Prije gotovo 10 godina, početkom 2007. godine, Nokia je bila najveće ime u svijetu tehnologije. Svi su željeli njihove mobitele, a direktori kompanije hvalili su se kako je njihov uspjeh plod desetljeća teškog rada, inovacija i razvoja tehnologije te su tvrdili kako im nitko nije 'ni do koljena'.
Iste godine u lipnju Steve Jobs je predstavio prvi iPhone. Sedam godina kasnije Nokia je prodala svoj odjel za proizvodnju mobitela za 7 milijardi dolara, što je manje od 3 posto od njihove prijašnje vrijednosti.
Apple od 2007. godine nije lansirao nijedan revolucionarni proizvod, svake godine u rujnu dobijemo nasljednika prethodne linije. Ali, Elon Musk, čije karizmatične nastupe često uspoređuju s onima Stevea Jobsa, kontinuirano radi kako njegove kompanije ne bi pogodila ista sudbina.
Krajem ožujka Musk je predstavio novi, treći, automobil Tesla Motorsa, jednostavno nazvan Model 3 koji će stajati 35.000 dolara i imat će doseg od 345 kilometara na jednom punjenju. Iako su mnogi predviđali da će auto zbog svoje cijene biti popularan, nitko nije mogao predvidjeti ogroman interes koji su ljudi diljem svijeta izrazili. U samo 24 sata Tesla Motors primio je 232.000 rezervacija, a kako je tjedan prolazio, tako je i broj prednarudžbi rastao. Ljudi su čekali u redovima ispred poslovnica kako bi se pribilježili za svoj primjerak, što smo naviknuli gledati u slučaju Applea.
Čak i skeptici kažu kako je pomama za Teslinim automobilima presedan u automobilskoj industriji. U povijesti automobilske industrije gotovo da nije zabilježen ovakav interes za novi automobil. Otkad je Model 3 lansiran, Tesline dionice porasle su za 12 posto.
Bertel Schmidt, stručnjak za povijest automobilske industrije, kaže kako je najbliži slučaj ovakvog uzbuđenja zbog novog automobila primjer iz 1955. godine kada je izašao novi Citroen DS kojeg je prvog dana naručilo 12.000 ljudi.
I tako dolazimo do logičnog pitanja - svjedočimo li iPhone trenutku u automobilskoj industriji? Hoće li Tesla Motors preuzeti tržište automobila, ne samo električnih? Hoće li Tesla zavladati i time potisnuti ostale proizvođače s tržišta?
Čini se kako se veliki proizvođači ne boje konkurencije. Iz BMW-a su rekli kako oni stalno rade na novim tehnologijama i proizvodima te da pozdravljaju koknurenciju.
Sam Jaffe, analitičar, kaže da iako ostali proizvođači automobila možda zasad nemaju razloga za strah, sigurno su zatečeni globalnim uspjehom Tesla Motorsa.
No, unatoč velikoj popularnosti i impresivnim brojkama, u jednom aspektu Tesla Motors i dalje zaostaje za konkurencijom. Njihov Model 3, auto namijenjen srednjem sloju, naći će se na cestama tek krajem sljedeće godine. Za uporedbu, Chevy Bolt, koji također košta 35.000 dolara, bit će spreman za isporuku krajem ove godine.
Elon Musk je dosad nekoliko puta prekoračio zadane rokove, a kako bi isporučio sve narudžbe Modela 3, čeka ga puno posla. No, ako netko to može, to je Elon Musk. Čovjek koji piše povijest svemirskih istraživanja, vizionar koji želi odvesti ljude na Mars.
Musk je već izjavio kako će pojačati produkciju, a u tome će zasigurno pomoći i Teslina megatvornica koju gradi u Nevadi. Ako Musk uspije isporučiti automobile na vrijeme, to će biti ključan trenutak u povijesti automobilske industrije.
Iako Musk možda ne cilja na 'Nokia trenutak' za ostale proizvođače automobila, oni bi trebali držati korak s Muskovim inovacijama koje mijenjaju industriju. A Musk je već nadmašio 'iPhone trenutak'. Neumorno radi na novim tehnologijama, novim proizvodima i stvara nove trendove u automobilskoj i svemirskoj industriji.