Dok naša brodogradilišta propadaju i na ulice odlaze tisuće zaposlenika, ova grana industrije u Europi bilježi rekordne zarade. Gradnja superluksuznih jahti u Engleskoj cvjeta. Kako piše Financial Times, ovo je jedina proizvodna grana koja je u posljednje tri godine rasla za razliku od ostalih industrija. Prednjači brodogradilište Princess Yachts iz Plymutha, grada na južnoj obali Engleske.
Iz njega će ovih dana izaći 250. po redu luksuzna jahta koju su izgradili i kako kažu, prodaja je dosegla najvišu razinu od globalne financijske krize od prije 10 godina. Kako izvještava British Marine, u posljednjih šest godina engleska brodogradilišta bilježe uzastopni rast potražnje i isporuka skupocjenih brodova.
"U protekle tri godine počelo je ovo iznimno unosno putovanje", rekao je Antony Sheriff, izvršni predsjednik Princess Yachts. "Ne samo da smo rasli, nego smo krenuli u profitabilnom smjeru“
Andrea Frabetti, nova izvršna direktorica 'Sunseekera', još jednog vodećeg brodogradilišta luksuznih jahti koje se također nalazi u Pooleu na jugu Engleske, kaže:
„Sad je odličan trenutak za proizvođače luksuznih plovila.“
'Sunseeker', koji je u vlasništvu kineskog konglomerata' Dalian Wanda', povećao je broj zaposlenih u zadnje dvije godine za 40 posto. S tadašnjih 1.860 danas imaju 2.600 radnika, dok je Princess povećala broj zaposlenih s 2.000 na 3.200 tijekom protekle tri godine i pretvorila gubitke u 2015. u poslovnu dobit u iznosu od 298.000.000 funti u 2018. godini. Globalno, zaposlenost u industriji porasla je 8 posto u 2018. na oko 180.000 radnika.
Širenje tržišta jahti je u suprotnosti s drugim područjima britanskog proizvodnog sektora, koji se ove godine prvi put smanjio u odnosu na protekle tri godine. Industrija jahti je u velikoj mjeri ostala neoštećena Brexitom i ekonomskom neizvjesnošću koju je donio izlazak Velike Britanije iz EU.
Razlog za ovakve optimistične podatke je što raste broj ultrabogataša na čije bogatstvo ne utječu ekonomski poremećaji.
Prema konzultantskoj tvrtki Knight Frank, od 2018. godine u svijetu je bilo 198.000 pojedinaca s ultra visokomm neto zaradom, čije je pojedinačno bogatstvo veće od 30 milijuna dolara. Predviđa se da će taj broj do 2023. porasti na 241.000. ljudi.
"Postoji nekoliko privatnih vlasnika koji su pomogli da se tržište održi na površini“ kaže Martin Redmayne, predsjednik grupe Superyacht, agencije koja se bavi istraživanjem kretanja u ovoj industriji. Tome je pomogla i konsolidacija nakon pada na tržištu u 2012. godini.
"Brodogradilišta koja su tad životarila jednostavno nisu preživjela. Tržište se od tada znatno konsolidiralo jer su neki manji brodograditelji ispali iz igre“, kaže Redmayne. Globalno, potražnja se počela oporavljati u 2016. i od tada je na uzlaznoj putanji. Prema Technavio, koji istražuje tržište, izgradnja jahti u Italiji, Nizozemskoj i Njemačkoj, koje su oduvijek dominirale sektorom, očekuju da će rasti za 20 posto u idućih nekoliko godina.
Međutim, neki strahuju da ultrabogati kupci koji trenutačno nose tržište, neće prenijeti strast prema jahtama na svoju djecu, koja su sve više zainteresirana za ulaganje svog novca u umjetnost, kao i za društveno i ekološki odgovorno djelovanje.
"Graditelji jahti kao industrija prodaju najskuplje igračke koje nemaju svrhu. Stoga moraju obnoviti imidž tako da novi proizvodi budu još više 'cool', još zabavniji i još odgovorniji prema okolišu“, govori Redmayne. U protivnom se boji, kako kaže, da će bilijune dolara koje njihovi roditleji troše na jahte, prenijeti na rođake i djecu koji neće htjeti kupiti jahte.
Kako bi doskočili ovom velikom problemu i osvojili milijunaše iz budućnosti, Princess i drugi proizvođači planiraju promovirati jedrenje i plovidbu kao korisne za lokalnu zajednicu i za održavanje radnih mjesta. Prema istraživanju The Superyacht Group, turisti na 90-metarskoj luksuznoj jahti potrošit će u prosjeku 180.000 USD na piće, hranu i zabavu kad su usidreni u nekom gradu na tjedan dana, pa tako lokalnoj zajednici pomažu održati zaposlenost.
Međutim, u tvornici Princess, napomena na zidu aludirala je na drugu priču. Zaposlenicima je rečeno da ove godine neće dobiti tri posto bonusa jer nisu ispunili proizvodne ciljeve, unatoč zdravom stanju poslovanja.
"To je posao kao i svaki drugi", rekao je zaposlenik u tvornici, koji zarađuje 24.000 funti godišnje.
“Je li izgradnja jahti učinkovito sredstvo za distribuciju bogatstva? Vjerojatno ne i ne bi se trebali previše zanositi”, rekao je John Leonida, odvjetnik za Clyde & Co, koji se specijalizirao za ovu proizvodnu granu.