Izdavačka kuće Alfa predstavila je 50 udžbenika za osnovne i srednje škole za sljedeću školsku godinu razvijene po službenoj inačici kurikuluma, koja je stupila na snagu početkom ove godine. Nova generacija udžbenika ima novi dizajn, standardizirani format i bolje tehničke karakteristike, manje su mase i praktičniji za upotrebu u učionici i nošenju u školskoj torbi. Novost su i udžbenici koji su grafički, jezično i sadržajno prilagođeni učenicima s teškoćama u razvoju, a koji su u potpunosti usklađeni s udžbenicima za redoviti program. Na prilagodbi udžbenika za prilagođeni pristup radio je tim autora i profesora koji je predvodila profesorica logoped Željka Butorac. Direktorica nakladništva nakladničke kuće Alfa, Daniela Novoselić, ne krije zadovoljstvo što će ovaj korak uvelike doprinijeti učenicima što se tiče lakšeg i boljeg savladavanja školskog gradiva, ali i nastavnicima koji će im se moći posebno posvetiti. Možda i ono najvažnije je da se ovi udžbenici vizualno ne razlikuju od regularnih udžbenika što će učenicima s poteškoćama u učenju omogućiti da se osjećaju ravnopravno sa svojim kolegama u razredu bez stigmi i podjela.
Od nove školske godine prvi put udžbenici s prilagodbama za djecu s teškoćama u učenju. Smatrate li to velikim korakom u obrazovanju?
Republika Hrvatska 8. studenog 2018. godine potpisala je Ugovor iz Marakeša o pravima na pismenost i pravima na prilagodbu prema građi laganoj za čitanje i razumijevanje. To je velika novost za školstvo ove godine te smo i mi za novu školsku godinu pripremili udžbenike koji su grafički, jezično i sadržajni prilagođeni učenicima s teškoćama u razvoju, a koji su u potpunosti usklađeni s udžbenicima za redoviti program.
Koliko je učenika s teškoćama u učenju i što će to značiti za njih?
U obrazovni sustav Republike Hrvatske uključeno je više od 30 000 učenika s teškoćama u učenju. Zbog toga je dostupnost usklađenih udžbeničkih izdanja s prilagodbama od iznimno velike važnosti za hrvatsko školstvo. Učenici s teškoćama ne žele se i ne bi se trebali razlikovati od svojih vršnjaka po tome kojim se udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima koriste u nastavi. Stoga će prilagođeni udžbenici biti korisni jer će učenici ravnopravno sa svojim kolegama u razredu moći pratiti nastavu, na primjeren i njima prilagođen način učiti i stjecati znanja. Autori i urednici u izradi ovih udžbenika uvažili su sve smjernice kao i upute o načinu i obliku individualiziranih postupaka u radu (jednostavna i precizna informacija, pojašnjenje nepoznatih pojmova, manji broj zadataka, jednostavniji zadatci, vrsta pitanja, veći prostor za odgovore, podsjetnici). Vjerujemo da će ovi udžbenici pomoći nastavnicima u radu te omogućiti učenicima da s lakoćom uče i rade i ne skrivaju udžbenike od drugih učenika.
Što će to konkretno značiti za škole i učitelje?
Učitelj će moći posvetiti više vremena pojedinačnome učeniku, bez obzira na program po kojem se dijete školuje. To će rezultirati, sigurni smo, kvalitetnijom i usmjerenijom nastavom. Dat će prostora za bolju učiteljevu pripremu za svaki nastavni sat.
Koje su karakteristike nove generacije udžbenika?
Tiskani udžbenici po prvi puta imaju propisanu maksimalnu masu i cijenu. Time se osigurava da školske torbe ne budu preteške i da cijena udžbenika ne bude previsoka. Svi novi Alfini udžbenici imaju jedinstveni format dimenzija 210 mm (š) x 265 mm (v), što je identična dimenzija širine standardnog formata A4, ali 3,2 mm kraći u visini. A ovi elementi imaju specifičnu ulogu u postizanju kompaktnosti, jednostavnije ih je prenositi u torbama, prilagođeni su školskim klupama. Svi udžbenici koriste jedinstvenu tipografiju Fira Sans koju je razvila zajednica Mozilla Foundation.
Udžbenici su nasljednoga karaktera na razdoblje od minimalno četiri godine, sve do sljedećega poziva MZO-a za izradu novih udžbenika, osim za one udžbenike koji su radnoga karaktera. Udžbenici razredne nastave (od prvoga do četvrtoga razreda osnovne škole) i oni namijenjeni stranim jezicima - mogu biti radnoga karaktera (u njih se odgovori upisuju) pa se s toga ne mogu prenositi na iduću generaciju. Do sada je bilo različitih pokušaja da se prirede kvalitetni digitalni obrazovni materijali. No, do prošle su školske godine konkretni rezultati uvelike nedostajali. Od jeseni u učionice uistinu ulazi nova generacija udžbenika, po mnogočemu drugačija. Ona obuhvaća tiskanu i digitalnu inačicu istoga gradiva, ali digitalna ekstenzija tiskanoga udžbenika donosi dodanu vrijednost. Približava nastavu i poučavanje na moderan i gotovo superioran način. Ne zamjenjuje tiskani dio ili učiteljevu živu riječ, već se korištenjem različitih 3D modela, reprezentativnih videa i drugih dodataka poučavanje oživljava, osuvremenjuje modernizira.
Kakve sve pogodnosti učenici dobivaju na digitalnoj obrazovnoj platformi mozaBook?
Digitalna obrazovna platforma mozaBook pruža mogućnost da u sklopu školskog obrazovanja steknu znanja na načine na koje do sada učenici nisu imali priliku – vizualizacijom, simulacijom, interakcijom, a nastavnicima služi kao svojevrstan operativni sustav koji nudi sve što im je potrebno za rad. Digitalni sadržaji svojim alatima i zvučnim zapisima pružaju dodatna pojašnjenja i metodičke upute uz brojne zadatke kako bi se gradivo moglo još bolje razumjeti i usvojiti sve sadržaje predviđene kurikulumom. U digitalnoj inačici dodani su videozapisi, snimljene obrade, animacije i 3D scene odnosno dinamički 3D modeli s prikazima, animacijama, ugrađenim kvizovima i interaktivnim igrama i mogućnostima za doživljaj u virtualnoj stvarnosti. U cilju kreiranja učenikova portfolia, u digitalnu inačicu udžbenika dodani su pokusi i zadatci za poticanje istraživačkog učenja.
Može li se reći da odabir udžbenika definira naše obrazovanje?
Možemo reći da su udžbenici prva manifestacija svake obrazovne politike i promjene, jer iako se ona primjenjuje za sve one koji u njoj sudjeluju putem organiziranih programa edukacije, upravo udžbenik kao nastavno sredstvo preuzima na sebe velik dio toga posla. Naime, učitelj se mora moći pouzdati u udžbenik kao referencu koja ga vodi kroz nastavni program. Osim toga, učitelju nakladnici omogućuju dodatne metodičke materijale koji im pomažu u ostvarenju svih ciljeva koji se pred njih postavljaju. Mnoge kritike obrazovnom sustavu upućene od strane učitelja vezane su za preveliko administrativno opterećenje učitelja koje ih udaljava od njihovog osnovnog poziva – poučavanja. Uz udžbenike i metodičke materijale, veliki dio toga posla učitelj odrađuje lakše i učinkovitije. Posljedično, o uspjehu odnosa između učitelja i udžbenika ovisit će i uspješnost učenika s knjigom koju koristi na nastavi i kod kuće. Uostalom, udžbenik više nije samo tiskana knjiga, već čitav metodički sustav. Udžbenici su popraćeni dodatnim nastavnim materijalima – radnim bilježnicama, nastavnim listićima, posebno krojenim ispitima znanja, atlasima, čitankama, zbirkama zadataka, didaktičkim sredstvima i sl., a posebnu važnost zadnjih godina daje se i digitalnim sadržajima.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Jer budući da ima sve više djece sa poteškoćama u razvoju, za slijedeće generacije će udžbenici biti samo za njiha.