Kultura
931 prikaza

Analitičari otkrili - kako prepoznati dobrog i lošeg glumca

Scena iz filma Vrag nosi Pradu
20th Century Fox
Glumce bi trebalo promatrati dok šute, jer tad izlazi na vidjelo koliko su zaokupljeni svojim egom ili tehnikalijama

Mnogi intenzivnu glumu miješaju s kvalitetnim. To ne znači da su Eddie Redmayne (prošlogodišnji dobitnik Oscara) ili Leonardo DiCaprio (možda ovogodišnji dobitnik) loši glumci, no njihove uloge su uzvišene već i zbog same transformacijske prirode.

S druge strane, suptilnost glume je najvažnija, tvrdi redatelj Marcus Geduld, koji je prije nekoliko godina objavio detaljni odgovor na pitanje kako prepoznati dobrog i lošeg glumca.

Pohvalio je sposobnost Jacka Nicholsona da iznenadi, James Gandolfinijevu upotrebu tijela i Julianne Mooreovu emocionalnu nagost, nabrajajući različite osobine potrebne za kvalitetnu glumu.

Geduld je za početak izjavio da svatko tko tvrdi da postoje objektivni standardi - laže. Sve se svodi na osobni ukus i trendove.

"Mnogi su voljeli glumu Philipa Seymoura Hoffmana. No ako vam se nije sviđala, vi ste bili u krivu. U najgorem slučaju, smatrali su vas ekscentričnima."

Geduld je želio naglasiti da svatko ima svoje iskustvo i da ono ne znači da je jedna osoba u pravu, a druga u krivu, budući da se ukusi itekako razlikuju. 

"Za mene je glumac dobar ako me uvjeri da proživljava ono što se događa liku kojeg glumi. Donekle pričam o fizičkoj strani, no većinom o psihičkom uvjeravanju. A ako glumac djeluje kao da lažira osjećaje, onda ne radi dobar posao.

Kao drugo, glumac me mora iznenaditi. Iako je to neboluzan uvjet, važan je. Ako izuzmemo male uloge koje ne bi trebale odvući pozornost na sebe, nije dovoljno da glumac tek djeluje stvarno - to mora postići, ali ne smijem moći predvidjeti svaku njegovu reakciju prije nego se ona dogodi. 

Razmislite samo o tome kako bi netko mogao regirati da ga njezin ili njegov partner ostavi. Postoje mnogi iskreni načini - ljudski načini - na koje ljudi reagiraju. Posao glumca je da proširi ljudske mogućnosti i ode u dubinu svojih mogućnosti. On ili ona mora izvući nešto iz svojeg bunara mogućnosti i iznenaditi nas, jer će u suprotnom biti dosadni i predvidljivi."

Postoji mnogo načina na koje glumci mogu iznenaditi. Gary Oldman i Johnny Deep su tako uvijek vjerni liku iako glume čitav dijapazon različitih uloga.

Christopher Walken, Glenn Close, Al Pancino i mnogi drugi imaju nešto opasno u sebi, dok komičari poput Julie Louis-Dreyfus imaju svoj stil iznenađenja. 

Još jedan primjer pravog iznenađenja je Diane Keaton u Annie Hall - savršena je koliko god puta je gledali.

"Kao treće, glumac je ranjiv. Sjajni glumci dijele dio sebe koji većina ljudi krije od drugih. No oni su uvijek goli (neki i doslovno, ali ja pričam o emocionalnoj nagosti). Loši glumci pak drže distancu. Ne žele s publikom podijeliti onu ružnu, zlu, sitničavu i ljubomornu stranu sebe."

Kao dobre primjere, Geduld navodi Julianne Moore, Bryana Cranstona i Michaela Regravea.

Četvrta stavka koja čini dobrog glumca jest da on zna slušati, tvrdi redatelj koji napominje da je fascinantno gledati glumce dok ne govore.

"Neke toliko zanese ego ili tehnikalije (primjerice, koja je njihova sljedeća rečenica), da se uopće ne usredotoče na osobu s kojom glume. Drugi pak kao da čuju sve oko sebe i gotovo kao da ih drugi glumci šamaraju svojim riječima. Pogledajte Claire Danes. Ona je savršeni slušatelj."

Geduld kaže da je peta značajka dobrog glumca njegov uglađeni "instrument", tj. činjenica da znalački prilagođava glas i tijelo svakoj ulozi koju igra. To ne znači da mora biti sjajne figure, što je dokazao James Gandolfini.

Neke je pak bolno gledati

No isto tako je pomalo bolno gledati Kristen Stewart, jer se čini kao da bi radije bila bilo gdje drugdje na svijetu nego ispred kamere i djeluje vrlo samosvjesno.

Hoffman je, prema Geduldovom mišljenju, bio sjajan glumac zato što je mogao utjeloviti sve navedene stavke. Bio je vokalno i fizički nadaren, a iako nije bio u sjajnoj formi, znao je koristiti svoje tijelo na vrlo žive i izražajne načine.  

"Ako ga pozorno gledate dok ne priča, primijetit ćete da je uvijek pažljivo slušao svoje kolege i da je ono što oni govore duboko utjecalo na njega, nakon čega bi slijedili neočekivane reakcije.

On je bio istinski ranjiv. Uvijek. I to je bila njegova najprepoznatljivija osobina, jer ste znali da s njima dobivate sirovi talent i iskrenost, kao i inteligenciju i malo odvažniji smisao za humor - zahvaljujući čemu je njegov rad uvijek iznenadio i djelovao svježe. I nikad nisam od njega doživio da nešto djeluje lažno."

Geduld kaže da Toma Cruisea, kojeg mnogi smatraju lošim glumcem, ne mrzi kao neki. Većinu vremena je uvjerljiv, ali nije zanimljiv. Iako je i on imao poneki blistavi trenutak u karijeri.

No Geduld Keanu Reevesa smatra očajnim glumcem koji djeluje umjetno i lažno, te samo izgovara napamet naučen tekst bez imalo emocija.

Redatelj na kraju napominje da ne treba dobar film pomiješati s dobrim ili lošim glumcem, kao što ni glumčev privatni život ne bi trebao utjecati na to kakvim ga glumcem smatramo (savršen primjer je Cruise koji je mnogima postao omražen otkad je zakoračio u svijet scijentologije).

Isto tako, ne bismo se trebali opterećivati ni ako smo jedini koji vole nekog glumca, jer razlozi zbog kojih ćemo se se s nekim više povezati su kao i u privatnim vezama - samo nama znani, piše Independent.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.