Tehno
3455 prikaza

Dok spavate s vašeg iPhonea razne tvrtke kradu podatke

iPhone
1/2
REUTERS
Naši podaci žive nekim svojim tajanstvenim životom u svim tim uređajima koje koristimo i putuju svijetom, htjeli mi to ili ne

Jeste li se ikada zapitali što vaš iPhone radi po noći, dok vi spavate? U većini slučajeva svi ti uređaji jako su zaposleni, i marljivo šalju niz informacija o vama, njihovim vlasnicima možda i nekim kompanijama za koje nikada niste čuli. Apple bi možda mogao učiniti puno više da to spriječi. 

Tijekom tih noći niz marketinških kompanija, istraživačkih tvrtki i onih koji prikupljaju podatke, prolaze po onome što je vaš telefon zabilježio. Nešto prije ponoći, kako piše The Washington Post, kompanija Amplitude saznala je telefonski broj, email i točnu lokaciju jednog uređaja i njegovog vlasnika. Nekoliko sati kasnije u gluho doba noći jedna druga tvrtka, Appboy dobila je pristup digitalnom otisku sa telefona. Negdje pred jutro Demdex je saznao kako identificirati telefon i upariti ga sa ostalima. 

A Yelp je svakih pet minuta tijekom cijele noći dobivao poruku koja je uključivala i IP adresu. 

Mobiteli Špijuniraju vas Tehno Svaka vaša aplikacija točno zna gdje ste bili

Naši podaci žive nekim svojim tajanstvenim životom u svim tim uređajima koje koristimo, no što se tiče kompanija koje ispituju naše uređaje, mi o njima malo toga znamo. Posljednji oglas, reklama, dosta sigurno kaže: Što se dogodi u vašem iPhoneu ostaje u vašem iPhoneu. No čini se da to baš i nije tako. 

U istraživanju kojeg je proveo kolumnist Geoffrey A. Fowler pokazao je kako informacije dolaze do trećih strana, i to dok je on spavao. I to rade svi Microsoft OneDrive, Intuit’s Mint, Nike, Spotify, The Washington Post i IBM-ov Weather Channel. Jedna aplikacija, Citizen, dijelila je informacije koje omogućuju osobnu identifikaciju u suprotnosti sa njihovim pravilima o privatnosti.

I vaš iPhone ne hrani te 'tragače' za podacima samo tijekom spavanja. U jednom tjednu Fowler je naišao na preko 5400 njih, najčešće u aplikacijama. Prema podacima tvrtke koja se bavi zaštitom privatnih podataka Disconnect, ti neželjeni tragači mogu prikupiti oko 1,5 G podataka tijekom mjesec dana. 

"To su vaši podaci, zašto bi trebali otići s vašeg telefona? Zašto bi ih netko trebao skupljati dok vi ne znate što će oni s tim učiniti?", kaže Patrick Jackson, bivši istraživač iz nacionalne sigurnosne agencije koji je sada glavni tehnolog u Disconnectu. On je Fowlerov iPhone spojio na poseban softver kako bi mogli pregledati promet. 

Tisuće mobitela na klik farmi Sitan novac Tehno Farma klikova: Ovdje možete kupiti recenzije od Kineza

"Znam vrijednost podataka i ne želim svoje u rukama u kojima ne bi trebali biti", rekao je. 

Po jeziku 'data brokera' Jackson je 'data breaker'. Razvio je aplikaciju nazvanu Privacy Pro koja identificira i blokira mnoge tragače. Oni su problem na telefonima koji se pokreću sa Googleovim Androidom. Google neće dozvoliti da njihov softver za zaštitu bude  dostupan na Play Storeu. 

Dio zbog kojeg Jackson prigovara je zbog toga što mnogo trackera hrani tu ekonomiju osobnih podataka, kojoj je cilj da od nas napravi mete podložne za marketinške i političke poruke. Slučaj Facebooka možda nam je to i najbolje pokazao, kako nas mogu zavarati, i naše podatke podijeliti drugima, ukrasti i zloupotrijebiti. No Cambridge Analytica bio je tek početak. 

Njegova najveća briga je transparentnost, jer ako ne znamo gdje naši podaci odlaze kako možemo sačuvati njihovu privatnost?

Tragači su poput 'cookiesa' na stranicama, koji usporavaju vrijeme učitavanja, troše bateriju i omogućavaju te oglase koji nas sablasno prate po internetu. Osim u aplikacijama, teško je primijetiti tragače koji vrebaju i ne možete odabrati drugačiji preglednik koji ih blokira. 

Zašto se aktiviraju tijekom noći?

Neki su namješteni da tako funkcioniraju u trenutku dok je telefon uključen ili kada neće ometati neku drugu funkciju. Noćni susreti podataka događaju se na iPhoneu ako ste odabrali i dozvolili opciju "background app refresh" koja je zadana. 

Uz pomoć Yelpa pokazalo se kako to ponašanje nije zapravo tracker već "nenamjerni problem" koji se tako ponaša. Misle kako ovo pogađa oko jedan posto njihovih iOS korisnika, posebno onih koji su napravili rezervacije preko Apple Mapsa. U najboljem slučaju, bio je to loš softver koji je poslao Yelpu podatke koje nije trebao. U najgorem slučaju, Yelp je prikupljao podatke koji se mogu koristiti za mapiranje putovanja , čak i kada nisu koristili tu aplikaciju.

Facebook Cambridge Analytica Top News Vaši profili na Facebooku su roba koja se svaki dan prodaje

Tipičan primjer je DoorDash, servis za dostavu hrane. Prilikom pokretanja te aplikacije šaljete podatke drugim tragačima, iako to ne možete znati. Proizvođači aplikacija često ih koriste jer su zapravo prečaci koji im pomažu u istraživanju ili u prikupljanju prihoda. Neki su im poput savjetnika koje plaćaju kako bi analizirali što ljudi biraju i gledaju. Ostali trackeri plaćaju proizvođačima aplikacija, zbog vrijednosti podataka u slučaju ciljanih oglasa. 

U slučaju DoorDasha, jedan tracker Sift Science dobiva podatke o vašem telefonu, nazivu uređaja, modelu, identifikatoru oglasa i veličini memorije. Još tri trackera pomažu DoorDashu da prati performanse aplikacije - uključujući i Segment koja prati adresu dostave, ime, emailove i mobilnog operatera.

Ostalih pet trackera uključujući Facebook i Google Ad servis, pomažu da se shvati učinkovitost njihovog oglašavanja, pa tako oni znaju svaki put kada ste otvorili tu aplikaciju. Oni naglašavaju da ne dozvoljavaju trackerima da prodaju ili dijele naše podatke, što je super. No po politici zaštite privatnosti oni nisu odgovorni za njihov ponašanje. 

Microsoft, Nike i Weather Channel, kako kažu, te trackere koriste kako bi poboljšali svoje performance. Mint koji je u vlasništvu Intuita, kaže kako koristi Adobe marketing tracker kako bi saznao kakve oglas pripremiti korisnicima Minta. Post kaže kako ih koriste kako bi bili sigurni da oglasi djeluju, a Spotify se pozvao na svoja pravila privatnosti. 

iPhone Kineska snaga Tehno iPhone se zbog jednog vijka nikad neće sastavljati u SAD-u

No one nisu uvijek zaštita. Citizen, aplikacija za izvještaje o zločinima kažu kako "neće dijeliti vaše ime ili ostale osobne identifikacijske informacije". No prilikom testiranja, otkriveno je da opetovano šalju broj telefona, email i GPS koordinate Amplitudeu. 

Nakon što ih se o tome obavijestilo ono su ga uklonili. 

"Ne prodajemo podatke korisnika. Nikada nismo i nikada nećemo. Radit ćemo na tome da naša pravila privatnosti oko posebnih podatak budu jasna", rekao je glasnogovornik Citizena  J. Peter Donald.

Problem se pojavljuje u trenutku kada ti osobni podaci odlaze na sve strane i tada postaje teško odrediti tko je odgovoran za to loše ponašanje. 

Može li Apple učiniti više na polju zaštite privatnosti?

"Mi u Appleu radimo puno toga kako bi korisnicima pomogli da sačuvaju privatnost svojih podataka. Appleov hardware i softver su dizajnirani kako bi ponudili naprednu zaštitu privatnosti na svim razinama", rekli su u izjavi. 

Na nekim poljima Apple je ispred konkurencije i većina njihovi aplikacija ne prikuplja podatke. Nude i sigurnosnu postavku Limit Ad Tracking  što otežava posao praćenja raznim tvrtkama preko aplikacija, uz pomoć jedinstvenog identifikatora za svaki iPhone. 

Poboljšanje je stiglo  sa iOS 12.

Siluete prolaznika pred Apple trgovinom | Author: LUCAS JACKSON/REUTERS/PIXSELL LUCAS JACKSON/REUTERS/PIXSELL
Sada provodimo sve više i više vremena na aplikacijama koje traže dopuštenje za pristup određenim dijelovima iPhonea, kao što su kamera, mikrofon, lokacija, zdravstvene informacije, fotografije i kontakti. Apple naglašava da je važno pravila o zaštiti privatnosti jasno označiti. 

"Kada saznamo da aplikacije ne slijede smjernice na tim područjima, mi ćemo ili zatražiti da izmjene svoju praksu ili te aplikacije maknuti iz trgovine", naglašavaju. 

U ovim je slučajevima najvažnija odgovornost, a ne povećavanje nečije moći. Današnja tehnologija većinom je izgrađena na uslugama treće strane, pa tako Apple ne može jednostavno zabraniti sve veze sa vanjskim poslužiteljima. A neke su kompanije toliko velike da im ne treba pomoć drugih ili trećih strana da nas prate. 

Jackson kaže da bi Apple mogao dodati u iOS ono što je urađeno u Privacy Pro kako bi svima omogućili transparentnost. Ili bi jednostavno mogao zahtijevati da oni naglase kada koriste trackere. 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.