Elon Musk je multimilijarder. Prema Bloombergu je, kao "CEO" Tesle, peti najplaćeniji direktor neke tvrtke u Americi s oko 100 milijuna dolara u 2016. A povrh svega toga i prije svega toga, on je čovjek koji se zarekao da će proizvodnjom svojih električnih automobila prekrojiti i preporoditi automobilsku industriju s pogonom na naftne derivate, dakle da će ga povijest upamtiti kao onoga koji je zadužio i čovječanstvo i Zemlju spasivši nas od kataklizme klimatskih promjena.
Ipak, njegov PR ima jednu užasnu mrlju na svom ljudskom kapitalističkom licu. Kako piše Guardian, opisi rada u Teslinoj tvornici u Fremontu u Kaliforniji svjedoče o jezivim uvjetima koje trpi 10.000 radnika. U 2014. hitna pomoć dolazila je nešto više od 100 puta na intervencije u tu tvornicu zbog padanja u nesvijest, vrtoglavica, raznih neuroloških napadaja, problema s disanjem i s radom srca. A što se tiče ozljeda, u jednoj jedinoj godini radnici su tražili medicinsku pomoć nekoliko stotina puta.
Riječ je o posljedicama pritiska da se radi nepodnošljivo brzo, to što Musk agresivno naganja svoje ciljeve, pa radnici nerijetko trpe i ozljede koje ih vode u invalidnost. Njegova verzija je, pak, da on brine o radnicima. Kao i to da u Tesli naprosto moraju raditi tako nesmiljeno da bi opstali, da nije istina da na tržištu vrijede 50 milijardi dolara. Iako tako smatra cijeli svijet. "Mi smo još uvijek kompanija koja gubi novac.
Nije to situacija u kojoj smo mi tek pohlepni kapitalisti koji su odlučili štedjeti na sigurnosti kako bi dobili na zaradi i rast dividendi", tvrdi Musk za Guardian. A malo toga mu ide u prilog. "Vidio sam ljude kako se onesvješćuju, kako udaraju u pod poput palačinke i razbijaju si lice. A oni nas rastjeruju oko njega dok ovaj još leži na podu", posvjedočio je Jonathan Galescu, jedan od tehničara u Tesli. Mikey Catura je opisao kako je njegov kolega, na tekućoj traci za pakiranje baterija, samo radio, radio, radio...
"U jednom trenutku se samo složio na tlo", kazao je. Richard Ortiz, još jedan radnik, pohvalio je kako izgleda kat na kojem su trgovine. "Čini ti se kao da si umro i otišao na nebo za automobilske radnike. Sve ovdje odaje futuristički dojam, osim nas." Tesla je očiti primjer kontradiktornosti tehnološkog inovatorskog start-upa koji nasuprot tome počiva na proizvodnji i ekonomiji kapitalizma i doba koje želi nadići.
Musk je bombastično najavio cilj od pola milijuna proizvedenih automobila u 2018., što je povećanje od 495 posto u odnosu na 2016. Sve to podjednako se oslanjajući na robote kao i na mišiće i fizički rad tisuća radnika. Niske plaže, masovnost ozljeda, dugo radno vrijeme... Musk je ljude doveo dotle da su ovi počeli kovati planove da se sindikalno organiziraju. U futurističkoj kompaniji!? U SAD-u!!?
Jedan od radnika smatra da Musk naprosto nije imao predodžbu, kad je pokretao Teslu, da to neće biti puki buljuk šmokljana koji sjede tipkajući za kompjuterima. Michael Sanchez je, kaže, bio u ekstazi kad je prije pet godina dobio posao u Tesli. Smatrao je da je tvrtka "dio budućnosti". Sanchez danas ima dva diska u kralježnici koji su iskočili, na bolovanju je, ne može bezbolno niti držati penkalu u ruci. Teslina verzija je da je stradao kad je montirao kotač na automobil.
Sanchez kaže da to nije istina, da je to posljedica godina rada na pokretnoj traci, i to takvoj da je morao cijele dane držati ruke iznad glave i raditi, jer su automobili prolazili iznad njih. "Možeš izdržati ponedjeljak. Možeš izdržati utorak. U srijedu već osjećaš nešto. U četvrtak te boli. U petak si u pravoj agoniji. Subotom jedino što čekaš je da prođe", opisao je. Ono što Tesla ne može osporiti je da je od 2013. do 2016. učestalost ozljeda i bolesti u tvornici, koji su prijavljeni, bila iznad prosječnih vrijednosti u industriji.
Tvrtka je tek sad pustila te brojke, ali samo kako bi ustvrdila da one "ne pokazuju kako tvrtka radi danas". Kažu da su sad uveli treću smjenu, što je jezivo ako su prije toga radnici to isto vrijeme pokrivali samo dvjema smjenama. Da su uveli stručnjake za ergonomiju i "timove za sigurnost". A Musk... "Nevjerojatno povrjeđuje i laž kad bilo tko tvrdi da me nije briga... Moj radni stol je najgore mjesto u tvornici, najbolnije... Nije to tek puki udobni kutak u uredu", kazao je direktor multimilijarder.
"Znam da je ljudima teško, rade jako dugo na teškim poslovima. Ja želim raditi i teže nego oni, i više sati nego oni, jer smatram da je to dužnost menadžera", nastavio je. "Ne zato što je to način za obogatiti se, nego zato što vjerujemo u održivu energetsku budućnost, što pokušavamo ubrzati prijelaz na čisti transport i proizvodnju čiste energije", zaključio je. Onom prije, naravno da nitko normalan ne vjeruje.
Ovom posljednjem, zaključku Muska o ciljevima, tu mu vjeruju i tu radnici u Tesli čak i dijele njegov entuzijazam. "Mi mijenjamo svijet. Ne mogu dočekati da jednog dana moja unuka u razredu kaže: 'I moj djed je bio tamo'", kazao je Richard Ortiz. Samo, ljudi sve da su i roboti patili bi od zamora materijala, a nisu nego su od krvi, kostiju i mesa i nisu budale da ne vide u kakvim uvjetima rade. I ogorčeni su time. Ortiz je ostao preneražen od straha kad je shvatio da gubi snagu u desnoj ruci. Što će u budućnosti?
Mnogi radnici prijavljuju ozljede uslijed ponavljajućih radnji tijekom predugog radnog dana. Do listopada 2016. radili su, kažu, sasvim uobičajeno 12 sati dnevno, šest dana u tjednu. A onda su za pola smanjili prekovremene sate. I Sanchez i ostali kažu da su ozljede učestale isključivo zato što ih uprava tvrtke godinama nije uzimala za ozbiljno kad su im govorili što se događa, što trpe. Neki su ih menadžeri čak i vrijeđali kad bi rekli da ih boli. "Sve nas boli. Ne možeš ustati?", zezali su ih.
Iz kompanije kažu da imaju "10.000 radnika i neke se izolirane situacije naprosto ne mogu izbjeći". Neki radnici, istina, kažu da im je super. "Imam beneficije, imam dionice, imam godišnji odmor", kazao je jedan. Drugi, privremeno zaposlen, kaže da je vidio kako se ujutro skupine radnika rastežu kako bi spriječili ozljede. No, neki radnici kažu i to da ih Tesla obeshabruje da uopće prijavljuju ozljede. Mogu ih prebaciti na lakše poslove. A tamo...
"S plaće od 22 dolara po satu pao sam na 10 dolara po satu", kazao je radnik koji je dvaput ozlijedio leđa. Zato radije nastavljaju raditi ozlijeđeni. U prvom kvartalu 2017. Tesla je proizveo 25.000 automobila. Već to je rekord tvrtke. A do cilja u 2018. takav ritam moraju – učetverostručiti. Radnik na traci za pakiranje kaže:
"Smatram da je osnovni problem što na vrhu postavljaju nerealne kvartalne ciljeve." Trojica radnika su opisali menadžersku taktiku da im svako kašnjenje opisuju kroz novac. "Jednom je jedan robot otkazao i kontrolor je došao vrišteći: 'To je 18.000, 20.000, 30.000, 50.000 dolara zato što vi to niste u stanju napraviti!'", opisao je Gelascu.