Tehno
10702 prikaza

Stižu avioni koji će letjeti brzinom od 2320 km/h

Nadzvučni avion, Boom technologies ga planira za 2025.
YouTube
Prvi ulagač bio je milijarder Richard Branson, prvi avioni očekuju se do 2025.

Japan Airlines (JAPSY) ili JAL investirao je 10 milijuna dolara u start-up tvrtku "Boom Technologies" iz Denvera kojoj je namjera da do sredine sljedećeg desetljeća iznova pokrene nadzvučne putničke letove. CNN i Guardian pišu da "Boom" planira graditi takve avione koji će brzinom od 2320 kilometara na sat prevoziti između 45 i 55 putnika u business klasi. Riječ je o otprilike pola putnika koliko je do prije nekoliko godina prevozio Concorde, u međuvremenu umirovljen, i o brzini koja je 2,2 puta veća od brzine zvuka.

Povod za ukidanje Concordea bila je nesreća jednog od tih aviona iz 2000. kada je poginulo 113 putnika i članova posade. Concorde je i prije toga bio predviđen za ukidanje zbog prevelikih troškova, pa je pad aviona odluku samo ubrzao. Osim što je JAL investirao u Boom, on se time obavezao i na narudžbu 20 aviona jednom kad projekt bude dovršen.

Tupoljev Tu-144 Tu-144 Tehno Bio je bolji od Concordea, a onda se raspao u zraku

Ovakvim avionima let od Londona do New Yorka sveo bi se na samo tri i pol sata, isto koliko je nekoć trebalo i Concordeu, ali sada po cijeni od, procjenjuje se, od 5000 dolara po putniku. JAL bi svojih 20 aviona koristio na linijama iz Tokija prema zapadnoj obali SAD-a i prema Kanadi. Danas let od Tokija do San Francisca traje 11 sati, uz ovakve brzine trajao bi pet i pol sati, uključujući i usputno zaustavljanje zbog punjenja rezervoara.

Let od Tokija do Hong Konga trajao bi oko dva sata. Japanski arhipelag je izrazito pogodan za nadzvučna putovanja zato što letovi uglavnom idu preko mora, ne preko kopna, a to znači da ne postoji stanovništvo kojem bi smetala buka uslijed probijanja zvučnog zida. To je, primjerice, razlog zašto su zabranjeni nadzvučni putnički letovi iznad SAD-a i Europe. Iz Booma navode da su do sada prikupili 51 milijun dolara investicija, te da su usred pregovora za još velike dodatne sume novca.

Oni navode i to da iz još pet avioprijevozničkih kompanija danas imaju zainteresirane za već 76 projektiranih letjelica. Jedina aviokompanija od tih za koju se zna je Virgin Atlantic Airways koji se obavezao na naručivanje 10 Boomovih aviona. Svoj ulazak u projekt Richard Branson javno je objavio još prije godinu dana. "Richard je dobio posebne uvjete ugovora u zamjenu za to što je bio prvi", kazao je Blake Scholl, osnivač i direktor Booma.

Za ulazak velikog japanskog avioprijevoznika rekao je ovo: "Taj novac izrazito je simboličan, ali to je izrazito snažan simbol. JALse ne razbacuje uokolo sa 10 milijuna dolara bez da je prije toga baš jako dobro razmislio." JAL je, inače, u doba kad je Boeing lansirao svoj 787 Dreamliner, u utrku da si nabavi prvi avion iz te serije ušao još 2004., prvi na svijetu, sve kako bi pretekao svog izravnog konkurenta All Nippon.

Ono što je Boom uspio prikupiti do sada, bit će im dostatno za razvoj male dvosjedne letjelice za demonstraciju svog koncepta, XB-1, čiji prvi testni let je zakazan do kraja sljedeće godine. Objektivno, to što je Boom do sada prikupio tek je kap od milijardi koje će im biti potrebne. A pred njima je i ogroman posao; razvoj letjelice, gradnja prototipa, potom testiranja, certifikati i tek nakon toga puna masovna proizvodnja.

Ovaj projekt poseban je po tome što do sada još nikada nije bilo uvođenja novog komercijalnog aviona, a da iza toga nisu stajale ili državne subvencije ili proizvođači aviona koji su bili već iskusni u tom području. A zašto je Scholl uopće ulazio u najnoviji projekt nadzvučnog putničkog aviona? Na nedavnom Dubai Airshowu kazao je da je bio "tužan što više nikada neće moći letjeti Concordeom".

Concorde Za nostalgičare Tehno Legenda avijacije mogla bi opet poletjeti: Vraća li se Concorde?

A sada: "Nećete morati biti na Forbesovoj isti kako biste mogli letjeti s ovim avionom. Koštat će otprilike isto kao i business klasa danas. Konačno je cilj napraviti nadzvučno putovanje takvim da si ga može priuštiti svatko... Čekao sam, a kako se nitko u to nije upuštao, ja sam odlučio. Na kraju želim postići to da se avionom do bilo kojeg mjesta u svijetu može stići po cijeni od 100 dolara i za pet sati. Za to ćemo morati unaprijediti iskoristivost goriva."

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.