Svaki dan samo oko prehrane donesemo 200 odluka. Normalno je da svako ljudsko biće ima sposobnost odlučivanja, a odluke temeljimo na onom što znamo i očekujemo. No, tijekom dana o moramo odlučiti o puno toga, što je ponekad naporno i iscrpljujuće.
Najnovija pametna tehnologija, ono što nazivamo Trećim dobom automatizacije, kreirana je za praćenje i učenje iz našeg ponašanja, fizičkih mogućnosti, veće radne produktivnosti i korištenja energije.
No, dok nam ona, s jedne strane, „servira“ gotove informacije, s druge strane oduzima nam sposobnost samostalnog i kreativnog odlučivanja jer umjesto nas to sad rade strojevi koji koriste algoritme kako bi shvatili obrasce našeg ponašanja.
Uz pomoć matematičkog izračuna pronalazimo i ljubavne partnere. Jedna od brzorastućih industrija u svijetu je „online upoznavanje“ za samce. Očekuje se da će to tržište eksplodirati i sa sada zarađenih 165 milijuna funti u Velikoj Britaniji, do 2019. zarađivati 225 milijuna. Do toga bi moglo doći jer je pronalazak „druge polovice“ težak, pa će svaka tehnologija koja pomaže u „rješavanju“ te jednadžbe biti dobrodošla i popularna.
Iako odgovarajući algoritmi na stranicama online upoznavanja djeluju pouzdano, te nude čak i vjeru u znanstveni pristup pronalsku ljubavi, postavlja se pitanje treba li vjerovati matematičkom izračunu ili osobnom instiktu, zapitali su se u Business Insideru.
Akademici Braden R. Allenby i Daniel Sarewitz sa Sveučiilišta u Arizonu objasnili su da te kao i druge tehnologije, poput fitness trake i GPS-a, stvaraju tehnološko društvo u kojem nam se „nameće određeno ponašanje koje ne možemo sami izabrati“.
Kada nam se oduzme sposobnost slobodnog odlučivanja, lakše je nama manipulirati i upravljati jer ćemo tako slijediti znakove, bili oni upute o navigaciji iz GPS-a ili prijedlog jela koje nam nudi hladnjak, prema izboru namirnicama koje su u njemu.
Unatoč tome što je jedna studija pokazala kako se korištenjem tehnologija koje prenose ili pokazuju osjećaje osjećamo neugodno, Sproutling je svoj proizvod, prenosivi baby monitor, već rasprodao. Na njemu se mjere otkucaji bebinog srca, očitava tjelesna temperatura, kretanje i položaj, a podaci se koriste za predviđanje bebinog raspoloženja, udobnosti, spavanja pa čak i toga kada će se probuditi.
Globalno istraživanje PwC-a otkrilo je da se šefovi osjećaju udobnije ako odlučuju na temelju osobnog instinkta, ali većina i dalje pri donošenju odluka koristi podatke koji će utjecati na budućnost kompanije.
Primjerice, Netflix, Amazon, iTunes i Tesco koriste podatke o našim web navikama kako bi napravili preporuke samo za nas. Iako to djeluje kao mala stvar, ona sužava mogućnost prirodnog, organskog istraživanja.