Iako nevoljko daje intervjue šef Facebooka Mark Zuckerberg ovaj put učinio je iznimku. Možda su ga na taj korak potaknule kritike korisnika, gubitak povjerenja dioničara i investitora, pad dionica, pozivi Kongresa i članova britanskog parlamenta ili upiranja prstom od strane drugih aktera uključenih u aferu Cambridge.
U razgovoru za CNN 'najtraženiji' čovjek na svijetu, nakon nekoliko dana razmišljanja o kontroli štete, učinio je ono što se i očekivalo. Priznao pogrešku u nadi da će njegovo pojavljivanje umiriti korisnike Facebooka i one koji se korisnicima koriste, te dioničare, investitore sve druge.
"Bila je to velika povreda povjerenja i jako mi je žao što se to dogodilo. Odgovorni smo za zaštitu podataka ljudi a ako to ne možemo napraviti, ne zaslužujemo im služiti. Naša je odgovornost sada pobrinuti se da se tako nešto više nikada ne dogodi“, naglasio je Zuckerberg.
Objašnjenje što se dogodilo te kako i zašto su osobni podaci milijuna korisnika Facebooka završili u rukama konzultantske tvrtke Cambridge Analytica kako kaže Zuckerberg temeljito istražuju kako se ovako nešto ne bi dogodilo nikad više. Kako se zapravo ne bi ponovio propust u kojem su, pod krinkom znanstvenog istraživanja (u kojem čini se bilo tko može dobiti pristup podacima milijuna korisnika Facebooka) osobni podaci ljudi iskorišteni kao alat u moćnoj političkoj manipulaciji. Objašnjenje žele čuti i članovi američkog Kongresa.
Zuckerberg kaže kako će vrlo rado svjedočiti pred njima jer to Facebook često i čini. No ipak iz samog intervjua jasno je kako on sam tome baš i nije sklon. Naime, svjedočenjem pred članovima Kongresa i odgovaranjem na pitanja i članova britanskog parlamenta koji su također zatražili njegovo objašnjenje, Zuckerberg zapravo priznaje svoju odgovornost za ono što se dogodilo . A to je do sada vješto izbjegavao.
"Vrlo rado ću svjedočiti pred Kongresom ako je to prava stvar koja se treba napraviti. Facebook svjedoči pred Kongresom redovito i o različitim temama. Naš je cilj uvijek bio Kongresu pružiti što više informacija. I tada pokušavamo poslati osobu koja ima najviše znanja o onome što njih zanima. Ako sam to u ovom slučaju ja, onda ću vrlo rado otići. Iako većinom ipak idu ljudi koji su stručnjaci za određeno područje, vjerujem kako će doći trenutak u kojem ću ja biti jedini autoritet za određena pitanja pa ću morati ići ja", rekao je Zuckerberg.
Proteklih nekoliko dana od izbijanja afere u kojoj je otkriveno kako je kompanija Cambridge Analytica, kompanija koja je radila i za Donalda Trumpa, iskoristila podatke više od 50 milijuna korisnika kako bi manipulirala njihovim stavovi i političkim odabirom i tako osigurala pobjedu svom klijentu na izborima za američkog predsjednika, svi su željeli čuti upravo stav glavnog i odgovornog, šefa najpopularnije društvene mreže na svijetu.
Progovorili su ključni akteri afere od Christophera Wyliea, bivšeg zaposlenika Cambridge Analytica koji je ideju kako doći do podataka milijuna ljudi osmislio, pa se nakon toga pokajao i obavijestio cijeli svijet o tome što se dogodilo, do znanstvenika Alexandra Kogana koji je kreirao test osobnosti preko kojeg su se podaci izvlačili. Oglasila se i kompanija Cambridge Analytica koja je platila provođenje testiranja i podatke iskoristila za svoje plaćene konzultante poslove. Javio se i bivši menadžer Facebooka Sandy Parakilas koji je, kako samo kaže upozoravao na propuste pa ga nitko nije htio slušati. No svi su s nestrpljenjem očekivali izjavu osnivača popularne društve nemreže kojoj je ovaj loš publicitet donio i pad vrijednosti dionica na burzi te najave mnogih investitora kako se povlače iz Facebooka. Upravo sve njih trebao je i mogao smiriti jedino Zuckerberg.
''Postoji nekoliko osnovnih stvari koje trebamo napraviti kako bi mogli osigurati da se to više ne ponovi. Jedna je pobrinuti se da programeri poput Alexandra Kogana koji je dobio pristup velikoj količini podataka i neprimjereno ih iskoristio, jednostavno ne dobiju pristup velikoj količini podataka. Radimo dosta stvari kako bi ograničili njihovu mogućnost pristupa. No isto tako moramo se pobrinuti da nema još nekih Cambridge Analytica ili onih koji žele iskoristiti pristup podacima'', naglašava Zuckerberg.
Manipulacija ovako velikim brojem korisnika koji na ovoj najpopularnijoj društvenoj mreži objavljuju svoje privatne podatke pokazala se moćnim oružjem u kreiranju mišljenja ljudi. I to je ono o čemu prosječan korisnik zapravo i ne razmišlja. Tko i zašto koristi njegove podatke. No podaci o rastu Facebooka pokazuju kako veliki broj interesnih skupina prati što se događa.
"Mi ćemo sada istražiti svaku aplikaciju koja ima pristup velikoj količini podatak prije nego što ćemo zaključati našu platformu. Ako primijetimo bilo kakvu sumnjivu aktivnost napraviti ćemo detaljnu reviziju kako bi bili sigurni da nitko na loš način ne koristi podatke. To je naša odgovornost prema ljudima u našoj zajednici'', dodaje Zuckerberg. Najavio je kako će obavijestiti sve čiji su podaci ukradeni i obavijestiti sve o drugim sumnjivim aplikacijama. Kaže kako mu je žao jer to nisu učinili na vrijeme.
''Novinari s Guardiana su nas upozorili da je Alexandr Kogan prodao podatke Cambridge Analityci, a što je protiv pravila. Odmah smo zabranili tu aplikaciju i zatražili od njih potvrdu da su podatke obrisali, što su i učinili'', rekao je Zuckerberg.
Govoreći o navodnom Ruskom uplitanju u američke izbore Zuckerberg je rekao kako prema njemu dostupnim podacima Rusi nisu direktno utjecali na izbore već su radili na 'huškanju' ljudi. Kaže kako je njihova odgovornost, s obzirom na izbore koji se približavaju, ograničiti bilo kakvu mogućnost da se tako nešto ponovi.
''Moramo otežati državama poput Rusije da utječu na izbore. Naša je odgovornost da to napravimo. U Indiji i Brazilu su uskoro izbori i moramo se pobrinuti da Facebook očuva integritet tih izbora'', dodaje Zuckerberg.
Priznao je kako Facebook nije odradio dobar posao za vrijeme izborne kampanje u SAD-u 2016. godine vezano uz Ruse ali i veliki broj lažnih vijesti. No ipak optužbe kako su lažne vijesti na Facebooku utjecale na izbore naziva ludom idejom.
''Teško mi je procijeniti. Organski postovi, stranice obojice kandidata sigurno su imali neki utjecaj no teško je procijeniti koliko ulogu s obzirom na ostale elemente kampanje'', naglašava Zuckerberg.
Vjeruje kako će takvih sličnih pokušaja biti i na skorašnjim izborima u SAD-u u kojima se biraju članovi Kongresa i Senata te naglasio kako Facebook mora na vrijeme uočiti nove taktike i s njima se suočiti.
Mnogi smatraju kako je ova posljednja afera dovela u pitanje regulaciju Facebooka kako bi se zaustavile ne samo moguće, već i vidljive manipulacije osobnim podacima i mišljenjima korisnika koji ovu društvenu mrežu koriste kao zabavu.
''Nisam siguran da ne bismo trebali biti regulirani. Pravo je pitanje koja je prava regulacija, a ne treba li biti regulacije'', naglasio je Zuckerberg.
Teška pitanja žele mu postaviti mnogi, a ne samo mediji. Kako se Facebooku mogao dogoditi tako veliki propust u kojem je dozvoljen pristup podacima i onih koji u kvizu nisu sudjelovali. Facebook optužuje znanstvenika koji je test provodio Alexandera Kogana da im je lagao jer im je rekao kako podatke preuzima zbog potrebe znanstvenih istraživanja. Oni su rekli Dobro. I vrlo jednostavno podaci su završili u rukama tvrtke koja se ponosi, na svojim službenim stranicama pa i u razgovoru s novinarima Channela 4, svojim mogućnostima i utjecajem na kreiranje mišljenja biračkog tijela u više od 200 političkih kampanja diljem svijeta. Iako je najavio da će svjedočiti pred Kongresom Zuckerberg se zapravo pita koji je njegov cilj.
"Pitanje je zapravo koji je cilj svjedočenja pred Kongresom? To nije prilika za medije ili barem ne bi trebala biti. Čini mi se kako je cilj Kongresu pružiti sve informacije koje su im potrebne kako bi mogli obaviti svoj jako važan posao. Želimo poslati onoga tko je najbolje informiran i tko će im moći dati najviše informacija. Slažem se kako bih ja trebao biti taj koji daje niz intervjua bez obzira koliko mi je neugodno davati TV intervjue. To je važno zbog onoga što radimo i trebao bih ja biti taj kojem će mediji i drugi postavljati teška pitanja'', naglašava Zuckerberg.
Pravo je pitanje na kojem bi možda trebao odgovoriti i za što su se sve iskoristili podaci prikupljeni u istraživanju. Vjerojatno je, s obzirom kako je poznato da je cilj rada konzultantskih tvrtki upotreba podataka za utjecanje na određeno mišljenje, da je sličnih postupaka bilo još i više.