Budući da zbog posla dva puta mjesečno leti preko Atlantika, Steve King se često vraća kući sa suvenirima iz aviona. Kod kuće pije whiskey iz omiljenih čaša British Airlinesa, a njegova djeca pred televizorom sjede umotana u meke pokrivače Norwegian Air Shuttlea.
Od prošle godine British Airlines, da bi unaprijedio kvalitetu letova, putnike pokriva mekanim dekama obrubljenim satenom koje proizvodi White Company - proizvođač najfinije posteljine. Gospodin King ima već tri takve.
"Postao sam izbirljiv. Kvaliteta mi je važna, a sad doista ima stvari zbog kojih se isplati kupiti skuplju kartu", kaže gospodin King koji vodi tvrtku za istraživanje podataka.
Putnici već godinama napuštaju zrakoplove s predmetima namijenjenim onima koji lete u biznis ili prvoj klasi. Zbog toga je osoblju sve teže kontrolirati ovakvu vrstu krađa.
Troškovi zamjene visokokvalitetnih pokrivača, pamučnih pjenastih jastuka, srebrnog pribora za jelo ili naočala, doista su veliki, ali zrakoplovne kompanije ipak ne žele svoje bogate i redovne putnike dovoditi u neugodnu situaciju, niti im se žele zamjerati.
Stoga su neki, poput United Airlinesa počeli s pristojnim obavijestima kojima putnike informiraju koje predmete mogu uzeti sa sobom, a koje mogu kupiti u online-shopu.
Michele Kropf, glasnogovornica britanskog Airwaysa, kaže: "Potičemo putnike da radije sakupljaju milje leteći s nama, nego li da sakupljaju primjerice - posteljinu."
Avioni nisu baš najudobnije mjesto na kojem se može provesti noć, stoga aviokompanije pokušavaju prostor u kojem borave njihovi najvjerniji i najbogatiji putnici u biznis i prvoj klasi, povećati i vrhunski opremiti.
"Gotovo sve što od opreme nije fiksirano, u nekom će trenutku nestati", kaže Henry Harteveldt, analitičar turističke industrije i bivši menadžer u marketingu jedne zrakoplovne kompanije koji i sam često uzima avionske suvenire, pa tako ima čašu iz El Ala koju je uzeo kad je prvi put putovao u Izrael.
Neki zrakoplovni prijevoznici to prihvaćaju kao trošak poslovanja. Prije nekoliko godina, American Airlines je proizveo pepeljare na čijoj je poleđini pisalo:"Bilo je vlasništvo American Airlinesa".
Mlinci za sol i papar na letovima Virgin Atlantica u obliku aviončića bili su tako neodoljivi da je zbog učestalih krađa, Virgin u njih počeo gravirati "ukradeno od Virgin Atlantica".
Gospodin Harteveldt prisjetio se jedne stare reklame za Braniff International Airways u kojoj starija putnica krade sve - od bombona do aviona. Slogan je:"Nismo protiv lova na suvenire, sve dok vam ne počnu ispadati iz ruku".
Ove godine Virgin je kupio 1.700 pokrivača za više putničke klase, u zrakoplovima A330-200, no već sad moraju kupiti novi kontingent jer je većina nestala.
"U prvim tjednima mislili smo, što se događa s tim dekama? Zaprepastili smo se kad smo shvatili kojom brzinom ih kradu", kaže Daniel Kerzner, potpredsjednik odjela za korisničko iskustvo u Virgin Atlanticu. No, dodaje da tvrtka na to gleda kao na laskavu pohvalu, pa to čak smatraju i korisnim za poslovanje tvrtke.
Za sad zračni prijevoznici ne namjeravaju poduzimati strože mjere prema kradljivcima i misle da sve mogu riješiti prijateljskim uvjeravanjem. Prema podacima Međunarodnog udruženja zračnih prijevoznika, premium kabine čine 5,5% međunarodnog putničkog prometa, ali više od 30% prihoda.
"Zrakoplovne tvrtke žele ulagati u udobnost svojih najvažnijih putnika, pa čak i vrhunski pokrivači i jastuci, kad se kupuju u tako velikim količinama, njihova vrijednost nije veća od 8 do 10 dolara, što je relativno skromna investicija", kaže Scot Hornick, iz konzultantske tvrtke.
"Naše posade točno znaju što putnici mogu uzeti, a što bi trebalo ostati u avionu, pa u skladu s tim ljubazno upozore. U redu je kad žele uzeti set za osobnu higijenu, ali ako žele uzeti srebrni set s potpisom talijanske tvrtke Alessi, to baš i nije OK", kaže glasnogovornica Delta Air Linesa
"Takvo ponašanje može posadu dovesti u neugodnu situaciju", kaže Sara Nelson, predsjednica Međunarodne udruge letača CWA.
"Većina ljudi, kad ih se pristojno upozori, sama vrati stvari. Kad kažete ljudima da rade nešto pogrešno, javi se strah", kaže ona.
Cijena karte za let u visokoj klasi može dosegnuti tisuće dolara. Čak i srijedom, jednosmjerna karta od New Yorka do Londona na letu British Airlinesa u biznis klasi košta skoro 8.000 dolara. Povratna karta u biznisu od Chicaga do Pariza košta čak 12.962 dolara.
Neki putnici kažu da su posade nekih kompanija doista sretne kad putnici uzimaju suvenire. Liz Stephenson obožava deku koju je koristila u rezidenciji Etihad Airwaysa gdje je letjela u trosobnom apartmanu u kojem je imala privatnu kupaonicu s tušem, dnevni boravak i bračni krevet.
"To je tako meko, finije je od egipatskog pamuka. Ali nikada ne bih uzela takvu deku, prije no što mi stjuardesa kaže da smijem", kaže ona.
"Situacija s iznošenjem avionskih suvenira se pogoršala otkako se poboljšala njihova kvaliteta", kaže Sharma, 36-godišnja redovna putnica iz Del Mara u Kaliforniji. Kako kaže, kad je Delta Airlines uveo 'Heavenly' posteljinu, vidjela je kako putnica iz susjedne kabine trpa posteljinu u dvije velike torbe koje je donijela sa sobom baš u tu svrhu.
"Da bi se to sve isplatilo, prijevoznik mora ove predmete oprati i ponovno koristiti", kaže Tarek Abdel-Halim, direktor odjela za avionsku opremu.
"Nećemo ih progoniti niti ih dovoditi u neugodnu situaciju, ali im moramo to objasniti", kaže on.
Posteljina i deke kupljene od Saks Fifth Avenue, kakve je nabavila Delta Airlines, postale su toliko popularne da ih je Delta počela prodavati. Putnike u zrakoplovu upućuje se na web stranicu gdje se njihov lagani i mekani pokrivač može kupiti za 59,99 dolara, a jastuk s memorijskom pjenom i gelom za hlađenje za 27.99 dolara. Nažalost ni tako prihvatljive cijene ne mogu konkurirati popustu koji se nudi za 'pet prstiju i malo straha'.
Danny Kashou, 53, vlasnik tvrtke u San Diegu, bio je impresioniran mekim tkaninama i Saksovim monogramima na dekama na međunarodnom putovanju početkom ove godine.
"Dovraga, da, ukrao sam", kaže Kashou. "Nisam ništa pitao. Samo sam sve to strpao u ručnu prtljagu i izašao. Dugo letim s ovom kompanijom, stvarno mislim da toliko zaslužujem!", piše The Wall Street Journal.