Čuju se signali iz dubokog svemira - otkrili otkud su

Crna rupa u svemiru
Ute Kraus/ CC BY 2.5
Znanstvenici već deset godina prate misteriozne signale iz svemira, za koje su uspjeli utvrditi otkud dolaze

Brzi radio izboji ili FRBs prvi su puta otkriveni 2007. godine, a od tada su registrirani sve zajedno 18 puta, s time da se samo jedan od tih signala ponavljao nekoliko puta. Nakon što je prvi signal otkrio Australia's Parker teleskop znanstvenici su analizirali signal koji se ponavlja kako bi pokušali ustanoviti otkuda dolazi, te što ga proizvodi.

Izboji su izrazito jaki iako traju vrlo kratko, između 30 mikrosekundi i 9 milisekundi, a oslobađaju nevjerojatno veliku količinu energije, ekvivalentnu onome što naše Sunce oslobodi tijekom jednog dana. Kao njihov izvor prošle je godine detektirana patuljasta galaksija udaljena više od tri milijarde svjetlosnih godina, a sada su znanstvenici otkrili još o neuobičajenim uvjetima u kojima se rađaju izboji.

- Izboji su izrazito polarizirani, i dolaze iz okoliša koji sadržava izrazito jako magnetsko polje. Također signale smo detektirali na višoj frekvenciji no dosad. Kada radio valovi prolaze kroz magnetsko polje dolazi do njihove 'rotacije', pojave znane kao Faradajev efekt ili rotacija. Rotacija je jača što je jače magnetsko polje, a za ove je izboje najjača ikada izmjerena. To nam ukazuje da signali dolaze iz dva potencijalna izvora - ili iz blizine masivne crne rupe ili pak iz moćne nebule, interstelarne maglice ili oblake prepune vodika, helija i drugih ioniziranih plinova u kojima se rađaju zvijezde - kaže u studiji koju je objavio znanstveni časopis Nature

No, i to otvara nova pitanja jer ako je riječ o izvoru bliskom crnoj rupi, kaže Jason Hessels sa sveučilišta u Amsterdamu, nije jasno kako bi takva crna rupa uopće egzistirala unutar patuljaste galaksije.

- Što se direktnog izvora tiče smatramo da je riječ o pulsaru, neutronskoj zvijezdi koja emitira elektromagnetsko zračenje - rekao je Hessels. Slažu se kako radio izboji dolaze iz vrlo neuobičajenih uvjeta, gdje se izmjenjuju vrlo jaka i vrlo slaba magnetska polja, što ih je sve nagnalo da razmišljaju o blizini crne rupe. Znanstvenik Vishal Gajjar koji radi na projektu SETI (Search for Exstraterrestrial Intelligence) napomenuo je kako ne treba odmah isključiti mogućnost da signal dolazi od izvanzemaljaca tj. inteligentnog života iz dubokog svemira.

- Trudimo se pratiti kako se svojstva izboja mijenjaju kroz vrijeme, kako bi razaznali koja je hipoteza točna - da je riječ o neutronskoj zvijezdi kraj crne rupe, ili neutronskoj zvijezdi unutar nebule - kaže Hessels.

• Avatar Mina Mala
    Normalan 23:28 12.Siječanj 2018.

Veliki brat te gleda.

• nelson 21:54 12.Siječanj 2018.

svemirci nam se javljaju