Los Angeles već odavno trese Oscar-groznica. Grad je već tjednima oblijepljen jumbo-plakatima s filmovima i glumcima koji su se našli u nominaciji. Studiji su u reklame ulupali desetke milijuna dolara. No, je li sve to vrijedno i hoće li im se taj novac uopće vratiti, pita se Wall Street Journal.
Uvid u tzv. box-office – specijalizirane podatke o zaradama filmova od prodaje ulaznica – pokazuje da nominacije za Oscara i ne utječu previše na prodaju karata i publiku.
Otkad je objavljeno tko je u konkurenciji za najvažniju filmsku nagradu na svijetu, a to je 22. siječnja, najviše je tom viješću na blagajnama zaradila 'Zelena knjiga'. Do tad je zaradila 42,9 milijuna dolara, a nakon nominacije taj je iznos skočio na 66,9 milijuna iako ovaj film ni približno nije najbolji po ukupnoj zaradi.
Većina ostalih kandidata ima tek nominalno povećanje. Hitovi poput 'Crne pantere' ili 'Bohemian Rhapsody', biografskog filma o Freddieju Mercuryju, pokojnom pjevaču grupe Queen, do siječnja su već postali filmovi s najvećom zaradom u povijesti Oscara, pa u vrijeme nominacija više i nisu bili hit na kino-repertoarima.
Zapravo, ovakve velike reklamne kampanje su tu da bi se studiji dodvorili glavnim glumcima i redateljima. Holivudski producenti često pokreću ovakvu histeriju kako bi dali do znanja svojim velikim imenima da su im važna, te da bi i svoj idući film trebali snimati za isti studio. U matematici holivudskog snimanja filmova to izgleda na primjer ovako: izgubiti Christophera Nolana i njegov idući film značilo bi da će studio idući put izgubiti 500.000.000 dolara.
Tipična kampanja može koštati između 3 i 5 milijuna dolara, govori jedan konzultant za dodjelu nagrada, iako se investiranje u marketing nekad penje i do vrtoglavih 20.000.000 dolara. Ako je film u kinima baš u trenutku dodjele nagrade, studiji mogu koristiti televizijske reklame i oglašavati se preko plakata ili tiska kako bi utjecali na publiku, ali i glasače na dodjeli Oscara.
Kampanja uoči Oscara često puta košta i više od troškova oglašavanja tijekom puštanja filma u distribuciju. Uoči najvažnije noći, studiji šalju filmske ekipe na brojna događanja po svjetskim metropolama – od New Yorka, preko Los Angelesa do Londona kako bi šarmirali što više članova Akademije.
Njihovim kampanjama upravlja vojska konzultanata, koja to radi iz godine u godinu. Ukoliko film, za koji rade konzultanti, dobije zlatni kipić svi će na kraju biti sretni. Jer konzultanti tada dobivaju bonuse u šesteroznamenkastim dolarskim iznosima.
Ali i nagrade nisu što su nekoć bile. U siječnju su dodjela Zlatnih globusa i Screen Actors - cehovska filmska nagrada - imale najmanju televizijsku gledanost. Dodjela Oscara u posljednjih pet godina izgubila je 40 posto gledanosti.
Iza kulisa, čelni ljudi studija pak prigovaraju da sezona dodjele nagrada traje predugo – od rujna kad kreće Međunarodni filmski festival u Torontu, pa sve do kraja veljače i dodjele Oscara. Smatraju da im to povećava troškove i da samo gube vrijeme.