Kultura
1040 prikaza

Nepoznati Hrvati koji su stvarali Hollywood

Orange is the new black
Netflix
Donosimo ekskluzivni intervju sa Suzanom Perić koja je surađivala s Enniom Morriconeom te priče o Hrvatima koji rade na hit serijama 'Kuća od karata', 'Orange is the new black', 'Televizijska posla'...

Na internetskoj stranici IMDB posvećenoj filmu, uz ime Zagrepčanke Suzane Perić (61) upisano je više od stotinjak naslova na kojima je u posljednjih tridesetak godina radila kao glazbena urednica. Mnogi od njih nagrađeni su Oscarima, poput “Kad jaganjci utihnu”, “Philadelphia”, “Pijanist”, “Gospodar prstenova: Prstenova družina”, “Doba nevinosti”...

Osim što je surađivala s mnogim legendarnim redateljima, radila je i s mnogim glazbenicima i skladateljima, a među njima je i najslavniji filmski skladatelj Ennio Morricone. Posao ih je spojio na četiri filma, pa su u međuvremenu postali prijatelji. No prva suradnja davne 1987. godine počela je, kako kaže Suzana Perić, s velikim iskušenjem:

Suzana Perić | Author: Youtube Youtube

- Nakon Akademije u Zagrebu otišla sam 1977. na dodatno usavršavanje u Chicago Film School, a potom u New York. Krenula sam trbuhom za kruhom, a New York je bio logičan odabir jer se u toj multikulturnoj sredini nitko ne osjeća strancem. Osim toga, puno mi je pomogao montažer Sam O’Steen, koji mi je otvorio vrata u svijet filma i zahvaljujući kojem sam dobila jedan od prvih velikih poslova - kaže Perić.

Godine 1987. Roman Polanski okupljao je ekipu za triler “Frantic” s Harrisonom Fordom i Emmanuelle Seigner u glavnim ulogama. O’Steen je Suzanu preporučio Polanskom pa je odmah otputovala u Pariz na razgovor.

- Uzeo me u ekipu i rekao mi da će glazbu za film skladati Morricone. Pomislila sam: ‘No nazdravlje! Em Polanski, em Morricone!’ Premrla sam od treme i pripremala se mjesecima unaprijed samo da mi se ne zalomi pogreška - prisjeća se. U to vrijeme filmska glazba snimala se uz orkestar u studiju u kojem se na platnu projicirao montirani film.

Na prvom zajedničkom filmu premrla je od treme

- Na tom snimanju sjedili su svi najvažniji ljudi, od Polanskog do producenta i svih urednika. Ja sam, kao glazbena urednica, na filmskoj traci morala nekom jarkom bojom označiti liniju koja je trajala tri sekunde da bi dirigent, u ovom slučaju Morricone, znao kad počinje glazba pod određenu scenu. No umjesto s lijeva na desno, ja sam linije ucrtala s desna na lijevo. Počne film, Morricone gleda i kad je shvatio pogrešku, počeo je pred svima urlati iz sveg glasa: ‘Što je ovo? Tko je to napravio!? Sve scene su naopako označene!’. Skamenila sam se, a on se okrenuo prema meni i kad je vidio moje izbezumljeno lice, nasmijao se i rekao: ‘Ma ne vičem ja na tebe! Ne brini se, bit će sve u redu! Snimit ćemo!’. Isti dan me pozvao k sebi na ručak i tamo sam upoznala cijelu njegovu obitelj. Ima četvero djece i predivnu suprugu Mariju s kojom je u braku od 1956. Ona je fenomenalna osoba, srdačna i doista vrhunski kuha. Ennio je pak vrlo temperamentan, strastven i vrlo impulzivan umjetnik. Pravi Talijan. Obiteljski je čovjek i silno vezan uz svoju suprugu i djecu - ističe Suzana.

Sean Penn | Author: Intermedia Films Intermedia Films

S Morriconeom je surađivala još tri puta. Nakon “Frantica” ponovno su radili na filmu Briana de Palme “Žrtve rata”, u kojem su igrali Michael J. Fox i Sean Penn, a zatim još dva puta. Godine 1993. surađivali su na filmu “Vuk” redatelja Mike Nicholsa s Jackom Nicholsonom i Michelle Pfeiffer te 1999. u de Palminom hitu “Misija na Mars”.

- Od Morriconea sam mnogo naučila o filmskoj glazbi, to više što smo o poslu razgovarali i na radnim ručkovima i večerama, pa i tijekom obiteljskih druženja. Obično bismo se našli oko stola 2-3 dana prije početka snimanja i diskutirali. Naučio me što su to tzv. overtones, objasnio mi njihovu funkciju, naučio me glazbenoj fizici te dramaturgiji filmske glazbe. Vrhunski je poznavatelj orkestracije i komponira matematičkom preciznošću poput Bacha. Osim toga, vizualan je tip, pa bi najprije odgledao montirani film, a onda skladao glazbu na temelju impresija. Njegov sustav rada je takav da najprije sklada nekoliko tema, a onda ih prezentira redatelju kao generalne ideje. Nakon što se dogovore i odaberu jednu ili dvije teme, Morricone bi prionuo skladanju, hvali ga Perić.

Kad je glazba komponirana i film montiran, sve dolazi u Suzanine ruke. Njezin je zadatak objediniti glazbu i kadrove, što znači da njezina intervencija daje konačan glazbeni identitet filmu. - Upamtila sam jednu njegovu rečenicu, koje se često sjetim: ‘Glazba mora otkriti scenu, a ne pokriti je’ i toga se držim - ističe. Kako kaže Suzana, kad vas Morricone prihvati, onda postajete dio njegove obitelji.

A on i njegova supruga Maria često su ugostili Suzanu kad bi došla u Rim.

- Morricone ne voli putovati, pa sam ja dolazila k njima. Ali kad bi oni došli u Ameriku, pozvala bih ih k sebi doma. Već s vrata je znao vikati: ‘Ako mi ne skuhaš aglio olio e peperoncino, okrećem se na peti i odlazim’! Nikad nismo imali vremena za komplicirana jela, ali sjećam se da je volio pojesti teleće pečenje - prisjeća se Perić. Dodala je kako Ennio sve manje radi filmsku glazbu. Najviše ga traže za visokobudžetne filmove, a u takvim projektima producenti određuju pravila igre, što mu se ne sviđa, pa se sad posvetio skladanju isključivo komorne glazbe i baleta.

- Zato se iznimno veselim njegovu koncertu u travnju u Zagrebu sljedeće godine jer s kćeri u Hrvatskoj provodim uskrsne praznike - kaže Suzana, koja najviše voli raditi niskobudžetne, alternativne filmove, jer tamo ima umjetničku slobodu.

- Zanimljiviji su jer se ne rade po šabloni - ističe Suzana i dodaje da ni današnji klasik “Kad jaganjci utihnu” nije u to vrijeme bio visokobudžetni film niti je itko vjerovao da će to postati kultni film.

Glazba za Gospodar prstenova | Author: The Mirisch Company/United Artists The Mirisch Company/United Artists

Slično je bilo i s “Gospodarom prstenova - prstenovom družinom”, koji je imao gotovo 50 milijuna dolara manji budžet od “Spidermana”. Ovih dana Suzana je dovršila rad na filmu “A Most Violent Year” s Jessicom Chastain, a radit će i na filmu “A Walk in the Woods” s Robertom Redfordom i Nickom Nolteom. Taj film Redford je htio snimiti s Paulom Newmanom, ali se Newman razbolio i odustali su od tog projekta. Drugi film, “Ricky and the Flash”, režirat će redatelj filma “Kad jaganjci utihnu”.

- To će biti fantastičan film o staroj rokerici koja nikad nije uspjela postati slavna, pa se pod stare dane vraća na scenu. Glumit će je Meryl Streep. Baš jučer sam bila na setu i nisam mogla vjerovati što vidim. Meryl je svirala gitaru ko prava rokerica. Za ovu ulogu ona je mjesecima išla na tečaj gitare - ispričala je Perić.

Na pitanje tko je od poznatih glumaca i redatelja privatno ostavio na nju najbolji dojam, odgovorila je bez razmišljanja: - S Johnatanom Demmeom surađujem niz godina na svim njegovim filmovima jer je odličan redatelj i čovjek. Od glumica volim Meryl Streep jer je neposredna i duhovita. Oduševila me i suradnja s Alom Pacinom na njegova dva filma, jedino što se on prilično boji novih ljudi jer je imao loša iskustva s paparazzima i žutim tiskom - kaže Suzana.

Kad govori o redateljima s naših prostora, kaže da obožava raditi s Rajkom Grlićem i Dejanom Aćimovićem te da ju je oduševio beogradski redatelj Darko Lungulov, s kojim je ove godine dovršila film “Spomenik Majklu Džeksonu”.

Od naših redatelja voli raditi s Grlićem i Aćimovićem

Rajko Grlić | Author: Boris Scitar/PIXSELL Boris Scitar/PIXSELL

- Voljela bih više raditi s domaćim redateljima, ali me baš i ne zovu - kaže Suzana. Na opasku da se možda boje, smijući se, odgovara: - Pa recite im da se ne boje! Ako sam u Americi, još znam odakle sam i ponosna sam na svoje podrijetlo. Kad čovjek godinama živi vani, sve mu je važnije vraćati se u domovinu. Zbog kćerinih školskih obveza ne mogu biti češće u Zagrebu, ali ljeta provodimo u vikendici pokraj Makarske. I molim da istaknete da i moja kći govori hrvatski - hvali se Suzana.

A u Americi su i drugi Hrvati ostvarili zavidne karijere. Jedan od njih je Zagrepčanin Vanja Černjul (46), snimatelj i direktor fotografije, koji je snimio više od 40 naslova, a na podugačkom popisu zvijezda s kojima je surađivao su i Mila Kunis, Richard Gere, Andy Garcia, Matthew Broderick...

Trenutačno radi na serijama “Marco Polo”, “Televizijska posla” i “Orange is the New Black”. Vanja je diplomirao na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu, a spletom okolnosti završio je u New Yorku, gdje i danas živi.

Na terenu je, kaže Vanja, počeo raditi kao ratni snimatelj, nakon čega je odlučio otići u inozemstvo jer je situacija s hrvatskim filmom ranih devedesetih bila potpuno beznadna. - U to vrijeme sam imao romantičnu viziju New Yorka kao grada u kojem nema mi obilježile mladost, pa sam odlučio probati tamo - prisjeća se Černjul. Dodaje kako su ondje svi željeli biti režiseri i producenti, a on je bio jedan od rijetkih koje je zanimala filmska fotografija.

Prvi film “I’ll take you there” snimio je u mjesec dana nakon završetka studija. Taj posao je dobio slučajno.

Vanji je rad s Baldwinom donio nominaciju za Emmy

30 rock | Author: The Mirisch Company/United Artists The Mirisch Company/United Artists

Dodaje kako je imao sreću da je zapeo za oko režiseru Richardu Shepardu. - Te 2006. imao sam dva filma na Sundance festivalu, što sam smatrao ogromnim uspjehom, on ih je oba vidio, a bilo mu je zanimljivo i što sam iz Hrvatske jer se tad spremao snimati ‘Lov u Bosni’. On me preporučio i za ‘Televizijska posla’ - rekao je.

Hit serija s Alecom Baldwinom i Tinom Fey u glavnim ulogama donijela mu je i prvu od dvije nominacije za Emmy.

Nominacijom za Emmy može se pohvaliti i snimatelj iz Požege Igor Martinović (47), koji već 20- ak godina živi i radi u New Yorku. Zalužio ju je za svoj rad na seriji “Kuća od karata” s Kevinom Spaceyem. Snimanju su, kaže, bila naporna jer se radilo više od 10 sati dnevno.

Radio je i na velikim projektima poput dokumentarca “Čovjek na žici”, nagrađenog Oscarom, horora “Silent House”... Kod brata u Ameriku otišao je 1993. Prije nego što je dobio prvi posao u struci, radio je kao električar, prodavao je sladoled te je dijelio letke.

Američki san ostvarila je i zagrebačka kostimografkinja Sanja Milković Hays (56), koja je uz baku krojačicu još kao tinejedžerica naučila šivati. Iako je u Zagrebu diplomirala arhitekturu, ljubav prema filmu na kraju je prevladala. Dosad je radila na franšizi “Brzi i žestoki” i “Total recall”. Druži se s Michelle Rodriguez i Kate Beckinsale.

Najveće hrvatske zvijezde u Hollywoodu

Branko Lustig | Author: Vjeran Zganec-Rogulja/PIXSELL Vjeran Zganec-Rogulja/PIXSELL

Branko Lustig (82) prvi je Hrvat koji je kao najbolji producent nagrađen s dva Oscara, za filmove “Schindlerova lista” i “Gladijator”. Lustig je uvršten i na popis 50 najvećih holivudskih producenata svih vremena.

Goran Višnjić (42) planetarnu slavu stekao je ulogom doktora Luke Kovača u američkoj seriji “Hitna služba”. Iza njega su filmovi “Ljubav bez izlaza”, “Crvena udovica”... Nedavno je snimio i seriju “Extant” s Halle Berry, a njegovo ime najčešće se spominje u kontekstu kandidata za novog Jamesa Bonda.

Rade Šerbedžija također je radio s velikanima poput Clinta Eastwooda, Toma Cruisea i Stanleya Kubricka. Trenutačno ga možemo gledati u ulozi ruskog princa u hit seriji “Downton Abbey”.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.