Kad je 2008. godine u kina došao prvi nastavak filma '96 sati', Liam Neeson je imao 56 godina, no to nije odmoglo filmu koji je tijekom prvog vikenda prikazivanja zaradio 24.7 milijuna dolara. Ono što je posebno važno u cijeloj priči jest da je taman u to vrijeme svijet pogodila kriza, pa je svota djelovala još puno pozamašnije nego danas.
Odjednom je Hollywood shvatio da mu se na pladnju nudi novi zarazan, iako malo čudan žanr: prekoocenaski 'gerijakcijski' triler. Da je to zaista slučaj dokazala su i sljedeća dva nastavka hita s Neesonom, dok su u istoj katagoriji prošle godine zavladali 'The November Man' sa 61-godišnjim Pierceom Brosnanom i '3 dana za ubojstvo' s tad 59-godišnjim Kevinom Costnerom.
Ovaj fenomen je najbolje obilježen trilerom 'The Gunman' koji je prošlog vikenda briljirao u američkim kinima. Riječ je o bivšem specijalcu kojeg proganja prošlost i PTSP, a čeka ga niz obračuna po Europi prije nego li se vrati staroj ljubavi. 54-godišnji Penn jedan je od scenarista i glavni glumac u filmu kojeg je režirao Pierre Morel, isti čovjek koji je stajao iza prvog nastavka '96 sati'.
Ekonomski najranjiviji, dok na filmskim platnima rasturaju
Nije slučajnost da je žanr u kojem u svoje ruke sve preuzimaju 'strojevi' stariji od 50 zavladao istodobno kad je manje opasna, radna verzija istih likova postala ekonomski najranjivijom u povijesti.
"U današnjoj ekonomiji, kad napunite 50. rođendan, bliže ste kraju nego početku karijere", izjavio je Dirk Mateer, stariji predavač ekonomije na Sveučilištu u Arizonu i jedan od autora knjige 'Filmske scene za ekonomiju'. Mateer dalje objašnjava: "Postoji dakle prirodna privlačnost u ideji da pomislite 'Hej, ja i dalje mogu biti kao taj lik'. Nema to veze s onom '50-e su nove 30-e', nego s činjenicom da i dalje imate snagu i sve što treba. To je ideja s kojom se, očito, može postovjetiti starija publika, ali u biti i bilo tko tko se susreo s nesigurnom ekonomijom."
Na mnoge načine možemo kriviti 'gerijakciju' da su uzrokovali ekonomski pad koji nas je doveo tu gdje jesmo. No jedan od glavnih razloga zašto su nam bolnice pune i sve češće se odlučujemo (ako možemo) na privatne zdravstvene preglede jest zato što su generacije koje su vladale - ostarile.
"Puno od ovoga vidljivo je u demografiji. Akcija je filmski žanr koji obično nije bio popularan među starijim generacijama, izuzevši Jamesa Bonda, no čak i tu je riječ o filmovima čiji glumci stare, pa ih zamjenjuju mlađi kolege. No ovi novi filmovi su pomaknuli te granice i oni tako postaju zanimljiviji demografskoj skupini jednake dobi, koja prilično raste", objašnjava Mateer.
Transformacije koje jednako privlače muškarce i žene
Ovi filmovi se također usredotočuju na američku opsesiju transformacijom, bilo da je riječ o onoj fizičke ili psihičke prirode. Muškarci se više ne skrivaju, dapače, ekipa se prešetava bez majica, a zanimljivo je da se u 'The Gunman' pojavljuje inače besmislena scena u kojoj opaki Penn ide na surfanje, kao da je srednjoškolac koji makira zadnji sat.
"Toliko dugo nas bombardiraju s pričom da su 60-e nove 40-e da bi bilo čudno da netko nije iskoristio taj podatak", objašnjava Peter Lehman, direktor Centra za film, medije i popularnu kulturu u Arizoni. "Amerikanci su fascinirani s idejom transformacije tijela, a prema tradicionalnoj rodnoj podjeli, to znači da muškarci zadržavaju snagu kako stare. Glavni likovi ovih novih filmova stvorili su novu osoba koja naizgled ide u prilog ovom klišeju o novim srednjim godinama, dok se zadržava fantazija transformacije za dio muške publike."
No nisu samo muškarci fascinirani novim predstavnicima zrele dobe. Za razliku od svojih mlađih, mišićavih predaka, ova verzija junaka je muževna ali i očinski nastrojena. Tako da žene koje dolaze u kino u sve većem broju, mogu razmišljati o tome kako bi ih ovi muškarci ili mogli odvesti u krevet ili im pomoći da otplate kredit.
Cijeli tekst pročitajte u The Daily Beastu.