Oni nisu otkrili odakle im pristup bazi podataka o 235 milijuna lokacija tijekom tri dana po New Yorku iz 1,2 milijuna praćenih mobitela. Ali su zornije nego ikada pokazali na koji vas to točno način špijunira vaš mobitel, preko toga kompanija kojoj ste preko aplikacije dopustili da vas prati, a onda i svi kojima su to ovi prodali.
Novinari The New York Timesa nasumice su, između milijuna točaka po planu grada, odabrali stazu kretanja jednog mobitela koji se kretao iz nečijeg stana u okolici Newarka do centra za potpomognutu oplodnju i tamo ostao sat vremena. Druga putanja koju su odabrali ocrtala je kretanje mobitela koji je bio u pratnji gradonačelnika, da bi se vratio na Long Island za prenoćiti. Signal jednog od mobitela u 7 ujutro krenuo je iz kuće na sjeveru države New York, putovao 22 kilometra do neke srednje škole i tamo ostao do kasno poslijepodne. I tako svakog školskog dana.
Samo jedna osoba slijedi takvu putanju; Lisa Magrin, 46-godišnja učiteljica matematike koja sa sobom nosi svoj pametni telefon. Jedna od aplikacija na njenom mobitelu skuplja podatke o mjestima po kojima se kreće, a ti se podaci potom prodaju bez da ona za to zna. Ona niti ne sanja da se podaci o tome gdje se nalazi, šalju tamo negdje svake dvije sekunde. I dok ti podaci ne otkrivaju njen identitet, NY Times je lako otkrio o kome je riječ.
Tako je doznao da ona ide i na sastanke Weight Watchersa, da je išla kod dermatologa na neki zahvat, doznao je gdje i kada je šetala psa, pa i to da je posjetila svog bivšeg dečka doma. Posljednja informacija posebno ju je uznemirila. Ona je novinarima dopustila da sve to objave, ali ne pod njenim pravim imenom. Kao i toliki drugi, ona je svjesna da njenje aplikacije mogu pratiti kuda se kreće.
Samo, pametni telefoni toliko su sveprisutni, a tehnologija je toliko napredovala, da je "industrija špijuniraja" svakodnevnih ljudskih navika postala nametljiva kao nikad prije makar izbliza. NY Times otkrio je da najmanje 75 kompanija dobiva te anonimne podatke, precizne do samo nekoliko metara udaljenosti, sve zato što su korisnici mobitela dopustili da ih se automatski locira zato što su im rekli da će tako dobivati lokalne vijesti ili meteorološke podatke ili prognoze.
NY Times je otkrio i to da nekoliko tih kompanija prati do 200 milijuna mobitela po SAD-u. Do baze podataka jedne od tih tvrtki došli su istraživači NY Timesa i imali su što vidjeti. U nekim slučajevima podaci su se osvježavali iz jednog jedinog mobitela više od 14.000 puta dnevno. Te podatke te tvrtke koriste kako bi ih analizirale ili prosljeđivale oglašivačima, trgovačkim lancima, čak i hedge fondovima, sve kako bi ovi iz toga doznali potrošačke navike.
Godišnje se na trgovanju ovakvim podacima samo u SAD-u obrne 21 milijarda dolara. IBM je u tu industriju špijuniranja ušao pokrenuvši svoju aplikaciju za vremensku prognozu. Društvena mreža Foursquare u jednom trenutku postala je nešto drugo, tvrtka za trgovanje lokacijama ljudi. U start upove su među najvećim ulagačima banke poput Goldman Sachsa ili Petera Thiela, suosnivača PayPala. Svi oni kažu da ih zanimaju obrasci kretanja ljudi, ne njihovi identiteti, kako bi doznali što ih zanima kao potrošače.
Niti ne prikupljaju njihove osobne podatke. Ali, bez obzira na to, krajnje je jednostavno s tim podacima identficirati i osobu i što radi i kada i koliko i gdje to radi bez da ona o tome išta zna, kamoli da je pristala. Ako želite doznati kamo sve ide točno određena osoba, dovoljno je samo jednom je susresti i identificirati njenu točku među milijunima drugih. Ili obratno, ako želite doznati čija je ta neka točno određena krivulja s plana grada koja vas zanima, dovoljno je samo presresti je negdje, vidjeti, identificirati i to je to.
Sve kompanije za lociranje će vam reći da oni nastupaju pošteno. Samo što neće. NY Times je, opet jednostavno, pronašao da aplikacije koje oni koriste, osobu pitaju za dopuštenje s upitnikom koji skriva prave namjere. Reći će da im podaci o vašem kretanju trebaju kako bi vam slali podatke o prometu ili nešto drugo, ali vam neće reći da će te podatke ikome, taman posla da će masovno prodavati. Taj dio će zakopati duboko u "pravila privatnosti" ispisana gusto, masivno i sitnim slovima.
Jedan od onih koji se u politici bore za to da se zakonski ograniči prikupljanje i trgovanje takvim podacima, je Ron Wyden, senator iz Oregona.
"Informacije o položaju mogu otkriti neke od najintimnijih detalja, jeste li posjetili psihijatra, jeste li s nekime išli na sastanak, s kim izlazite", kazao je.
Elise Lee je medicinska sestra na Manhattanu.
"To je jezivo. Čini se kao nme netko stalno slijedi", komentirala je kad su joj objasnili da je prate čak i kada ide u operacijsku salu.
Industrija mobilne lokacije izrodila se iz načina za osobno prilagođavanje aplikacija u ciljano oglašavanje, a onda i u prikupljanje podataka i analitičku mašinu. Trgovački lanci traže takve tvrtke jer žele pratiti konkurenciju i potencijalne kupce. NY Times opisao je prošlogodišnje predavanje na web seminaru direktorice tvrtke GroundTruth. Ona je tada prikazala putanju potencijalnog kupca koji kod kuće na internetu traži recepte za zdravu hranu, da bi onda analizom te putanje pokazala da se ta osoba redovito hrani u fast foodovima.
Nastavak na sljedećoj stranici...
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
shit