Ekonomix
2557 prikaza

Jeftine aviokompanije propadaju - ali ima i dobrih vijesti

Wow Airlines
© Milan Nykodym, Czech Republic/ CC BY-SA 2.0
Nekoliko godina bili su hit po EU i SAD-u, da bi ih u posljednjih godinu dana propalo skoro 20, ono što je opstalo je njihovo naslijeđe

Ljubičasti avion bio je zaštitni znak "Wow Aira" i sve je izgledalo tako dobro da se činilo i previše dobrim da bi bilo istina. Avioprijevoznik, poznat po spartanskim letovima, započeo je s letovima 2011. i s apsolutno najnižim cijenama za prekoatlantske letove, u nekim slučajevima po cijeni od samo 99 dolara. Takvom politikom kompanija je masama približila jeftine letove na velike udaljenosti. Svijet se upravo probudio iz sna.

U četvrtak 28. ožujka ujutro "Wow Air" je nakon osam godina naglo prekinuo sve svoje poslovanje i prouzročio je totalni kaos. Kako je poslovanje prekinuo bez ikakvog upozorenja, iza sebe je ostavio 2700 putnika nasukanih s obje strane Atlantika, bez ikakvog čvrstog obećanja o povratu sredstava ili načinu da se vrate kući. Takve stvari se događaju kad avioprijevoznik propadne.

Etihad biznis klasa VELIKO ČIŠĆENJE Ekonomix Putnici biznis klase: Kradu mlince za papar, tanjure, čaše

Samo, ovaj put u igri je nešto puno veće. Posljednjih mjeseci kubure i drugi jeftini avionski prijevoznici poput "Primera Aira" i "Germanije". "Norwegian Airlines", kojega se smatralo nositeljem mjerila za jeftine duge letove, pokazuje sličnu poslovnu neizvjesnost. Je li doba jeftinih letova preko Atlantskog oceana osuđeno na propast?

Tržišni potencijal "Wow Aira" ne može se poreći. Cijena za let SAD-Europa od 99 prodavala je samu sebe i potaknula je svu silu vijesti o uništenju tradicionalnih aviokompanija. S Wowom i Norvegianom koji su dominirali tržištem jeftinih putnika koje je zanimalo samo kako da preskoče preko Atlantika, isključivo s ruksakom i putovnicom, analitičari su proglasili da će letovi jeftiniji od 200 dolara postati novo normalno do ljeta 2017. Cijelu jednu godinu cijene su padale.

"Ono što su nekada bile četveroznamenkaste cijene avionskih karata usred ljeta, sada su troznamenkaste", rekao je avioprijevoznički analitičar Robert W. Mann za New York Times prošle godine.

Wow je posebno skočio nakon svoje ekspanzije po SAD-u 2015. kada je svoje smiješno jeftine letove počeo prodavati po Europi uz obavezne linije do Reykjavika. Nova flota velikih putničkih aviona postala je popularna među turistima za Island, preuzela je 30 posto njihovog kompletnog prijevoza, i time je označila izazov starim avioprijevoznicima koji su morali snižavati svoje cijene kako bi ostali u igri.

Putnici što su se u četvrtak našli bez izlaza po aerodromima, da su gledali malo dalje od primamljivih cijena, mogli su naslutiti što se sprema. Wow se duže vrijeme njihao na rubu kolapsa i očito su bili propali i posljednji pokušaji da ga se spasi od propasti; nije se uspjelo kompaniju prodati Icelandairu, a propao je i pokušaj da "Indigo Partners" preuzme udio u tvrtki u vrijednosti od 90 milijuna dolara. Aviokompanija je krajem prošle godine otpustila više od 100 radnika, dok je cijena goriva nastavila rasti.

U četvrtak je bivši direktor Skuli Mogensen izjavio za Financial Times da su imali previše dugova i da više nisu mogli osigurati dovoljno novca za poslovanje u ionako problematičnom dobu za avioprijevoznike. Kao jedan od bitnijih faktora Mogensen je naveo sve više cijene goriva, što je u 2018. dovelo do sve većih troškova ionako skromne flote Wowa od 11 aviona. Nisu to bili i jedini faktori.

Wowov zarazni poslovni model ubrzao je njegovu propast, jer su starije kompanije počele oponašati njegov model osnovnog leta, počele su nuditi slične uvjete leta po sličnim cijenama. I United i American Airlines, primjerice, proširile su svoje ponude "osnovne ekonomske klase" na međunarodnim letovima, isto ono što je Delta učinila već godinu ranije, 2017. Ponuda je uključivala manju cijenu u zamjenu za neke pogodnosti poput odabira sjedala.

Avion McDonnell Douglas MD87 GIGANT Tehno Nitko ne zna tko je vlasnik godinama napuštenog aviona

"Takvi avioprijevoznici pokazali su se zbilja dobri u usklađivanju niskih cijena svojih usluga", kazao je za Popular Mechanics analitičar avioprijevozničke industrije Judson Rollins.

"Putnik se u tom slučaju pitao, ako već može plaćati istu cijenu kod velike, provjerene aviokompanije kao i kod nove, zašto bih onda riskirao s neprovjerenom kompanijom?"

Mnogi problemi Wowa potekli su iz svoje relativne mladosti u odnosu na starom gardom industrije, posebno kad se konkurencija dotaknula plesa po financijskom rubu. Judson je naveo niz razloga zašto je teško pratiti već etablirane rivale:

"Troškovi koji se tiču dugih putovanja uključuju troškove posade i troškove održavanja svojih aviona i nemate šanse biti konkurentni starijim avioprijevoznicima."

Analitičar Scott Keyes kaže da se veliki avioprijevoznici mogu nositi s takvim udarcima zato što najveći dio njihovih prihoda dolazi iz drugih izvora poslovanja, kao što je putovanje u business klasi i korporativni ugovori, za razliku od poslovanja s putnicima koji su osjetljivi na cijene.

Slično se vidi i na primjeru drugih aviokompanija sličnih Wowu: Latvijski Primera Air koji je također ciljao na prekoatlantske letove, proglasio je prestanak rada prošle godine, ušavši time na listu od čak 20 avioprijevoznika koji su prestali poslovati u posljednjih godinu dana. Ironično, ispalo je da su svi stari prijevoznici koji su ih stali kopirati, počeli poslovati sjajno. To što je Wow propao, ne mora značiti da je doba jeftinih letova između SAD-a i Europe prošlo.

Wow Airlines | Author: © Milan Nykodym, Czech Republic/ CC BY-SA 2.0 © Milan Nykodym, Czech Republic/ CC BY-SA 2.0

Zla sudbina tih malih, novih avioprijevoznika ostavio je trag na poslovni model cijele avioprijevozničke industrije. Keyes ističe da su mnoge kompanije nastavile s poslovnim modelom kojim su upropastile Wow čak i nakon što su ga upropastile. Keyes smatra da će se to nastaviti zbog pada cijena nafte tijekom posljednjih pet godina i nastojanjem avioprijevoznika da u avion natrpaju što više mjesta za putnike te da prošire svoju mrežu letova.

Turisti su usto skloniji štedjeti na letovima nego ranije. Osnovni ekonomski let postao je uobičajen i ništa ne pokazuje da se to mijenja, povratni letovi od 400 dolara preko Atlantskog oceana zato će vjerojatno opstati. Tako da to što je neka low-budget kompanija propala, ne znači da je propalo i njeno naslijeđe, ono je opstalo.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.