Bolje obrazovanje jest garancija bolje Hrvatske. Obrazovanje je uistinu najvažnije. Bez obrazovanja nema prosperiteta društva, nema zadovoljnih građana i nema napretka države ni gospodarstva. Kada sam se spremao za današnje predavanje htio sam razgovarati više o svojim vlastitim projektima u inozemstvu, u Frankfurt cancer institutu, institutu za biokemiju u Njemačkoj i Buchmanovu institutu gdje sam bio utemljitelj i direktor i gdje otvaramo novi institut u Frankfurtu s angažmanom znanstvenika, kliničara i biznismena. Da povezujemo ono što je vrijedno.
Međutim odlučio sam se ipak vratiti na hrvatsku stvarnost. Gdje je rana hrvatskog obrazovnog sustava znanosti i veze s gospodarstvom? Obrazovanje, znanost i pravilno korištenje tehnologije su temelj svakog uspješnog društva. Svako društvo i gospodarstvo se moraju temeljiti na korištenju točnih podataka, znanstvenih činjenica i stručnog mišljenje. I zemlje koje su to naučile kroz 20, 50 ili 100 godina napreduju. U tim zemljama imate visoku kvalitetu življenja, imate zadovoljne građane i imate naprednu i odgovornu državu koja je članica svih svjetskih pozitivnih tokova. Može li Hrvatska to biti u ovom trenutku? Moj odgovor je da može!
Pripremajući se za ovaj skup nisam htio ići prema Njemačkoj, Americi. O njima se stalno priča kao o vodećim zemljama u mnogim sferama. Fokusirao sam se na zemlju kao što je Finska. Vrlo je slična Hrvatskoj po broju stanovnika, vrlo slična po povijesti, ona nije bila nezavisna do prije sto godina. prije 30, 40 godina bila je praktično na dnu europskih zemalja. Međutim, danas je Finska zemlja s najsretnijim stanovništvom, među vodećima u obrazovanju. Zašto?
Finsko obrazovanje se ne fokusira na ego. Oni vjeruju da svatko ima talent, bar jedan!
U Finskoj BDP po stanovniku viši od 50 tisuća dolara, a u Hrvatskoj je oko 12 tisuća. Mi trebamo četiri do pet puta unaprijediti vlastiti output da bismo bili Finska. No, ono što je jako važno, jest kontinuirani rast broja stanovnika u Finskoj. Od 4,4 milijuna prije 50-tak godina, danas ih je 5,6 milijuna. To je 20 posto povećanje broja stanovnika. Na žalost, Hrvatska ide u potpuno suprotnom smjeru. Zadnjih 25 godina od naše nezavisnosti mi smo službeno izgubili više od 20 posto stanovnika.
Demografska kriza u Hrvatskoj značajniji je i dugoročniji problem na ekonomskog, državnom i nacionalnom nivou nego dvije krize u Agrokoru. Kriza u Agrokoru je prvenstveno nemoral, gospodarski i financijski problem koji će se riješiti, ali demografska kriza se doista neće riješiti ako se odmah ne promijenimo! Moje mišljenje je da se to neće promijeniti od danas do sutra, nego će se promijeniti dugoročnim ulaganjem unutar društva, a jedini i najbolji sustav za to jest obrazovanje.
Zašto je Finska tako uspješna?
Potražio sam po nekoliko web stranica i vidio da je Finska stvarno među zemljama koje imaju najsretniju populaciju. Jedna 24 godišnjakinja iz Helsinkija kaže: Jako je dobro živjeti u Finskoj jer oni imaju jako dobru političku situaciju, dobru društvenu politiku, dobru ekonomiju i apsolutno sve uvjete da sretno žive. S ovom rečenicom ona je rekla sve što mi trebamo u Hrvatskoj postići u sljedećih 20 godina. Da imamo mlade ljude koji će na taj način razmišljati, koji će imati perspektivu ostati u Hrvatskoj. Jer, bez perspektive nitko u Hrvatskoj neće željeti ostati živjeti Mladi, oni sposobni, pametni, oni koji imaju obitelji i djecu, gledaju budućnost svoje djece u jednom tumornom okruženju. U Finskoj ostaju zbog nekoliko stvari.
Nije dovoljan samo novac. Najvažnija je obrazovna snaga učitelja, znanje učitelja koji ulaze u škole.
Prije svega, Finska se fokusira na društvo suradnje. Oni se u svom obrazovanju ne fokusiraju na ego, na petice ili na najbolji. Oni se fokusiraju na stvaranje timskog rada, kreativnosti, boljitka svakog učenika, vjeruju da svatko ima neki talent, bar jedan! A svatko, zapravo, ima puno talenta i oni se trebaju iskazati i tako se stvara zadovoljno, sretno društvo. Druga stvar jest činjenica da su u Finskoj učitelji ključ promjena.
Nije dovoljan samo novac. Najvažnija je obrazovna snaga učitelja, znanje učitelja koji ulaze u škole. Po finskom zakonu učitelji ne mogu raditi u školi ako nemaju master degree ili ako nemaju tečaj obrazovne etike i obrazovne metodike rada.
Zato je Finska danas zemlja gdje je učitelj najperspektivnija kategorija s najviše poštovanja, jer roditelji znaju da im učitelji rade i ono što mi u Hrvatskoj doma radimo s djecom- domaće zadaće. U Finskoj postoji respekt između roditelja, učitelja i učenika. Sve se radi u školi, a domaćih zadaća, dakle zadataka koji se trebaju riješiti kod kuće, je vrlo, vrlo malo.
Nastavak na sljedećoj stranici...