Europska komisija kaznila je informatičkog diva Google s 2,42 milijarde eura zbog manipuliranja rezultatima pretrage u korist vlastitih trgovinskih platformi objavila je Europska komisija..
Google je zloupotrebljavao svoju tržišnu poziciju sustavnim favoriziranjem vlastite usluge za uspoređivanje cijena u općim rezultatima pretrage, rekli su u utorak iz Europske komisije u Bruxellesu. Google je sada dobio rok od 90 dana da prekine sa svojim ponašanjem ili će im doći kazna do 5% dnevnog prometa Alphabeta, Googleovog vlasnika.
Europska unija otvorila je istragu 2010. godine, a još se čeka zaključenje postupaka protiv mobilnog operativnog sustava Androida i AdSense platforme za oglašavanje na internetu.
Povjerenica za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila je: "Google je osmislio brojne inovativne proizvode koji su nam promijenili život. To je dobro. No Googleova strategija za uslugu uspoređivanja cijena nije se temeljila samo na privlačenju potrošača proizvodom koji je bolji od konkurentskih proizvoda. Umjesto toga, Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica davanjem prioriteta vlastitoj usluzi za uspoređivanje cijena u svojim rezultatima pretraživanja te snižavanjem poretka rezultata konkurentskih proizvoda.
Googleovo je postupanje nezakonito u okviru pravila EU-a o zaštiti tržišnog natjecanja. Na taj je način drugim poduzećima uskratio mogućnost tržišnog natjecanja na temelju kvalitete i inovacija, a najvažnije je da je europskim potrošačima uskratio mogućnost stvarnog izbora usluga i ostvarivanje potpune koristi od inovacija."
Kada je Google ušao na tržište uspoređivanja cijena sa svojim proizvodom Froogle, tamo je već poslovao niz afirmiranih sudionika. Nedavni dokazi iz Googlea pokazuju da je poduzeće bilo svjesno relativno slabih tržišnih rezultata poslovanja Frooglea (u jednom internom dokumentu iz 2006. navodi se "Froogle simply doesn't work" / "Froogle jednostavno ne funkcionira").
Konkurentnost usluga za uspoređivanje cijena u velikoj se mjeri temelji na prometu. Veći promet rezultira većim brojem klikova i stvara prihode. Nadalje, veći promet također privlači više trgovaca na malo koji svoje proizvode žele uvrstiti u uslugu uspoređivanja cijena. S obzirom na Googleovu dominantnost u području općeg internetskog pretraživanja, njegova je tražilica važan izvor prometa uslugama uspoređivanja cijena, stoji na stranicama Europske komisije.
Google je od 2008. počeo na europskim tržištima temeljito mijenjati strategiju radi promicanja svoje usluge za uspoređivanje cijena. Ta se strategija temeljila na Googleovom dominantnom položaju u području općeg internetskog pretraživanja, umjesto na natjecanju temeljenom na kvaliteti usluge za uspoređivanje cijena:
- Google je svoju uslugu za uspoređivanje cijena sustavno stavljao na istaknutiji položaj: kada potrošač pokrene pretraživanje u Googleovoj tražilici za koje Googleova usluga za uspoređivanja cijena želi prikazati rezultate, oni se prikazuju na vrhu ili pri vrhu rezultata pretraživanja.
- Google je rezultate konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena snižavao na ljestvici svojih rezultata pretraživanja: poredak konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena u Googleovim rezultatima pretraživanja temelji se na Googleovim generičkim algoritmima pretraživanja. Google je u te algoritme uključio niz kriterija, zbog čega su konkurentske usluga uspoređivanja cijena pale u poretku rezultata. Dokazi pokazuju da se i najviše rangirana konkurentska usluga nalazi u prosjeku tek na četvrtoj stranici Googleovih rezultata pretraživanja, a ostale još i dalje. Na Googleovu uslugu za uspoređivanje cijena ne primjenjuju se Googleovi generički algoritmi pretraživanja, uključujući i snižavanje poretka.
Zbog toga je Googleova usluga za uspoređivanje cijena korisnicima puno vidljivija u Googleovim rezultatima pretraživanja, a konkurentske usluge za uspoređivanje cijena puno su manje vidljive.
Dokazi pokazuju da potrošači mnogo češće kliknu na rezultate koji su vidljiviji, tj. na rezultate koji se nalaze na višem položaju Googleovih rezultata pretraživanja. Čak i na stolnom računalu deset najviše plasiranih rezultata pretraživanja na prvoj stranici zajedno obično dobiva oko 95 % svih posjeta putem poveznice na generičkim rezultatima pretraživanja (prvi rezultat dobiva oko 35 % svih posjeta putem poveznice). Prvi rezultat na 2. stranici Googleovih generičkih rezultata pretraživanja dobiva samo oko 1 % od ukupnog broja svih posjeta putem poveznice. To se ne može objasniti samo činjenicom da je prvi rezultat relevantniji jer dokazi također pokazuju da se pomicanjem prvog rezultata na treće mjesto broju posjeta putem poveznice smanjuje za oko 50 %. Na mobilnim je uređajima taj učinak još izraženiji s obzirom na mnogo manju veličinu zaslona.
To znači da je Google osiguravanjem prioritetnog mjesta samo svojoj usluzi za uspoređivanje cijena i snižavanjem poretka konkurentima svojoj usluzi osigurao znatnu prednost u odnosu na rivale.