Ruski Sberbank oglasio je da će ponuditi na aukciji 18,5% dionica Mercatora koje su ovršili od Ivice Todorića, točnije, od nizozemskog Agrokor Investments B.V. u Todorićevu vlasništvu.
Prema pisanju Bloomberga, Sberbank će tražiti minimalno 40,58 milijuna eura za čitav paket dionica kako bi se smanjio ukupni dug Agrokora prema ruskoj banci.
Međutim, dobro obaviješteni izvori tvrde da je mala vjerojatnost da će uspjeti prodati. "Nije stvar u niskoj cijeni po dionici. Pitanje je hoće li itko htjeti kupiti dionice firme koja posluje s gubitkom, a čitav model prodaje se urušava", kaže nam naš sugovornik. Isti izvor nam priča da je upitna vrijednost čitavog Mercatora, a time i Konzuma.
Oba trgovačka lanca su samo rasla dok nisu dosegla trenutačnu veličinu, ali sada da nikome ne trebaju i nitko ih ne želi. "Kad je Todorić išao preuzimati Mercator, nije bilo drugog kupca. Nitko drugi nije htio preuzeti slovenski lanac. Danas, ako bi Ramljak stavio na prodaju Mercator i Konzum, pitanje je bi li on našao kupca. Ja tvrdim da ne bi", priča nam sugovornik, odlično upućen u događanja.
Najveći problem, problem kojeg nitko s hrvatske strane ne želi priznati, je to da je maloprodajni model Konzuma i Mercatora prevladan. Naš sugovornik nam pojašnjava da postoje dva osnovna modela maloprodaje koji danas uspješno posluju. Jedan je primjer Whole Foodsa koji nudi skuplje namirnice bogatijim klijentima, a drugi je model kakav ima Lidl gdje nudi ograničen broj artikala na 2.000 kvadratnih metara dućana. Prošlo je vrijeme kada jedna trgovina može nuditi tisuće artikala, uvjeren je naš sugovornik.
Prije ili kasnije će Konzum kao takav propasti, može ga Ramljak održavati na aparatima još neko vrijeme koristeći sve blagodati lexa Agrokor, ali Konzumov model je neodrživ. Možda će preživjeti određeni dijelovi Konzuma, možda će neki dućani preživjeti, ali više nikad neće biti tako bitan igrač. Naš sugovornik kaže da bi hrvatski građani trebali pozdraviti odlazak Konzuma zato što je upravo Konzum odgovoran zato što Hrvatska ima nerazumno visoke cijene hrane i bezalkoholnih pića. Dok su Todorići kao monopolisti diktirali cijene namirnica, ostali lanci nisu imali nikakvu potrebu rušiti vlastitu zaradu.
Još jedan od bitnih razloga zašto će Konzum uskoro propasti je i činjenica da dobar dio nekretnina nije u vlasništvu Konzuma već je riječ o najmu nekretnina u vlasništvu velikih stranih koncerna koji, vrlo vjerojatno, već sada pripremaju dolazak nekih drugih lanaca na te lokacije.