360°
2766 prikaza

Tiha Željana Zovko i slučaj fratra Radoslava Glavaša, načelnika bogoštovlja u NDH

Goran Stanzl/PIXSELL
Nema priznanja da je famozna zastupnica u cijeloj toj priči ipak ispala naivna te usred Bruxellesa pod krinkom hrvatske tradicije i baštine reklamirala nešto čega bi se svatko razuman trebao sramiti

Prije godinu i pol u Europskom parlamentu u Bruxellesu svečano je predstavljena “nematerijalna i materijalna baština RH i BiH”. Među izloženim djelima našla se i skulptura o “mučeničkom ubojstvu franjevaca u Širokom Brijegu”. Događaj je organizirala europarlamentarka Željana Zovko. No ispod plašta kulturnog predstavljanja krila se jedna diskretna, ali simptomatična figura: fra Radoslav Glavaš - franjevac, ali i načelnik bogoštovlja u NDH. Čovjek koji je bio dio Pavelićeve vlasti, zadužen za odnose s Crkvom, i osoba koju su partizani mučki i bez ikakva suđenja pogubili kao “neprijatelja naroda”. Riječ je o egzekuciji bez sudskog procesa, što se i danas povremeno otvara kao pravno i etičko pitanje u raspravama. No neovisno o tome, Glavaš nije ubijen zbog “mržnje prema vjeri”, već zbog konkretne političke i ideološke pripadnosti. Predugo se njega i njemu slične bez opravdana razloga trpalo u krug nevino pobijenih fratara - bez nužne teološke, a kamoli povijesne filtracije.

U tom smislu, slučaj Glavaš nije iznimka, nego pravilo - ogledni primjer političkog folklora prerušena u “kulturu sjećanja”. Jer još živimo u društvu u kojem pamćenje nije savjest, nego oružje. Na toj liniji loma nalazimo dvije tvrdokorne frakcije: one koji odbijaju priznati da su partizani nakon rata bez suđenja likvidirali protivnike i one koji još upornije odbijaju vidjeti što je do tog rata dovelo - režim, logore i ideološku histeriju s hrvatskim predznakom. Osamdeset godina kasnije, što je i za Balkan ozbiljna vremenska distanca, ove su dvije strane i dalje nesposobne sagledati stvarnost izvan vlastitih mitova. Povijest ovih prostora nije crno-bijela, koliko god to obožavatelji dvaju suprotstavljenih narativa pokušavali sugerirati. Krajnje je vrijeme da se većina pomiri s činjenicama - koliko god one bile neugodne.

KOLUMNA TEOLOGA DALIBORA MILASA 360° Pod krinkom priče o opstanku Hrvata u BiH predstavili franjevca ustašu

No vratimo se Bruxellesu i gospođi Zovko. Nakon mog tadašnjeg komentara burno je reagirala: optužila me za “laži, malicioznost i manipulaciju”. Tvrdila je da Glavaš uopće nije bio spomenut, već da se sve odnosilo na fra Didaka Buntića i pejzaže Lidije Topić Bouwen. Problem je bio što su sve informacije bile preuzete s njezine vlastite web stranice. Kad su se pojavili screenshotovi, promijenjen je sadržaj - uz krhko objašnjenje da je za sve kriva nepažljiva stažistica. Ako već laže mreža, arhiva ne laže.

Točno godinu dana kasnije - ne znamo je li slučajno, ali znamo da je precizno - priča dobiva institucionalni epilog. Na 80. obljetnicu ubojstva franjevaca na Širokom Brijegu, mostarskom biskupu je predan zahtjev za otvaranje kauze beatifikacije. Ali ovaj put pod imenom “fra Andrija Topić i 49 braće”. Više se ne govori o “fra Leu Petroviću i 66 subraće”. Među kandidatima za oltar nema više fra Radoslava Glavaša i ostalih.

Fra Josip Markušić Fra Josip Markušić Life On je bio fratar kojemu su partizani ljubili ruke

Zašto? Zato što je netko konačno reagirao i presjekao dugogodišnju šutnju. Svi franjevci za koje se ne može dokazati da su ubijeni “iz mržnje prema vjeri”, kao i oni koji su imali aktivne političke uloge u režimu NDH ili bilo kakve poveznice s tom pričom - više se ne nalaze na popisu kandidata za beatifikaciju. Ukratko, fra Radoslav Glavaš nije maknut iz ideoloških razloga, već iz pravno-teoloških.

Sad se postavlja jednostavno, gotovo djetinje pitanje: gdje su nestali tih 16 fratara? I zašto se to pitanje nigdje ne postavlja? I gdje je sad gospođa Zovko, nekad promptna i glatka u napadima, sad tako tiha? Gdje su svi oni digitalni arlekini koji su u njezino ime patrolirali mrežama? Nema demantija. Nema isprike. Nema priznanja da je famozna zastupnica u cijeloj toj priči ipak ispala naivna te usred Bruxellesa pod krinkom hrvatske tradicije i baštine reklamirala nešto čega bi se svatko razuman trebao sramiti. A bilo bi u najmanju ruku korektno priznati da se pogriješilo. Ni riječi. Samo muk - onaj tipični, izborni, zbratimljeni s tišinom koju čuvaju spin doktori i zaborav.

Bosanski franjevci Omiljeni red Life Bosanski franjevci - opstali su i pod Titom i pod Sulejmanom

Ne treba nas čuditi ni da se sve to događalo u predizbornom vremenu biranja zastupnika i zastupnica za Europski parlament. Izbori su, među ostalim, i pokazna vježba odnosa prema istini. Nažalost, ono što kod nas uporno nazivamo “kulturom sjećanja” često se pretvara u kulturološko selektivno pamćenje. Pamti se i promovira ono što trenutačno odgovara. Sve ostalo - prikriva se, negira ili relativizira.

A fra Radoslav Glavaš? On je sad tiho maknut. Ne iz ovoga teksta, nego iz same crkvene dokumentacije. I to ne zato što je bio franjevac, nego zato što je bio političar i gorljivi zagovornik NDH u habitu. Tiha revizija završena je bez fanfara. A posljedice? One ostaju nama. I zato, kad sljedeći put ugledate bistu, reljef, izložbu ili deklaraciju o “baštini Hrvata u BiH”, ne gledajte samo pozlaćene okvire. Gledajte što je iza, jer možda upravo iz tog sjaja izranja nova sjena. Ili još gore, stara laž, pažljivo restaurirana za nove izborne kataloge.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.