Postavljanjem “Idiota” Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, jednog od najvećih romana ruske i svjetske literature, na scenu zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta, taj je teatar dobio odličnu predstavu, kojom je ruski redatelj Vasilij Senjin, ujedno i autor adaptacije te scenograf, pokazao kako se postavljaju klasici u teatru.
Naime, Senjin je “Idiota” postavio na inovativan način, kao dinamično i misaono poticajno kazališno djelo, u kojem je iskazao perfekcionizam kroz sve kazališne elemente te sposobnost da iz glumačkog ansambla izvuče maksimum. Rezultat takvog pristupa je književni klasik insceniran iz današnjeg konteksta, u kojemu se prožimaju i nadopunjuju poetično i ironično te magično i vizualno atraktivno, te koji uvjerljivim i srčanim glumačkim interpretacijama cijelog ansambla na čelu s izvanrednom Jadrankom Đokić korespondira s današnjim vremenom.
Crno-bijele videosnimke Tome Zidića, koje prikazuju ljepote Sankta Peterburga, jurećeg vlaka te fizionomije glavnih junaka, vrlo su efektne i funkcioniraju kao poveznica između prošlosti i sadašnjosti, odnosno svijeta koji je nestao i ovoga u kojem živimo. Kostimi Doris Kristić su visoko estetizirani, posebno ženski, a glazba (Ozren K. Glaser, Vladimir Bjičkovskij, Igor Esipovič) predstavi donosi poseban ugođaj, posebno u dijelovima gdje je korišten ruski etno.
Također, posebno su izražajni zadnji prizori predstave u kojima se Knez Miškin, u interpretaciji Luke Dragića, ispred mrtvog tijela Nastasje Filipovne doslovno slama, a Bojan Navojec kao Ganja proročanski izjavljuje: “Sad je gotovo”.
U tom kontekstu njegov se “Idiot” može doživjeti i kao komad koji na krilima feminističke misli kritizira patrijarhat vremena F. M. Dostojevskog, a i ovog sadašnjeg, pokazujući da se zapravo u odnosu prema ženama malo toga promijenilo.
Iz te ideje na sceni oživljuje začudni svijet izvrsno profiliranih likova čije se dileme vrte oko vječno aktualne teme ljubavi, a tek potom i pitanja pohlepe, novca i društvene hipokrizije, zatim slobode i osjećaja krivnje te pitanja bolesti (epilepsija) kao diskriminatornog faktora te katoličanstva, koje je, kako kaže Miškin, čak “gore od samog ateizma jer propovijeda izopačenje Krista”.
U prvom planu su emocije, odnosno suočavanje gledatelja s pitanjima na koja smo zaboravili: koga i kako voljeti, može li se voljeti samo jednu osobu ili dvije istodobno, te u konačnici možemo li se osloboditi patnje, što potvrđuje i podnaslov Senjinove adaptacije “Umjetnost patnje”. Jadranka Đokić je svoj lik nekonvencionalne i neposredne Nastasje Filipovne, žene koja je itekako svjesna svoje loše sudbine koju nije sama izabrala, interpretirala vrlo životno, kao osobu koja ruši društvenu etikeciju te s lakoćom prokazuje hipokriziju društva i njegovih istaknutih članova.
Bojan Navojec je svojeg Parfjona Semjonoviča Rogožina, trgovačkog sina, interpretirao kao strastvenog, sirovog i nerafiniranoga grubijana, koji ispod rogobatne vanjštine i teške bunde krije sposobnost da voli i u toj ljubavi ide do kraja. Lik Gavrila Ardalionoviča Ivolgina Ganje u interpretaciji Dušana Bućana prokazuje se kao pohlepni slabić, koji smatra da mu novac donosi originalnost i koji zapravo sublimira materijalizam ondašnjeg i današnjeg društva.
Milan Pleština je likom Ardaliona Aleksandroviča Ivolgina ostvario vrlo efektnu minijaturu, a Luca Anić kao tobože moderna, emancipirana Aglaja zapravo je tom krinkom samo prekrila jad i ljubomoru.
Zbog svega nabrojenog predstava “Idiot” djeluje vrlo suvremeno i aktualno, ponajviše zato što u današnjem vremenu koje stalno ekvilibrira na granici spektakla i ironije, u kojemu se traže nove definicije ljevice i desnice, u kojemu se inzistira na užitku i gdje sposobnost zgrtanja novca postaje mjerilo uspješnosti, pokušava tragati za smislom i istinom te vratiti čovjeka 21. stoljeća onom unutarnjem i zaboravljenom.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Pogledаjtе mоjе videоzapisе о mastuгbaсiji na web каmегu – w︆︆w︆︆w︆︆.︆︆f︆︆ck69︆︆.︆︆site