kuna, a imaju ugovore, ne žele sad platiti punu cijenu i vjerojatno ćemo morati sklapati neke nagodbe ili ih moramo ovršiti - kaže nam taj sugovornik. 

Među onima koji nisu platili ništa, nisu imali ni ugovore, a dobili su vozila su: Beli Manastir, Biograd, Daruvar, Čazma, Dubrovnik, Đakovo, Hvar, Ilok, Ivanić Grad, Koprivnica, Križevci, Knin, Makarska, Metković, Novi Vinodolski, Osijek, Petrinja, Pula, Rab, Rijeka, Samobor, Slavonski Brod, Sinj, Šibenik, Split, Varaždin, Velika Gorica, Vinkovci, Vukovar, Zabok, Zaprešić, Solin...

 | Author: Ivo Cagalj (PIXSELL) Ivo Cagalj (PIXSELL)
A kako je sve počelo? Kao i uvijek, sve je bilo predstavljeno kao veliko ulaganje u vatrogasnu zaštitu. Bila je to pojedinačno najveća nabava vatrogasnih vozila u Hrvatskoj, a ovo je samo jedan od nevjerojatnih repova koji su iza nje ostali. 

Ugovor za 210 novih vatrogasnih vozila bio je vrijedan čak 792,6 milijuna kuna. Dobavljač je bio njemački Daimler, a nadogradnju je radila hrvatska tvrtka IM Metal, koja je nakon afere s tom nabavom izrasla u Flammifer i promijenila vlasničku strukturu pa je sad većinski vlasnik preko svoje tvrtke Centar za vozila Hrvatske. 

Iako se radilo o najvećem poslu u vatrogastvu, za nabavu vozila tešku 792 milijuna kuna nije bio raspisan natječaj, nego je posao sklopljen izravnom pogodbom. I već tad je to bilo problematizirano. Hrvatska je u prosjeku jedno vozilo platila 3,7 milijuna kuna, što je bila izuzetno visoka cijena.

Primjerice, na posljednjem natječaju za 70 vatrogasnih vozila prosječna je cijena nešto više od 2,5 milijuna kuna. I to, iako je prošlo 17 godina, pa bi samo inflacija digla cijenu. A da ne pričamo o tehnološkom napretku i složenosti današnjih vozila naspram onih iz 2003. godine. 

Ali sve bi ostalo na tome da u Washingtonu, na osnovu prijave i dokumentacije zviždača, nije pokrenuta istraga protiv Daimlera. Daimler je sklopio nagodbu i priznao mito pa su bili obvezni surađivati. U hrvatskom slučaju u dokumentaciji je stajalo da je Daimler utrošio 4,7 milijuna eura. Od toga je preko svoje tvrtke kćeri ETF ozaljskom IM Metalu isplatio tri milijuna eura, od čega bi dio novca bio namijenjen za mito Vladinim dužnosnicima. 

Pogled na Split s Marjana | Author: Ivo Cagalj (PIXSELL) Ivo Cagalj (PIXSELL)
Osim toga, navodi se da je ETF poduzećima Biotop iz Delawarea i MRC iz Wyominga isplatio još 1,7 milijuna eura za mito u Hrvatskoj. Posljednji dio tog novca je isplaćen još 2006. godine. Istraga je otvorena samo protiv tadašnjih vlasnika IM Metala, ali za dio koji je sjeo na njihove račune. Na kraju je karlovačko Županijsko državno odvjetništvo obustavilo istragu protiv njih jer su 250.000 eura koje su primili na svoje račune bili iskorišteni za preseljenje pogona. 

Drugi krak slučaja je li itko u Hrvatskoj primio mito nikad nije zatvoren niti je išta pronađeno. Svi uključeni dužnosnici su negirali primanje mita. 

Sad se vidi da to nije bila jedina mrlja na tom natječaju. Osim što 99 gradova i općina nije platilo ni lipe, MUP ne može naplatiti ni puni iznos duga od 16 gradova i općina koji su ostali dužni više od 20 milijuna kuna. 

Među tim gradovima i općinama su: Imotski, Dubrovnik, Gospić, Karlobag, Rijeka, Čakovec... 

MUP im je predložio da preostali dio isplate na deset rata bez kamata, ali većina neće za to ni čuti. Vjerojatno i sami znaju da neki drugi gradovi nisu ništa platili. Ako se sporazumi ne potpišu, MUP bi mogao ovršiti te gradove, ali i tu je pitanje jesu li potraživanja otišla u zastaru. Kako to obično biva, kad su stvari od početka otišle u krivo, godinama nisu ispravljane, onda je teško godinama kasnije ispravljati “krivu Drinu”. 

 | Author: Miranda Cikotic/PIXSELL Miranda Cikotic/PIXSELL
Tako da Dubrovnik, Imotski i Općina Blato smatraju da njihov dug treba otpisati jer je u zastari. Rijeka i Karlobag traže odgodu početka plaćanja duga do 2021. godine, a zatim da ga plaćaju kroz dvije godine. Gospić je MUP-u odgovorio da oni uopće nemaju ugovor u svojim evidencijama, a samim tim ne znaju ni da trebaju nešto platiti. Čakovec je lukavo pristao da će platiti, ali ne po nabavnoj vrijednosti, nego da se procijeni njegova vrijednost danas, pa bi ga onda isplatili u 24 rate. 

Jasno je i iz toga da će dug biti teško naplaćen. 

U slučaju onih gradova i općina koja su dobila vozila, a da nisu platili ništa, MUP čak i ne vodi potraživanja jer nema ugovora. I vozila se vode kao imovina MUP-a na korištenju kod vanjskog korisnika. Iako MUP s njima nema više nikakve veze. Tako je u ovom slučaju jednima upala žlica u med, drugi su naivno platili, a treći su ostali dužni. 

Očito se radi o nevjerojatnoj aljkavosti, ali za to baš nitko neće snositi odgovornost. Država je prvo preskupo platila vozila, a zatim nisu uspjeli ni dio troška kompenzirati od svih kojima su ih predali. Hrvatski vatrogasci, pogotovo oni u priobalju, do 2017. godine bili su loše opremljeni, a nakon katastrofalne sezone požara pojačano stiže nova oprema. 

Ove godine je potpisan novi ugovor za 70 vozila koji će završiti u županijama, a vrijednost je 178,7 milijuna vozila. Uz to, stižu i cisterne i vozilo za razminiravanje pa je vrijednost cijelog posla viša od 256 milijuna eura. Ovaj put je 85 posto novca osigurala Europska unija.

Ali i taj natječaj nije prošao bez repova. MUP je ugovorio isporuku s poljskom tvrtkom WISS, a sporni su budući servisi. Jer tvrtka koja se javila s WISS-om nema servisnu mrežu u Hrvatskoj. Pa je pitanje hoće li je uspostaviti do isporuke vozila do kraja godine.

  • 23:58 09.Ožujak 2020.

    Sharon, 19. bxes.xyz/d962097

  • AlyceWehner 12:21 09.Ožujak 2020.

    Prestao sam s uredom i sada. Radim od kuće 175 sati po satu radeći od kuće radeći ovaj jednostavan kućni posao na mreži. Zarađujem 22854 USD mjesečno radeći na mreži 4 sata dnevno. preporučio sam ti da probaš. nećete izgubiti ... prikaži još! ništa, samo ga isprobajte na sljedećoj web stranici i zarađujete svakodnevno ... Za više detalja .............➤➤➤➤ w­­­­w­­­­w.C­­­­a­­­­s­­­­h­­­­f­­­­l­­­ow­­­­7­­­­7.C­­­­o­­­­m

  • 989783042d255fc3f7f65b6a836a3b838e00d442 17:46 07.Ožujak 2020.

    Trаžite оzbiljnе оdnose? Sаmо su sе рravе sаmоhrane djevojke sprеmne zа dгužеnjе! –– KISSIA.CLUB