Kad je prije nekoliko mjeseci u istočnom Londonu otvoren kafić koji poslužuje žitarice za doručak, za tri funte, mnogi su se pitali kamo ide ovaj svijet. Naime, za nekoliko puta manju svotu možete kupiti veliku kutiju žitarica u supermarketu. Ali svi su znali da će hipsteri biti 'kupljeni', čak i ako je kafić otvoren u jednoj od najsiromašnijih općina u Engleskoj. Ili upravo zato.
Teško je definirati hipstere 21. stoljeća, no prepoznat ćete ih kad ih ugledate. Brade, tetovaže, naočale debelih okvira, bicikli, najnovija tehnologija, bio-sokovi... slobodno nastavite niz.
Ali u svojoj najnovijoj knjizi 'The Flat White Economy', ekonomist Douglas McWilliams iznosi tezu da hipsteri, i ekosustav koji ih okružuje, predstavljaju budućnost britanskog prosperiteta. Jer ne samo da su oni više 'zeleni' i iz različitih etničkih skupina, nego i indsutrije u kojima rade rukovode cijelom ekonomijom.
Prozvana po kavi posebno popularnoj među kreativcima i djelatnicima medija i IT sektora, 'flat white' ekonomija je fraza za 'nevjerojatan fenomen koji je potajno promijenio londonsku, a na određeni način i ekonomiju cijele Velike Britanije'. Kao predsjednik CEBR-a (centra za ekonomska i poslovna istraživanja), McWilliams je imao potpuni uvid u promjene koje su se zbivale tijekom proteklog desetljeća.
Ono što je nekoć bilo središte umjetnika i boema, danas je europski centar za kreativno, internetom upravljano novo krilo ekonomije. A kako su opadale financijske i tradicionalne usluge, ovaj novi izvor rasta pokazao se kao upravo ono što je zemlja trebala.
Nova ekonomija vodi se online maloprodajom i marketingom, ali se sastoji od različitih vrsta poslova. McWilliams smatra da je uglavnom definirana prema tome kakve ljude zapošljava. A na kraju potrošačkog reda nalaze se ljudi koji ni izbliza ne zarađuju kao njihovi preci na burci 1980-ih i 1990-ih godina, pa je logični da i drugačije troše.
"Njihov stil se ne može procijeniti izvan okvira u kojima se zadržavaju, pa kako bi bili u trendu, moraju se stalno mijenjati", izjavio je McWilliams, te je usput dodao da hipsteri piju jako puno kave. Dokaz toga je i činjenica da je od 2007. godine potrošnja kave porasla za 50 posto.
Zanimljivo je i da hipsteri ne zahtijevaju puno prostora. "Često žive s cimerima, te čak dijele i spavaće sobe", napominje McWilliams i objašnjava dalje: "Oni nemaju mjesta za šalice ni blagavaonice, pa ima smisla da doručkuju vani. Ne zadužuju se kreditima za stan i putuju s malo prtljage. Nose skinny traperice umjesto odijela. Imaju jedan do dva skupa elektronička proizvoda, te bismo mogli reći da su, općenito gledajući, puno manje usredotočeni na materijalno od generacije svojih roditelja. Oni će radije kupiti bicikl nego Porsche."
Većinom imaju poslove povezane s internetom. Prema posljednjem popisu, 150.000 ljudi u Londonu prijavljeno je da radi u spektru 'flat white' ekonomije, no McWilliams smatra da je danas riječ o gotovo 200.000 ljudi.
U svojoj knjizi McWilliams tvrdi da je nova ekonomija 2012. godine iznosila 7.6 posto BDP-a Velike Britanije, dok će prema njegovoj procjeni hipsteri do 2025. na svojim leđima nositi čak 15.8 posto BDP-a i predstavljati najveći sektor samostalnih poduzeća u Velikoj Britaniji.
Ostatak teksta pročitajte u The Guardianu.