"Don't just book it - Thomas Cook it!" - "Nemojte samo bukirati, 'cookirajte'!, bio bi otprilike prijevod rečenice koju zna svaki Britanac, čak i ako nikada nije koristio turističke usluge najvećeg turističkog diva i jednog od najpoznatijeg svjetskog brenda u domeni putovanja i godišnjih odmora, tvrtke Thomas Cook.
Thomas Cook je kroz svoje godine postojanja milijune ljude odveo na razne strane svijeta i svih tih godina spremno je odgovarao na nove izazove, trendove i tehnologije.
Njegova povijest je ujedno i povijest putovanja ljudi, onih koji su putovali radi godišnjih odmora i onih koji su htjeli istraživati nepoznate zemlje.
"Došli biste u agenciju, uzeli brošure, pregledali ih i onda se opet vratili u agenciju, ali sa cijelom obitelji. Bukiranje putovanja bio je obiteljski događaj. Bukiranje je bilo dio cijelog iskustva", kaže Emma Coulthurst, stručnjakinja za putovanja i turizam.
Počelo je sa željeznicom
Iako je najpoznatiji po putovanjima u inozemstvu, kada je Thomas Cook osnovao tvrtku 1841. godine u Leicestershireu, uglavnom su organizirali lokalne izlete i ekskurzije. Cook je bio bivši baptistički svećenik i radnoj klasi je želio ponuditi edukativnu zabavu kako bi ih odvratio od toga da slobodno vrijeme provode opijajući se po pubovima. To je za njega bila jedna od najvećih bolesti tada viktorijanskog društva.
Iskoristio je tada upravo sagrađenu britansku željeznicu i prvo ponudio 20-ak kilometara udaljen izlet od Leicestera do Loughborougha po cijeni od jednog šilinga po osobi, što bi danas bilo tri funte.
Ta su putovanja bila poznata kao "podrška suzdržljivosti", odnosno putovanja koja su podržavala prohibiciju alkohola. Prvi izlet je pobrao veliki uspjeh, pa ga je Cook tijekom ljeta ponovio više puta.
Do 1855. godine, nakon što je napravio pravo čudo s putovanjima po britanskoj provinciji i na izložbe po Londonu, Cook se odvažio na putovanja preko kanala, pa je organizirao putovanje na Međunarodnu izložbu u Parizu. I to je putovanje, koje se iz Pariza moglo organizirati za ostale destinacije u Europi, također doživjelo veliki uspjeh.
Uslijedila su druga putovanja po Europi, a nakon njih i putovanja po Americi, Aziji i Bliskom istoku. Tvrtka je rasla, a u ekspanziji joj je pomogao i rast srednje klase i njihove želje za putovanjima, piše BBC.
Uspjeh paketa za cijeli godišnji
Krajem 1920-ih tvrtka je prvi put promijenila vlasničku strukturu kada su unuci neočekivano posao prodali belgijskim vlasnicima Orient Expressa. No, kako je počeo Drugi svjetski rat, britanska vlada je nacionalizirala tvrtku kao dio Britanskih željeznica i tako tvrtku spasila od nacističke okupacije.
Godine nakon rata bile su karakteristične po velikom 'boomu' putovanja u Velikoj Britaniji, a za Thomas Cooka to je značilo ponudu paketa za cijeli godišnji u inozemstvo, ali i u Velikoj Britaniji.
"Oni su bili pioniri organiziranog putovanja. Ljudi su s njima putovali kao djeca, a godinama kasnije kao odrasli ljudi sa svojim obiteljima", kaže Emma Coulthurst.
Međutim, kako je rasla tvrtka tako je rasla i konkurencija. Tvrtka je otišla u privatne ruke sedamdesetih godina i preko brojnih akvizicija je svoje poslovanje proširila na otvaranje turističkih dućana.
1992. godine tvrtku je kupila treća najveća njemačka banka, Westdeutsche Landesbank, a njihova zrakoplovna kompanija Thomas Cook osnovana je 1999. godine.
Revolucija u putovanjima
Tvrtka je postojala desetljećima i vješto se prilagođavala svim novitetima, ali najteže razdoblje prilagodbe bilo je 21. stoljeće. Digitalno doba uvelo je pravu revoluciju u načinu na koji ljudi putuju. Internet i pojava jeftinih aviokompanija dramatično je smanjila cijenu putovanja, koja su postala dostupna kao nikada prije u povijesti.
Organizirana putovanja ostala su popularna, ali klijenti su postali 'osjetljivi' na cijene i tu je profit Thomasa Cooka počeo pucati. Povijest poslovanja došla je na naplatu i Thomas Cook se našao u problemu zbog skupih akvizicija iz prošlosti - stotina skupih dućana i na tisuće zaposlenih koji su u njima radili.
Te su akvizicije počele stvarati gubitke, tvrtka je upala u dugove i nikako nije nalazila način da odgovori na nove izazove. Thomas Cook je zadnjih godina bio jako pogođen i zbog vremenskih prilika - uragana, toplinskih valova, kao i velikih fluktuacija u vrijednosti valute.
Amie Keeley, urednica Travel Weeklyja ističe da je razlog bankrota Thomasa Cooka kompleksan. Prvenstveno su tu upitne odluke zadnjih godina, kada je kompanija pod vodstvom različitih menadžera odlučila proširiti posao s lancem trgovina, u vrijeme kada su ljudi sve više počeli kupovati preko interneta. Došla je i konkurencija s jeftinim letovima, a pojavio se i Brexit, koji je utjecao na brojne britanske tvrtke pa tako i na Thomas Cook.
Osim Brexita, tu su i drugi politički nemiri u svijetu, posebno u sjevernoj Africi, gdje je Thomas Cook jako prisutan. Zabrana letova za Egipat, odnosno za Sharm el-Sheikh jako je utjecalo na njihovo poslovanje, jer je Cook bio jedna od najjačih turističkih tvrtki u tom dijelu.
Thomas Cook se urušio pod teretom dugova od 1,7 milijardi funti, konkurencije on-line turističkih usluga, izmijenjenog turističkog tržišta kojemu se nije prilagodio i geopolitičkih događaja. Prošle je godine toplinski val u Europi stvorio gubitke zbog odustajanja putnika od rezervacija.
Kompanija je u kolovozu postigla dogovor s kineskim dioničarem Fosun Tourismom i skupinom banaka i vlasnika obveznica o financijskoj injekciji 'teškoj' 900 milijuna funti.
Zauzvrat je kineska tvrtka trebala postati vlasnikom najmanje 75 posto udjela u Thomas Cookovom turističkom poslovanju i 25 posto udjela u zrakoplovnoj tvrtki. Preostali udjeli trebali su pripasti zajmodavcima i vlasnicima obveznica.
Tvrtka je u zadnji čas bila suočena s novim zahtjevima da pronađe dodatnih 200 milijuna funti kako bi sa zajmodavcima postigla dogovor o dokapitalizaciji koja joj je trebala pomoći smanjiti dugove i prebroditi zimski period slabe potražnje za putovanjima.