Tehno
1250 prikaza

Brdo novca: Ovo je povijest CRO-gaminga

Video igra
1/4
Croteam
Grupa entuzijasta iz naše zemlje ubacuje se u svjetsku industriju koja vrijedi milijarde dolara

Bilo je trenutaka kad smo mislili da nećemo preživjeti, priča nam Andrej Levenski iz zagrebačkog studija Gamepires, koji je u proteklih mjesec i pol zabljesnuo i na svjetskoj sceni velikim uspjehom svoje igre "SCUM". No ti teški trenuci bili su prije nego što su uspjeli naći izdavača za svoj prvi hit, "Gas Guzzlers", ludu trkaću igru s automobilima iz 2013. No i nakon te igre, koja je donosila novac i prodala se u nekoliko stotina tisuća primjeraka, morali su razmišljati što napraviti kako bi i dalje bili uspješni.

Tako je nastao "SCUM", igra u kojoj ste zatvorenik koji se bori za život na otoku koji izgleda kao Hrvatska u malom. I da, istodobno ste dio bizarnog reality showa. "SCUM" je ekspresno stigao do golemog uspjeha. Samo tri tjedna trebalo je timu iz Gamepiresa kako bi se igra prodala u milijun primjeraka. Impresivan je to broj za hrvatske prilike, kojim si je "SCUM" osigurao mjesto među najznačajnijim domaćim naslovima otkad je razvoja igara u našoj državi.

SCUM video igra sa zombijima Svjetski hit Tehno Masovno zombi krvoproliće u Prknu i u Tisnom

Broj je to koji još više dolazi do izražaja kad se zna da je igra još u razvoju. Zagrebački tim u prodaju je pustio igru preko Steamove Early Access platforme. Radi se o načinu prodaje igara u kojem izdavači mogu svoj naslov koji još nije gotov pustiti u prodaju po nižoj cijeni. Zauzvrat imaju priliku uživo testirati i razvijati sve aspekte igre. Kako je krenuo "SCUM", lako bi mogao postati najprodavaniji naslov koji je izašao iz Hrvatske.

Andrej kaže kako se on ozbiljnije gamingom počeo baviti otprilike 2002. godine, ali smatra kako je hrvatska gaming scena eksplodirala zadnjih osam godina. To je i u skladu s globalnom eksplozijom društvenih mreža, mobilnih tehnologija i digitalne prodaje, što je učinilo tehnologije dostupnijima, ali i skratilo vrijeme koje je potrebno za razvoj neke igre.

No bilo je hrvatskih igara i puno prije toga. Jedan od prvih poznatih naslova svakako je bio "Sraz". Edukativna igra u prvoj je verziji objavljena davne 1993. Kroz godine je dobio niz nastavaka te je stigao na telefone i televizore. "Sraz" je bio namijenjen školarcima koji su na taj način mogli i provjeravati svoje gradivo. Uz "Sraz", imali smo još i edukativnu "Sunčicu". U tim ratnim godinama tek rijetki će se sjetiti ratnog naslova "Knin Peaks" s Amige u kojoj su na meti Milošević, Jovan Rašković, Borisav Jović..., a na istoj je platformi nastala i igra "Evil's Doom", koju su radili u studiju Olympia Entertainment Group.

Video igre | Author: Croteam Croteam

Igra koja je postala žrtva piratstva nikad nije službeno objavljena, ali i danas živi, i to zbog neslužbene prerade kojom se omogućilo pokretanje igre na Windows 10 uređajima. Na popularnoj Amigi 1994. godine objavljen je i "Football Glory". Bila je to prva igra Croteama, danas jednog od najvećih studija za razvoj igara na ovim prostorima. Na igri su radili oko devet mjeseci, nastala je "na pekmezu" koji su jeli dok su danima programirali u svojim sobama.

Ta nogometna simulacija dobila je odlične ocjene i uspješno se prodavala, a Davor Hunski je ispričao lani za Telegram kako si je svojim dijelom zarade kupio liniju, videorekorder i pola Golfa. Admir Elezović priča nam kako je uz rat, odlazak na fakultet i nedostatak financija najvažnije tad bilo imati čeličnu volju i veliku želju. Dodaje kako je to bila igra koja ih je stavila na mapu developera s verzijom za Amigu.

Uspjeh prve igre potaknuo je Croteam da se fokusiraju na razvoj igara, a 2001. godine stigao je "Serious Sam", jedna od najznačajnijih igara s ovih prostora. Bila je to zabavna pucačina koju su napravili u vlastitom engineu. Igra se odlično prodavala, osvajala je nagrade i potaknula cijeli serijal "Serious Sam" igara. Kako je "Serious Sam 1" objavljen u vremenu prije Steama i digitalne prodaje, točan broj prodanih primjeraka teško je znati, ali konzervativne procjene navode da se cijeli serijal dosad prodao u više od četiri milijuna primjeraka.

Web junkie Ekstremne mjere Life Kontroverzno liječenje tinejdžera ovisnih o internetu

To će sigurno dodatno podići i "Serious Sam 4", koji još nema službeni datum izlaska, ali smo ove godine dobili prvu najavu.

"Razvoj igre 'Serious Sam: The First Encounter' bio je neponovljivo iskustvo, bili smo nabrijani i ludi, vjerovali da imamo hit, sve dok nismo zgotovili radnu verziju i poslali je izdavačima na CD-u. Naš pitch su svi ignorirali, dobili smo jedva dvije odbijenice, a ostatak publishera se nije ni potrudio reći ne", prisjeća se Damjan Mravunac rada na prvoj igri.

Dodaje kako su kasnije odlučili napraviti gameplay demo i staviti ga na internet da ljudi vide na čemu su radili godinama te da dobiju feedback za engine koji su htjeli licencirati. Taj je demo postao "najbolje skidanje ljeta" na ZDnetu, stigle su pozitivne recenzije i odjednom se javili izdavači koji su ih ignorirali, a sve je završilo tako da i danas mogu raditi igre. Proslavili su se "Samom", junakom pucačine u kojoj ne treba puno razmišljati, ali golemi uspjeh Croteam je zabilježio 2014. još jednom sjajnom igrom. "The Talos Principle" je stigao 20 godina nakon prve igre, ali ovo je bila filozofska mozgalica puna zagonetki koja je od igrača tražila da uključi mozak.

Nastavak na sljedećoj stranici...

  • Stranica 1/2
Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.