Cher je prije 17 godina pjevala "Do you believe in life after love?" (iako su mnogi smatrali da pita "Do you believe in love after love?"), jedan od onih hitova koji bi vam 'zapeo' u glavi htjeli vi to ili ne. Njezin povratak na scenu te davne godine obilježilo je prvo upadljivo korištenje tehnologije poznate kao 'auto-tune', softvera koji može promijeniti glas pjevača i koji je otada zauvijek promijenio glazbenu industriju.
Auto-tune može u tolikoj mjeri promijeniti glas da gotovo svi mogu zvučati savršeno. Kad se pravilno koristi, dovoljno je suptilan da se ne može otkriti. Ali producenti od Cher poigrali su se idejom u tolikoj mjeri da su stvorili poznati učinak koji zvuči djelomično kao ljudski, a djelomično kao robotski glas.
Izumitelj auto-tunea, Andy Hilderbran, izjavio je: "Razmišljao sam kako ću staviti tu mogućnost u softver. Ali nisam mislio da će je itko ikad, pri zdravoj svijesti, željeti koristiti". Budući da je 'netko' odlučio dati mu šansu, dobili smo Cher efekt i jedan od najvećih hitova 1990-ih godina.
Inače, Hildebrand je auto-tune izumio zahvaljujući prethodnom poslu. Naime dok je analizirao seizmičke podatke u potrazi za naftom, velike tvrtke bi detonirale naboje u zemlji ili vodi, te bi senzorima analizirali odraze kako bi uočili naftu. Pritom se koristila ista znanost digitalne obrade signala koju je ovaj dugogodišnji glazbenik odlučio iskoristiti u glazbi. I nakon mjesec dana rada, ono za što mu je prije trebalo stotinjak pokušaja, sad je mogao učiniti jednim pritiskom na gumb.
Naravno da je čarobni gumb zahvaljujući kojem svi zvuče sjajno postao automatski hit u glazbenoj industriji. "U roku godinu dana prodali smo auto-tune svakom većem glazbenom studiju na svijetu, a to je bilo godinu ili dvije nakon što je Cher snimila 'Believe'", prisjeća se Hildebrand.
No mnogi još uvijek nisu sigurni je li riječ o najvećem ili najgorem izumu 20. stoljeća, s obzirom da i loši pjevači mogu zvučati kao da znaju što čine.
Indie grupa Death Cab for Cutie 2009. godine se pojavila na Grammyjima noseći plave trake kako bi 'podigli svijest protiv auto-tunea', a kritičar auto-tunea Jay-Z 2009. objavio je pjesmu 'D.O.A. - Death of autotune'.
Izumitelj pak misli da gazbenici imaju miješane osjećaje o auto-tuneu: "Pjevači nauče ponešto o tome kako funkcionira i djelomično im se sviđa, ali imaju 'volim te-mrzim te' vezu s uređajem, jer ne žele da drugi saznaju da im treba", piše CNN.
Auto-tune je za glazbu isto što i Photoshop za fotografiju, svi ga koriste samo ne žele to priznati.
U međuvremenu Hildebrand radi na uređaju koji bi trebao 'popraviti' gitaru. Jedva čekamo da čujemo kako će to zvučati, iako ne želimo ni pomisliti kakvo će to tek gnušanje stvoriti među okorjelim gitaristima.