Tehno
921 prikaza

Legenda avijacije mogla bi opet poletjeti: Vraća li se Concorde?

Concorde
Wikipedia
Svijet zrakoplovaca uzbuđeno bruji o tome kako skupina obožavatelja Concordea skuplja novce kako bi povijesni zrakoplov još jednom digli u nebo

Kao britansko-francuski projekt, Concorde je prvi put poletio 1976. godine, te je jedan od jedina dva ikad proizvedena nadzvučna putnička zrakoplova. On je prelijetao Atlantik za svega tri sata, te je mnogima ostao u lijepom sjećanju. 

'Club Concorde', kojeg čine obožavatelji ovog zrakoplova koji je letio od 1976. do 2003. godine, sakupio je 186 milijuna dolara kako bi omogućio svojem voljenom avionu da se ponovno digne u nebesa do 2019. godina.

Grupu navodno čine bivši kapetani zrakoplova i osobe koje su strastvene o Concordeu, a koje su zajedno radile kako bi zadržale Concorde u srcima i mislima ljudi.

Članovi kluba tvrde da su im za oko zapela dva primjerka koja se nalaze u Francuskoj, a njihov plan je da kupe jedan od njih dva i vode ga kao privatni zrakoplov koji čini dio ostavštine, pod neutralnom predajom. 

Unutrašnjost Concordea | Author: Wikipedia Wikipedia

"Sve restauracije zrakoplova platit će članovi međunarodnog kluba koji planira financirati i kontrukciju hangara za popravak i izlaganje zrakoplova i to u bazama u Francuskoj i Velikoj Britaniji", piše na stranicama kluba.

"Čak i ako entuzijasti sakupe dovoljno novaca, to možda neće biti dovoljno. Najveći problem s kojim se susreću jest odbijanje proizvođača (bivšeg British Aerospace-Aerospatialea, a današnjeg Airbusa) da im pomogne pri restauraciji", ističe novinar specijaliziran za zrakoplovstvo - David Kaminski-Morrow, urednik flightglobal.com-a. 

"Concorde je naime kompleksi zrakoplov i Civilne zrakoplovne vlasti u Ujedinjenom Kraljevstvu neće dozvoliti da se o njemu brine tek grupica entuzijasta, bez obzira koliko strastveni bili, ako nemaju odgovarajuću tehničku podršku. A ako je ne dobiju, neće moći poletjeti. Stvar je toliko jednostavna", objašnjava Kaminski-Morrow.

Airbus pak tvrdi da zasad nisu uopće primili nikakav upit Corcorde grupe za ispomoć, piše CNN.

Skup i bučan

Bitno je istaknuti da je inicijalno uspješno obnovljen Avro Vulcan, nalik Concordeu, koji doduše ipak nije toliko kompliciran kao Concorde, a koji je, kad je poletio, morao početkom ove godine prisilno sletjeti, zbog tehničkih nedostataka. A iako je British Airways razmišljao o tome da ostavi jedan Concorde u voznom stanju, čisto kao dio ostavštine, nisu mogli opravdati visoki trošak koji ga prati.

Concorde | Author: Wikipedia Wikipedia

Za to vrijeme grupa entuzijsta možda i nije svjesna što ih sve čeka, jer čak i ako nađu zrakoplov u vrhunskom stanju, trebat će detaljnu kontrolu koja će već sama po sebi biti teško izvediva.

Održavanje će ih isto tako koštati preko svake mjere puno, iako neki ističu da je riječ o zrakoplovima koji su i dan-danas u izvrsnom stanju.

"British Airways je jednom 'oderao' Concorde do gola, nakon što je godinama bio u službi, i bio je u savršenom stanju", kaže tako Tom Ballantyne, iz časopisa Orient Aviation, koji smatra da će klub bez problema dobiti sve potrebne dozvole za polijetanje i ističe da je glavni problem što je uopće povučen iz upotrebe to što je izuzetno skup.

"On je postao neekonomičan kad je porasla cijena goriva. Concorde je pravi gutač goriva", objašnjava Ballantyne i dodaje da je još jedan njegov veliki nedostatak kad se koristi u komercijalne svrhe - glasnoća. 

"Zbog probijanja zvučnog zida, on je mogao voziti svojom maksimalnom brzinom samo iznad oceana, tj. iznad nenaseljenih područja, a mnoge zračne luke bi ga mogle odbiti zbog glasnoće", kaže Ballantyne. No ne zaboravimo da bi mnogi bogati zaljubljenici u zrakoplovstvo bili spremni platiti koliko treba za barem još jedan let Concoredom, dok mi ostali, kako stvari stoje, možemo samo sanjati o tome.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.