Ekonomix
372 prikaza

Grgić: Web serije su postale centar novog oblika zabave

1/3
Dreamstime
Svi koji nisu imali prilike probiti teško osvojive bedeme tradicionalne televizije dobili su dugu priliku - nova industrija, koja je fikciju s kino platna i daljinskog upravljača preselila na streaming servise

Velimir Grgić je poznati hrvatski novinar, pisac, scenarist. Za neke od najvećih magazina u državi i regiji pisao i piše tekstove o filmu, glazbi, televiziji, lifestyleu, kulturi i društvenim fenomenima. Uredio je i brojne emisije, TV priloge i reportaže, radio na razvoju filmskih projekata, a surađuje s brojnim filmskim festivalima. Pisao je scenarije za brojne filmske i TV projekte u zemlji i inozemstvu, a napisao je brojne knjige o glazbi, filmu, kulturi i društvenim mrežama. Velimir Grgić analizira kako su internet i online video servisi promijenili način na koji gledamo serije, filmove i druge video sadržaje. Ovo je drugi dio njegove analize, a prvi možete pročitati na ovom linku:

ONLINE STREAMING Ekonomix Grgić: digitalni video postao je jači i od same televizije

Međunarodna akademija Web televizije osnovana je 2008. godine u Los Angelesu, kao svojevrsni pandan starim televizijskim i filmskim udruženjima američke industrije zabave, poput čuvene Akademije koja dodjeljuje Oscare. Web-TV akademija borila se za prava i slavu jedne nove industrije, one koja je fikciju s kino platna i daljinskog upravljača preselila na streaming servise Interneta, koristeći prostor nove slobode i svježih mogućnosti. Prije svega okupljanja, razvijanja i njegovanja publike u posve novom interaktivnom odnosu komentiranja, glasovanja i “organskog” zidanja novih kućnih imena i popkulturnih brendova, neke nove slave i nekog novog biznisa. Međunarodna akademija Web televizije pripomogla je i u pokretanju legendarnih Streamy Awards, prve dodjele nagrada za internetske web serije. Već na prvoj ceremoniji 2009. dogodio se simbolički susret televizijske tradicije i novih medija - Lisa Kudrow, poznatija kao Phoebe iz “Prijatelja”, jedne od najpopularnijih humorističnih serija svih vremena, pojavila se na dodjeli, ali ne kao posveta starom svijetu televizijskih sitkoma, već kao nominirana. Glumila je psihijatricu u “Web Therapy” i umalo osvojila titulu najbolje glumice u komičnom web serijalu. Da bi povijest ostala dosljedna svojoj začudnosti, 2011. je američka TV mreža Showtime adaptirala online epizode u klasičnu televizijsku verziju, u kojoj je Lisa Kudrow ponovila svoju ulogu. Iste godine kada i prvi Streamy Awards, organiziran je i prvi Los Angeles Web Series Festival, u potpunosti posvećen serijalima koji su se producirali za internetske platforme i internetsku publiku. Scena je rasla. Međunarodna akademija Web televizije je od 2011. svake godine održavala i svoju dodjelu nagrada, pokrivajući razne žanrove u više od deset različitih kategorija, a neki od naslova koji su trijumfirali kroz godine bile su web serije poput američke drame “Blue”, u kojoj je glumila holivudska zvijezda Julia Stiles. “Blue” je krenuo 2012. na YouTubeu, a onda se preselio i na Hulu. Tih godina ceremonije dodjele događale su se u Las Vegasu, a 2017. preselile su bliže Hollywoodu, u Los Angeles. 

 | Author: Dave Bedrosian/DPA/PIXSELL Dave Bedrosian/DPA/PIXSELL

Web serije preplavile su internet kao posljedica eksploatacije slobode. Svi koji nisu imali prilike probiti teško osvojive bedeme tradicionalne televizije dobili su priliku okušati se na terenu u kojem zidova nije bilo. Neki su talenti briljirali izvan svih očekivanja, neki podsjetili da postoji dobar razlog zašto im se prije nije dala prilika, ali i jedni i drugi gradili su (i još uvijek grade) povijest. Čije nas bogatstvo podsjeća da ozbiljni Web serijali nisu nikakva novost. Puno se kalendara promijenilo otkada je prvi poznati i ozbiljniji projekt ovog tipa, online serija Scotta Zakarina “The Spot” (koju su nazivali “Melrose Place interneta”) krenula na Thespot.com. Od početaka 1995. uspijevala se samofinancirati reklamama tijekom dvije godine, postavši najuspješnijom interaktivnom streaming stranicom ere, s više od tada nevjerojatnih 100.000 klikova dnevno. 

 | Author: Dreamstime Dreamstime

Od tada pa do danas, rastao je broj očiju usmjerenih u ekrane preglednika i aplikacija, što je značilo više klikova; a više klikova, lajkova i pozornosti znači više novca - više novca jednako bolja produkcija. I tako malo-pomalo, dogurali smo i do Netflixa, koji je postao sinonimom za globalnu digitalnu televiziju, brendirajući se među prvima kao epicentar novog oblika zabave.
Kod nas nema tako snažnog brenda kao što je Netflix, ali 24Sata svakako drži ritam, ako već nema milijune dolara za produkciju. Tako je na scenu Web serija lansirao “Teine dnevnike”, do sada najambiciozniji projekt JoomBoosa, originalni hrvatski, za internet producirani tinejdžerski serijal redatelja i scenarista Igora Barberića. 

Svijet internetske televizije 24Sata već imao nekoliko “parnjaka” popularnim TV formatima. Pokrenuli su talent show “RapCamp”, reality show “Poligraf” i talk show “24pitanja”, a onda je došao red na generalno gledano jedan od najambicioznijih narativnih projekata - pravi pravcati fikcijski dramedy, nastao u produkcijskom kaosu pandemije i potresa, ali ipak isporučen na oduševljenje fanova koji su serijalu natukli multimilijunske klikove. Profesionalni mladi glumci stali su pred kamere, predvođeni Piom Vrdoljak u naslovnoj ulozi, zajedno s hrvatskim i regionalnim YouTuberima Annom Lazarević, Petrom Dimić, Bakom prase, Anom Zibar, The Sikrtom, xniks2x, Marcom Cuccurinom i mnogim drugim.“Teini dnevnici” zapravo su primjer klasične evolucije Web serija - JoomBoos je već testirao svoje žongliranje dramskim formatima sa serijama “Isti san” (2018) i prvim YouTube mjuziklom “Savršen spoj” (2019), ali s “Teinim dnevnicima” radi još jedan produkcijski korak naprijed, ostajući na provjerenom tržištu Generacije Z, ali s očitim koračanjem u pravom smjeru. 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.