Za početak, Vesna pamti vrijeme. Tom rečenicom počinje novi roman pisca, kolumnista i filmskoga kritičara Jurice Pavičića “Crvena voda” (Profil, 2017., nominiran za ovogodišnju Nagradu Fric u organizaciji tjednika Express), kriminalistička kronika “na dalmatinski način”, u kojoj taj neumorni kritičar hrvatske zbilje zadire u brojne neuralgične točke recentne hrvatske povijesti.
Uzimajući vrijeme – ili njegov protok – kao temelj narativne strukture, Pavičić u “Crvenoj vodi” nudi gotovo dokumentaristički presjek gospodarskih, društvenih i obiteljskih odnosa dalmatinskog ambijenta i mentaliteta tijekom tridesetogodišnjeg vremenskog razdoblja.
Napisao je još romane “Ovce od gipsa”, “Nedjeljni prijatelj”, “Minuta 88”, “Kuća njene majke”, “Crvenkapica”, “Žena s drugog kata”, te zbirke priča “Patrola na cesti” i “Brod u dvorištu”.
Radi kao filmski kritičar i kolumnist niza novina. Kriminalističku matricu njegova romana “Crvena voda” određuje nestanak 17-godišnje djevojke na samom početku.
Godina je 1989., a do 2017., kad roman završava, Pavičić na gotovo 350 stranica izvodi bespoštednu vivisekciju hrvatske tranzicijske zbilje, u knjizi koja je istodobno punokrvni “whodunnit” krimić i enciklopedija suvremene povijesti naših prostora.
“Crvena voda” počinje nestankom jedne djevojke u malome mjestu negdje na dalmatinskoj obali. Obiteljska trauma ubrzo se prelije na cijelo mjesto i sve ljude u njemu. Posljednjih godina na našim se prostorima intenzivira demonstracija kolektivističke mobilizacije, pa takom, primjerice obiteljski slučajevi, zahvaljujući sveprisutnim medijima i društvenim mrežama, postaju opće mjesto: nešto što je bilo privatna trauma ulazi u javnu sferu i postaje slučaj koji zabrinuto prati cijela nacija. No je li time društvo postalo bolje? Nismo li “brigom” za druge zapravo postali neosjetljivi na tuđu bol?
Za početak, mislim da je u eri društvenih mreža privatnost općenito postala javna. Franzen u ‘Neumjerenoj zoni’ piše kako problem današnjice nije zaštita privatnosti nego zaštita od tuđe privatnosti - npr. zaštita od toga da vas na ‘fejsu’ i WhatsAppu bližnji bombardiraju djecom, ručkovima, torbicama, putovanjima… Specifičan dio takve agresije tuđih privatnosti jesu i slučajevi na koje vjerojatno mislite – kao Šitum ili Avenati, kad se jedan teški obiteljski problem mobilizacijom društvenih mreža pretvara u kolektivni, neki put u lošem smislu ‘nacionalni’. Međutim, morate imati u vidu da se nestanak u mojoj knjizi dogodi 1989., u eri bez interneta, ‘fejsa’, čak i bez tabloida i komercijalnih televizija… Obitelj junaka ne može ‘kolektiv’ pozvati u pomoć osim lijepljenjem letaka po stablima, njihov slučaj nije ‘javan’ i brzo izblijedi… a oni bi voljeli da nije tako. Da nestanak smještam u 2017., ‘fejs’ i internet bi sigurno priču odveli u drugom smjeru.
Kudikamo manje nego onda. Heroin je bio dramatično iskustvo srednje Dalmacije negdje između 1985. i 2000., opustošio je jednu generaciju i iščezao. Opet, kako moj roman počinje u toj epohi, trebao mi je tipični naraštajni porok koji bi junakinju spojio s kriminalnom sferom. Heroin je bio prirodan izbor.
Mjesto žene unutar tradicionalnog dalmatinskog mentaliteta također je jedna od tema kojima se vraćate. I u ovom romanu, kao što je, primjerice, slučaj u “Ženi s drugog kata”, majka svoju dominaciju uspijeva ostvariti emotivnom manipulacijom muškog dijela obitelji. Kakvo je danas mjesto žene u dalmatinskom društvu? Mijenja li se tradicionalno shvaćanje spolnih uloga ili ostaje zamrznuto?
Donedavno se o tome moglo pričati samo impresionistički. Ali otkad je sociologinja Inge Koludrović objavila o tome istraživačku knjigu “Pomak prema modernosti”, o tome se može govoriti i empirijski. O Dalmaciji postoji mit kao o jako patrijarhalnoj regiji, mit koji je meni uvijek bio neuvjerljiv, a sociologija ga je sad i empirijski pobila. Pokazalo se da je Dalmacija čak manje patrijarhalna od sjevera, a da žene imaju veću ulogu u odlukama o novcu, privređivanju, radu… Ne zaboravite i to da je uslužna ekonomija – ekonomija u kojoj su žene hraniteljice, a da su ‘muške’ industrije poput cementa ili škverova u hropcu ili mrtve. Dalmatinski matrijarhat je, međutim, često simulakrum patrijarhata u kojem vladajuća žena simulira patrijarhalni poredak tradicijske obitelji kroz obroke, kolače, kućni red, crkvu, tradicijske rituale. To je svijet kakav se često pojavljuje u mojim knjigama, a ljudi koji me poznaju i prate što pišem uvijek kažu da su u mojim knjigama muški uvijek pasivni, a žene aktivne, i žene su obično ubojice, ako ima ubojstva.
Ja nisam Broj 1 iz ‘Alana Forda’, nemam 100 godina nego 52. I u tom ne-tako-dugom životu samo je moj grad prošao tri stubokom oprečne faze; prvo je bio industrijski grad trliša – kao neki jadranski Manchester, potom je ‘90-ih bio narkomanska i ratna kloaka – Južni Bronx južne Hrvatske – a onda je postao Ibiza za studente filozofskog, rezervna Barcelona. Pazite, u 30 godina! Tri totalno oprečna svijeta! Zato mi se čini iluzorno predviđati što će biti za još 30, osim što ljude stalno upozoravam da ne misle da će ‘ovo’ stalno trajati. Jer, u nas ‘ovo’ nikad ne traje, uvijek se jedan razvojni model uruši – uruši ga ili filoksera, ili deindustrijalizacija, možda će sutra ovaj uništiti globalno zatopljenje.
Pitanje privatizacije hrvatske obale, koje problematizirate u romanu, nekako se prirodno nadovezuje na razne druge tranzicijske probleme, poput divljeg ugostiteljstva, notornih urbanističkih rješenja koja nemaju veze s planskim urbanizmom i rezultiraju devastacijom starih gradskih jezgri; Split more i mutna voda, sanacija gradskog deponija, 60 milijuna kuna neriješenog arbitražnog duga za Spaladium arenu. U svojim ste tekstovima oštar kritičar splitske zbilje, no čini se da se moćnici ne obaziru previše na pisanje jednog novinskoga kolumnista. Osjećate li se ponekad kao da se borite s vjetrenjačama?
Koji put da, a opet – činjenica je da danas postoji javna svijest o nekim temama na koje su ljudi prije 7-8 godina gledali blijedo. Danas je javnost shvatila koje su klopke koncesije za plaže, jedan je splitski župan pao zbog toga, a prije deset godina samo sam ja tamburao o tome, i nas još nekoliko. Tema nestanka centra grada zbog monokulture turizma prije deset godina je bila ZF, danas o tome razgovaraju i piljarice. Dakle, ljudi uče, ali uče sporo. Split je sad s mutnom vodom i smradom deponija naučio u praksi ono što nije htio naučiti u teoriji, dok je bilo ‘na vrijeme’.
Ja iskreno nisam vjerovao da jedan čovjek može puno pomaknuti, jer znam što su inercija sistema, šikara propisa, slabost pravne države i administrativna sabotaža, ovaj put ne ‘duboke države’ nego ‘dubokog grada’, ako to postoji kao termin. Opara je u sedam mjeseci učinio više nego što se očekivalo, dijelom – ali ne samo zato – jer je imao bezuvjetni suport vertikale vlasti kao Plenkovićev kadar. Nećemo doznati bi li tako išlo dalje da nije obolio, jer, nažalost, jest. A splitska mitologija koja veli da taj grad poždere sve koji ga vole dobila je novi, dramatičan prilog.
Nastavak na sljedećoj stranici...
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Bjeda jeftine demokracije štede na prostoru jedva par riječi je dozvoljeno da se komentiraju tako kompleksne teme . Svašta !
Ako ima tko pametnih da žele da Papa ode gore u Nebo zar je to zlo ? kao to za Katolika ? Na osnovu čega . Znači žele da ode gore na edukaciju jer po tome je Katolička crkva ipak ... prikaži još!ipak naj pametnija i najiskrenija . Ne voli svoga Boga . Isto kao i mnogi ljudi i političari ne vole svoga poglavicu. Jedini koji je bio omiljen i niko nikada u povijesti neće biti zaista i iskreno tako kao Hitler .. Od strane Njemaca pogledajte oduševljenje sreću kad je osvojio Pariz bez metka tamo ispaljenog..
Glupost tko zeli papi smrt a crkva u hrvata nikad bolje nije zivjela pogledajte nase svecenike voze se i zive bolje od bilo kojeg politicara ili uhljeba