Mornaričkog dočasnika Josea Trianu CNN-ov Zachary Cohen zatekao je u kapetanskoj fotelji na zapovjednom mostu kako promatra horizont na kakvih 15 metara visine iznad palube. Točnije, iznad piste apsolutno najmodernijeg nosača borbenih aviona na svijetu, USS Gerald R. Forda. "Ovaj brod praktično može voziti i sam", kazao je Triana i pokazao na touch-screen na kojem su mu se nalazile sve komande za upravljanje.
To je samo jedan od mnoštva briljantnih sustava ugrađenih u nosač aviona čija je gradnja koštala 13 milijardi dolara i koji će Mornarica SAD-a službeno pustiti u puni pogon 22. srpnja nakon osam godina rada na njemu, unapređenja i testiranja. 337 metara dug, 78 metara široke palube, ukupne visine 76 metara, na 25 razina, pogonjen dvama nuklearnim reaktorima A1B, ovo je prvi potpuno novi dizajn u američkoj mornarici nakon 40 godina.
Ovdje će se moći uzlijetati i slijetati brže, brodom će moći upravljati manje ljudi, naravno da će brod biti i otporniji na eventualne prijetnje. "Napravili smo odličan posao u automatizaciji", kazao je kapetan Brent Gaut. USS Gerald Ford sada ima 2600 mornara, čak 600 manje nego prethodnici iz klase Nimitz. Posjeduje elektromagnetički katapult i usavršen sustav kočenja. Pa kad se tome doda veća paluba, premješten zapovjedni toranj, ispada da ovaj nosač aviona može lansirati za trećinu više aviona nego prethodnici.
"Što više mogu bombi iznad svoje mete, to sam ubojitiji", jednostavno je zaključio kapetan Rick McCormack. On je zapovjednik nosača, Gaut je njegov prvi časnik i oni su konačno dočekali da im brod zaplovi. A nije bilo jednostavno. Bilo je kašnjenja, svakojakih problema. Što je bilo u igri dovoljno govori da je ovo tek prvi od tri nosača aviona klase Ford Sljedeći, USS John F. Kennedy, već je dovršen do pola i njegov je rok za puštajne u pogon 2020. Treći će se zvati USS Enterprise i njega će početi graditi tek sljedeće godine.
Oznake su im CVN 78, CVN 79 i CVN 80, a cijena sve trojice skupa – prava sitnica – 42 milijarde dolara. Svi se nadaju da je onaj prvi prošao "porođajne muke" koje neće morati prolaziti ostala dva. Rana testiranja elektromagnetičkog katapulta aviona 2015. potpuno su zakazala, što su parlamentarci dočekali vrlo grubim riječima. Prošle godine je potom odjel za operacionalne testove i procjenu rekao da se najskuplji nosač aviona u povijest nastavlja mučiti s tim sustavom, da premiješta municiju, kontrolne sustave i slične stvari.
Već tada USS Ford bio je dvije godine u zakašnjenju. Senator John McCain, predsjedavajući Odbora za vojne snage u Senatu, popljuvao je takvo stanje kao neprihvatljivo i rekao da se to moglo svakako izbjeći. Posebno je bila zanimljiva Trumpova reakcija; on jest bio taj koji je najavio da će povećati flotu nosača aviona sa 11 na 12, ali kad je za Time nedavno govorio o elektromagnetičkom katapultu...
"To mi zvuči loše. Digitalno. Oni imaju digitalno. Što je to uopće digitalno? To je i vrlo komplicirano, trebate biti Albert Einstein za to razumjeti. A oni sad žele kupiti još takvih nosača. Ja sam im rekao: 'Koji će to biti sustav?' 'Gospodine, mi ostajemo na digitalnom.' Ja sam rekao: 'Ne, nećete! Vi ćete se vratiti na prokletu paru, jer digitalni košta stotine milijuna dolara i nije dobar!'", govorio je Trump.
Na kraju je ipak ispalo da je USS Ford pun digitalnih sustava i oni koji za to odgovaraju svojim glavama, uvjereni su da je sad sve u redu. Što se tiče troškova, unatoč kašnjenjima i visokoj cijeni prvog broda, kad već krene u pogon, ispast će da će to biti ušteda od četiri milijarde po brodu. To što je riječ o najnovijoj tehnologiji, znači da je posada morala učiti o sustavima na brodu od početka, no, kako kaže Gaut, to je dio igre i to je bilo "čudesno iskustvo".