Elon Musk, u onome što se na prvi pogled čini kao očajnički pokušaj spašavanja njegove kompanije Tesla počeo je gotovo živjeti u svojoj tvornici. U istoj majci kakvu je odjenuo tri dana ranije, okružen jastucima, piše The Wall Street Journal, tehnološki guru davao je intervjue.
"Napravili smo mnogo grešaka, zato smo ovdje", rekao je Musk koji daje sve od sebe kako bi dostigao cilj i napravio 5.000 3s Tesla modela u tjednu, nakon što su "promašili" dva roka. Uskoro je i posljednji rok, a nakon toga slijedi javno oglašavanje o proizvodnim kapacitetima i planovima - jesu li dosegnuti i mogu li uopće biti dosegnuti.
Musk, naime, je odlučan u tome da Teslu pretvori iz specijalizirane i neprofitne pokus kompanije u "pravu" automobilsku kompaniju. Tesla ima oko 40.000 zaposlenika i tržišnu vrijednost od 58 milijarde, čime postaje rival General Motors Co.
Musk je neklasičan poduzetnik, "raštrkane" pažnje koji je nepunih 47 godina života postigao zaista puno, no uvijek se mučio s vlastitim visokim i počesto nerealističnim, očekivanjima. Otac je PayPala, a pokrenuo je i SpaceX koji vrijedi 21 milijardu dolara.
Usprkos uspjehu Musk je često, piše WSJ, sam svoj najgori neprijatelj (kao što je i rekao u intervjuu) koji se često ponaša neorganizirano i neočekivano.
"On je manjkav na poljima organizacije i izvedbe", kaže James Anderson koji ima 13 milijuna dionica kompanije. Nije siguran u to je li Musk pravi vođa za kompaniju, ali strpljiv je jer uviđa njegov potencijal.
Tesla kiksa šest mjeseci iza rasporeda kada je riječ o Modelu 3. Odgađanje je osiromašilo kompaniju, Moody's ga je degradirao, a u protekloj su godini cijene dionica pale za 5.6 posto. Musk je, pak, sam najavio "proizvodni pakao" koji će trajati šest mjeseci, a traje već više od godinu dana.
U svibnju 2016. pompozno je najavio kako će Tesla napraviti barem 200.000 automobila u drugoj polovici 2017., a na kraju su proizveli 2.700 automobila.
Već su ga tada suradnici upozoravali da si (javno) postavlja pretjerano ambiciozne ciljeve, komplicira sistem sastavljanja vozila i užasava Wall Street prepirkama s novinarima i analitičarima.
Oko pedeset njegovih potpredsjednika i menadžera dalo je otkaze u proteklih 24 mjeseca, no Musku to, kažu insajderi, nije problematično.
Oni koji su otišli rekli su kako je njegov prvotni entuzijazam zarazan te da "zaista imate osjećaj da ćete promijeniti svijet", no onda kreće nestrpljivost, iživljavanje i okrivljavanje drugih radi ne postignutih zadanih ciljeva, noćno bombardiranje nejasnim mailovima i jutarnje mahnite ideje o tome kako promijeniti cijeli sustav.
Početkom 2006. Musk je odlučio da želi preoblikovati proces sastavljanja automobila i počeo je pričati o "mašini koja gradi mašine", i zamišljati tvornicu bez ljudi koja izbacuje automobile u sekundama.
Musk je planirao do kraja 2020. izbaciti 500.000 automobila što bi mu omogućilo da zarada osigura proširenje kompanije. No, dodatno se motivirao kada je neočekivano mnogo kupaca bilo zainteresirani za Model 3 - zaprimili su čak 180.000 rezervacija unutar 24 sata od predstavljanja automobila. Početna mu je cijena 35.000 dolara. Suradnici su mu, navodno, odmah rekli neka bude realan i ne pretjeruje.
Iako od zadanih planova nije postignuto gotovo ništa, Musk tvrdi kako su za to krivi njegovi suradnici koji ne žele preuzeti odgovornost te da je trebao "još više stisnuti rokove jer bi nas to dodatno nagnalo da osmislimo inovacije".
Počeo je tvornicu nakrcavati robotima i opremom, a u isto vrijeme sanjariti o potpunoj promjeni načina proizvodnje. U Teslinom postrojenju gdje se proizvode baterije kraj grada Rena u Nevadi, novi je dizajn robota bio toliko kompleksan da nisu mogli uspješno niti sastaviti bateriju. Musk je snimio video samog sebe na krovu postrojenja kako pije viski i pjeva "Ring of Fire" Johnnyja Casha, te rekao kako je on u "osmom krugu proizvodnog pakla".
Glavno postrojenje u kalifornijskom Fremontu nije moglo uspješno implementirati izmjene koje je šef zahtijevao, a koštale su gotovo 90 milijuna dolara. Kada su propale morali su hitno zaposliti još radnika da raznose dijelove po tvornici.
Kada su ga analitičari i novinari pitali o sporosti proizvodnje, padu prodaje i cijene dionica Musk se počeo svađati, i rekao je kako "glupava pitanja nisu cool".
Musk je, kažu oni koji ga poznaju, kao žvaka rastegnut po nizu projekata. U sedam je dana nadzirao SpaceX lansiranje rakete, najavio menadžersku reorganizaciju Tesle, kritizirao medije na Twitteru, i u Los Angelesu promovirao projekt tunela ispod grada kojeg podržava njegova "usputna" kompanija - The Boring Co.
"Dobro se osjećam, mislim da je tu fantastična vibra, pogledajte Ford, tamo je kao u mrtvačnici", rekao je dobro raspoloženi Musk.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
komentar