Gledajući financijske uloge stranaka i koalicija, usporedno s rezultatima koje su postigli na izborima, s pravom se može zaključiti da je Milan Bandić u tom pogledu najveći gubitnik.
Kampanja Koalicije za premijera zagrebačkoga gradonačelnika bacila je u minus od 2,2 milijuna kuna.
Naime, Stranka rada i solidarnosti BM 365, Novi val, Narodna stranka Reformista, HSS Stjepan Radić i Blok umirovljenika zajedno su u ime kampanje imali prihode od 1,5 milijuna kuna, a potrošili su 3,7 milijuna kuna.
"Bandić je pogriješio što je uopće išao na izbore jer se pokazalo da je na izborima, brojčano gledajući, dobio manje zastupnika nego nakon izbora. Loše je prošao jer je promašio ideju kampanje. Svima je bilo jasno, pa čak i Boži Petrovu u njegovu slučaju (koji je od te ideje na vrijeme odustao), da ne može postati premijer. Ali Bandić se nije dao. Valjda je mislio da će mu to nešto donijeti. I jest, samo trošak", kaže politički analitičar Žarko Puhovski.
Dodaje da su najviše financijski profitirale stranke - šleperice, kako ih sam naziva.
"Neke stranke su stvorile umjetnu situaciju i profitirale na izborima. Tako su se HSS i HNS, gdje iznimno ne treba ubrajati Anku Mrak Tariaš, šlepale uz SDP i s minimalno troškova zaradile na zastupničkim mjestima. Spomenuti su u financijskom poledu najveći dobitnici izbora", kaže Puhovski.
Danas u ponoć ističe rok za predaju izvještaja. Neki su čekali zadnji trenutak, poput SDP-ove koalicije. Prema neslužbenim podacima iz rujna, Narodna koalicija (SDP, HNS, HSS, HSU) na izbornu promidžbu potrošila je oko 6,4 milijuna kuna.
Naime, među njima svoj financijski obol koaliciji su dali SDP-ovac Vedran Babić (10.000 kuna), HNS-ovac Milorad Batinić (30.000 kuna) i HNS-ov varaždinski župan Predrag Štromar (30.000 kuna).
Koliko su HNS i HSS pojedinačno uložili do objave broja nismo imali podatke, ali jasno je da su “zaradili” na zastupnicima - HNS 1,21 milijun kuna, a HSS 675.000 kuna.
Bandićeva koalicija najviše je ulagala u u kampanju u u IX. i III. jedinici, koje su “nosili” Kristijan Kapović i reformist Radimir Čačić, gdje su izborni troškovi iznosili 535.000, odnosno 456.000 kuna.
Najizdašniji njihov donator bila je tvrtka Eurohandel iz Dumovca, koja je kroz tiskanje plakata donirala 50.537 kuna. Od pojedinaca je najviše pridonio ekonomist Ljubo Jurčić s 30.000 kuna, Đuro Lubura s 28.990 i Ana Marija Bujas Čelan s doniranih 20.000 kuna.
Najveća stranka među vladajućima HDZ bilježi pak najveću razliku kad se gledaju dobivene donacije i ostvareni manjak.
Barem je tako bilo do jučer jer Narodna koalicija tada još nije objavila svoje podatke. Prema HDZ-ovu izvješću, u minusu su većem od tri milijuna kuna.
Njihovi prihodi financiranja izborne promidžbe ukupno iznose 10,4 milijuna kuna, od čega je 7,15 milijuna kuna bilo od donacija, a 3,25 milijuna iz vlastitih sredstava. Prikupili su 938 donacija fizičkih i pravnih osoba.
Ipak, za dva milijuna kuna su smanjili rashode u odnosu na lanjsku kampanju te su oni u 2016. iznosili 13,5 milijuna kuna.
Minus od 3,16 milijuna kuna podmirit će iz naknade troškova izborne promidžbe na ime osvojenih zastupničkih mandata.
Treći po troškovima na listi jest Most koji je za kampanju potrošio 2,2 milijuna kuna, pa IDS s 965.000 kuna, a slijede koalicija HDSSB-a i Konzervativaca 840.000 kuna, Laburisti 676.000 kuna i SDSS 443.000 kuna.
HDZ je 2015. završio u plusu od milijuna kuna za razliku od SDP-a i Mosta. Donirali su im 12, 8 milijuna kuna. Od članarina su prikupili 5,5 milijuna kuna.
Značajna su im stavka bili i “ostali nespomenuti prihodi”, koji su im iznosili više od 2,5 milijuna kuna. SDP je bio u minusu od 775.000 kuna, a Most je 2015. zaključio s manjkom od 850.000 kuna.
Posljednju kampanju je obilježilo i što se ona preselila s ulica, jumbo plakata i oglasa u virtualni svijet.
Facebook stranice, stalne objave, kritiziranje tuđih objava, plasiranje lažnih informacija o protivnicima putem društvenih mreža, karikature...
Sve je to u ovoj kampanji bilo izraženo više nego ikad. Ali tko to plaća?
Ako pogledate izvješća o troškovima – nitko. Taj trošak ne postoji. HDZ i Most nisu naveli u svojim izvještajima da su kunu potrošili na društvene mreže.
Treba se samo sjetiti brojnih objava i aktivnosti na Facebooku ove tri stranke pa da se vidi kako su bili itekako aktivni.
SDP i njegovi partneri do jučer popodne nisu objavili svoje izvještaje, ali su lani primjerice prijavili tek 46.000 potrošenih kuna na Facebook oglašavanje.
Jasno je zato da u trošenju u virtualnoj stvarnosti postoji velika mogućnost zlouporabe novca i korištenja crnih fondova.
Kako je tjednik Express nedavno pisao, postoji više načina zaobilaženja prikazivanja troškova. Na ratove i kampanje u virtualnom svijetu danas se troši stotine tisuća kuna.
Imućnije stranke plaćaju ljude čija imena ne znate, čija lica ne vidite, ali itekako osjetite njihovu aktivnost.
Express je razgovarao sa stručnjakom za online oglašavanje koji je surađivao ili direktno radio s najvećim hrvatskim strankama. On je osobno otvorio niz stranica na Facebooku i začeo niz grupa.
Njihova točna imena nećemo otkriti. Postoje one pozitivne i negativno intonirane. Ako ste na Facebooku, sigurno ste ih vidjeli. U hrvatskom virtualnom prostoru postoji niz sličnih stranica i grupa, poput Lider opozicije, Koalicija Most-HDZ najveća podvala u neovisnoj Hrvatskoj,
Tko je ZA to da HDZ vrati sve novce koje je ukrao u zadnjih 20 godina?, HDZ - Za novu pljačku Hrvatske, Grupa Zoran Milanović - Premijer za novu Hrvatsku!, koja ima više od 5000 članova. Već iz imena stranica lako je zaključiti na koju stranu naginju.
Naš sugovornik, ekspert, smije se i novinarima koji misle da je neki članak baš čitan jer je tako dobar i kvalitetan: “Normalno da je dio čitatelja prirodan. No ja uzmem online članak, ako je za klijenta pozitivan, stavim ga na stranicu koja ga podupire i platim 100 dolara te eto čitanosti.
Ako je za protivnika negativan, i opet platim, samo plasiram u drugu grupu i putem druge stranice”.
Ujedno je pojasnio što se još plaća, a mnogi misle da je spontana šala: “Mislite da je netko duhovito napravio karikaturu i da je baš fora, pa lajkate ili podijelite? Karikature se naručuju, i to od poznatih karikaturista.
Mnoge od njih rade aktivisti ili oni koji su plaćeni da ih osmisle i prošire. Točno se zna koja vrsta i koja razina karikature odgovara prosječnom glasaču, primjerice HDZ-a, a koja SDP-a i tako se naručuje”.
Iz svega je jasno da se radi o skupoj mašineriji za virtualni rat. Tijekom kampanje su nam stalno iskakali sponzorirani sadržaji raznih političara, a sve je to trebalo platiti.
Po lajku je cijena 0,13 dolara na Facebooku. Neka tvrtka koja želi donirati, a ne želi da se to vidi, može darovati karticu s tisućama kuna za oglašavanje.
Osim toga, provjereni član će je online koristiti za oglašavanje preko posebnih stranica koje službeno nisu osnovane od stranke. Nitko tome ne može ući u trag.
Sigurno je samo da se golemi novac odlijeva bez kontrole, ali stranke uvijek znaju tko im je pomagao iako su skriveni od očiju javnosti.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Banditić